JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TEAMLEDER: Fred Solli leder laget med trafikkdirigentene. Han har det øverste ansvaret for dirigentene ute på veien.

TEAMLEDER: Fred Solli leder laget med trafikkdirigentene. Han har det øverste ansvaret for dirigentene ute på veien.

Martin Guttormsen Slørdal

Sikkerhet på arbeidsplassen:

Fred har opplevd flere nestenulykker på jobb. Nylig mistet han en kollega

Bare i fjor ble tre trafikkdirigenter påkjørt mens de var på jobb. Forbundsleder Anita Johansen i Norsk Arbeidsmandsforbund ber bilister vise mer hensyn.

martin@lomedia.no

Se for deg at du kjører mot et område med veiarbeid en sein høst kveld. Det er mørkt og mange blinkende lys foran i veibanen. Fartsgrensen er satt ned og du må kjøre rolig mot lysene. Det kan være vanskelig å skille mellom hva som er maskiner og hva som er mennesker. Ved sperringen risikerer du å møte på Fred Solli, trafikkdirigent for TrafikkDirigering AS.

Min erfaring er at mange bilister har liten respekt for skiltingen vi setter opp. Noen ganger lurer jeg på hvorfor jeg i det hele tatt setter opp skiltene, sier Solli oppgitt.

Sikkerhet først

Han har jobbet som trafikkdirigent i fem år, og han er teamleder for fire dirigenter han har med seg på et asfaltoppdrag utenfor Hurdal. Det er Fylkesvei 554 mellom Minnesund og Hurdal som skal få ny asfalt. Veien er svingete og smal, og hovedoppgaven til Solli og kollegene er å sørge for sikkerheten til trafikantene, og ikke minst til arbeidsfolka som jobber med å legge asfalt på veien. Dirigentene må også tenke på sin egen sikkerhet, forteller han.

Å tenke sikkerhet sitter helt forrest i pannebrasken vår. Det er alfa og omega i dette yrket, sier han.

TRANGT OM PLASSEN: Fylkesvei 554 er smal og enkelte plasser er det ikke mulig med to biler i bredden.

TRANGT OM PLASSEN: Fylkesvei 554 er smal og enkelte plasser er det ikke mulig med to biler i bredden.

Martin Guttormsen Slørdal

Hyggelige bilister

Tjenestebilen med trafikkdirigentene Fred Solli, Sunniva Siggerud og Anne Sofie Keiserud svinger seg oppover bakkene på vei mot Hurdal. Bak på hengeren er det varselskilt og utstyr de behøver for å merke veien riktig.

Siggerud begynte å jobbe som trafikkdirigent i august, Keiserud i mai. Nå setter de opp skilt som viser at fartsgrensa er satt ned fra 80 til 50 kilometer i timen, og varselskilt om veiarbeid. Sunniva Siggerud sperrer trafikken slik at kollegene kan jobbe trygt i veibanen.

Jeg synes dette er et spennende yrke, og det blir mye action i hverdagen. Det hender vi får kjeft av bilistene, men det er også veldig mange som er hyggelige, sier Siggerud.

Aktuelt: Av og til blir trafikkdirigentene truet med juling. Andre ganger blir de kontaktet av politiet

Sørger alltid for fluktvei

Fred Solli har opplevd flere nestenulykker på jobb. Når han har med ferske trafikkdirigenter ut på oppdrag, lærer han dem at de alltid må sørge for å ha en fluktvei ut av veibanen. Kommer det et kjøretøy i for høy hastighet må trafikkdirigenten ha muligheten til å komme seg lynraskt unna.

I sommer opplevde Solli en bilist som ikke klarte å stoppe i tide. Han måtte hoppe unna og bilen stoppet ikke før 20–30 meter etter der den skulle og der Solli nettopp hadde stått.

Du må være årvåken og du må tenke plassering. Det er mange blinkende lys og maskiner rundt oss trafikkdirigentene. Vi ser bilistene, men det er ikke sikkert bilistene ser oss, sier han.

LAGARBEID: Fred Solli og kollegene skilter om veien der veiarbeidet skal foregå. De sørger for sikkerheten til asfaltarbeiderne.

LAGARBEID: Fred Solli og kollegene skilter om veien der veiarbeidet skal foregå. De sørger for sikkerheten til asfaltarbeiderne.

Martin Guttormsen Slørdal

300 uønskede hendelser

Fra 1. januar 2020 til juni 2021 har Statens vegvesen registrert rundt 300 uønskede hendelser i forbindelse med trafikkdirigering og ved veimerking. I 2020 ble tre trafikkdirigenter påkjørt mens de var på jobb. Her er en uønsket hendelse hentet fra Vegvesenets nettsider:

«Mars 2021, E39 Trøndelag: Da trafikkdirigent hadde gitt klarsignal, begynte en personbil å kjøre forbi noen lastebiler foran seg i høy hastighet inni arbeidssonen. Trafikkdirigent på motsatt side måtte hoppe unna for å unngå å bli påkjørt. Det kunne ha gått ille om dirigent ikke hadde vært oppmerksom.»

Mistet kollega

I slutten av september mistet en ansatt i TrafikkDirigering livet da han var på jobb i Ål i Hallingdal. En bilist skal ha kjørt på trafikkdirigenten, og en mann i 20-årene er siktet i saken.

Eldbjørg Håkonsen Martinsen er politiadvokat og påtaleansvarlig i saken. Hun sier at det fortsatt er tidlig i etterforskningen. Martinsen opplyser om at mannen er siktet for å ha brutt veitrafikklovens paragraf 3 om hensynsfull og aktpågivende ferdsel, og for straffelovens paragraf 281 som rammer den som uaktsomt forvolder en annens død.

– Det foreligger skjellig grunn til mistanke om at det har vært et sammenstøt mellom siktedes bil og trafikkdirigenten med den følge at trafikkdirigenten omkom, sier Martinsen.

Debatt: «Enda en arbeider som ikke kommer hjem fra jobb»

Tok farvel

Fred Solli jobbet sammen med den avdøde på et oppdrag for noen år siden og kjente ham som en dyktig kollega som elsket jobben sin.

Dette er veldig tøft og trist, og ulykken preger alle som jobber i selskapet, sier Fred Solli.

Da trafikkdirigenten ble bisatt 1. oktober fra Fredriksvern kirke i Larvik, møtte 30 ansatte og ledelsen i TrafikkDirigering opp for å ta farvel. Trafikkdirigentene stilte opp i arbeidstøy og med bilkortesje foran kirken da kisten ble båret ut og kjørt vekk.

– Det var fint, og det var det minste vi kunne gjøre, sier Fred Solli.

Mye lest: Selskapet stjal lønn fra de ansatte, men kjører fortsatt for Postnord

LITEN RESPEKT FOR SKILTING: Ahmad Al Yassof setter opp skilter som varsler om veiarbeid og dirigering. Det er ikke alltid bilistene tar hensyn til skiltingen, forteller dirigentene.

LITEN RESPEKT FOR SKILTING: Ahmad Al Yassof setter opp skilter som varsler om veiarbeid og dirigering. Det er ikke alltid bilistene tar hensyn til skiltingen, forteller dirigentene.

Martin Guttormsen Slørdal

Sesongarbeid

Sunniva Siggerud har en månedskontrakt på en 50 prosent stilling. Hun søkte seg hit for å få en forandring fra jobben som butikkmedarbeider. Nå går asfaltsesongen mot slutten, og da blir Siggerud snart å finne i butikken igjen. Hun håper å være tilbake som trafikkdirigent til våren. Dødsulykken i september har også preget henne.

Det var en skikkelig realitycheck på det kan skje alvorlige hendelser i dette yrket. Det er viktig at vi hele tiden setter søkelys på sikkerheten, sier hun.

Dagen i forveien fikk hun kjeft av en bilist som mente at veien hun dirigerte på var for dårlig skiltet.

– Jeg ble stresset av kjeft i starten, men nå håndterer jeg det bedre. Du er den personen bilistene ser og møter, og hvis de har en dårlig dag, kan det gå utover meg, sier hun.

Mye delt: Når folk ikke rekker ferga, får bryggemannskapet ofte skylda. En gang fikk Cato en pistol mot hodet

Føler seg trygg på jobb

For å kunne jobbe som trafikkdirigent har Sunniva Siggerud tatt et kurs der hun har lært om skilting og sikkerhet. Hun har også tatt en eksamen knyttet til kurset, et førstehjelpskurs og et praktisk kurs ute i felt på hvordan selve trafikkdirigeringen gjennomføres. Sunniva Siggerud sier at hun føler trygg på arbeidsoppgavene sine.

TrafikkDirigering AS har også begynt med to ulike fadderordninger. En av ordningene tar for seg oppfølging og opplæring av nye teamledere, den andre ivaretar nyansatte trafikkdirigenter slik at de mestre sine arbeidsoppgaver og blir trygge på arbeidsplassen.

– Det er veldig nyttig å ha en god teamleder med seg ute på jobb, sier Siggerud og peker på Fred Solli.

BRA STEMNING PÅ JOBB: Sunniva Siggerud er glad for å ha Fred Solli som teamleder. Det er mye humor på arbeidsplassen,forteller hun.

BRA STEMNING PÅ JOBB: Sunniva Siggerud er glad for å ha Fred Solli som teamleder. Det er mye humor på arbeidsplassen,forteller hun.

Martin Guttormsen Slørdal

Humor som våpen

Fred Solli møter også sin dose med bilister som enten er stressa eller sure, eller de konsentrerer seg om helt andre oppgaver enn å kjøre bil. Mobilbruk i bil er noe han ser mye av.

Det hender jeg får kjeft, men jeg sier at her er det jeg som bestemmer. Hvis noen ønsker å lage bråk, går jeg heller bort, sier han.

Solli sier også at de aller fleste bilister er veldig hyggelige og forståelsesfulle. Han har oppdaget at humor sjelden slår feil på stressa folk. Hvis en bilist blir sint fordi han ikke får bli med på grønt lys, kan Sollie fleipe med at han nå er han i hvert fall først i køen.

– Humor og ironi er avvæpnende virkemidler, ler han.

Kommentar: «Den norske modellen er truet»

Viktig med nok hvile

Fred Solli sitter også i arbeidsmiljøutvalget hos Trafikkdirigering AS. Han sier selskapet har vært igjennom en stor reorganisering de siste årene. For at dirigentene skal gjøre jobben sin på en trygg og forsvarlig måte, har det blitt endringer knytta til hviletid og arbeidstid.

– Går du lange vakter, så kjenner du det på konsentrasjonen. Det er viktig å rullere ofte nok og ha mange nok pauser. Dette er sikkerhetsaspekter som er viktige for oss, sier Sollie.

Hele bransjen må ta grep

Anita Johansen, forbundsleder i Arbeidsmandsforbundet, sier at antall dødsulykker i bygg- og anleggsbransjen har ligget på mellom 8 og 10 dødsfall i året fra 2012. Det er altfor høyt, sier hun, og sikter også til ulykkene der trafikkdirigenter er involvert. Ulykkene skjer ofte der et er mange aktører til stede og der det er store maskiner.

– Vi vet at ulykker i bygg- og anleggsbransjen skjer i forbindelse med stress, tidsnød og der det er mangel på tilstrekkelig med søvn og hvile, sier Johansen.

Hun påpeker at trafikkdirigering er en forholdsvis ny bransje. Tidligere var det entreprenørene selv som sto for sikkerhetsarbeidet ved å blant annet benytte egne ansatte. Nå vokser bransjen og Arbeidsmandsforbundet mener det burde vært enda mer opplæring for dirigentene og mer oppmerksomhet rettet mot sikkerheten til de ansatte. Anita Johansen mener det hadde vært positivt med kompetansekrav for trafikkdirigentene.

Jeg mener at hele bransjen, byggherre, entreprenører og selskaper med dirigenter, har et felles ansvar for å gjøre arbeidshverdagen til trafikkdirigentene tryggere, sier forbundslederen.

Anita Johansen minner om at det er også er viktig at bilistene viser hensyn når vi møter trafikkdirigenter og veiarbeidere ute på jobb.

De som jobber på veien, gjør det for at vi skal få tryggere veier å kjøre på. De er noens mamma, pappa, kjæreste, sønn eller datter. Og de skal trygt hjem fra jobb etter arbeid, sier hun.

Ordnet opp i arbeidsforholdene

Da Statens vegvesen undersøkte arbeidsforholdene i Trafikkdirigering AS i 2019, ble selskapet utestengt fra å inngå nye kontrakter der Vegvesenet var byggherre. Årsaken var brudd på arbeidstidsbestemmelsene og bruk av ulovlig arbeidskraft. Selskapet ryddet raskt opp i forholdene og får igjen ta oppdrag der Vegvesenet er byggherre.

Håvard Pauck er hovedtillitsvalgt for Arbeidsmandsforbundet i TrafikkDirigering. Han sier at da Vegvesenet stengte dem ute fra nye kontrakter, tok ledelsen, hovedverneombud og daværende hovedtillitsvalgt Gunnar Braadland tak i det.

Pauck, som ble hovedtillitsvalgt i april 2020, og hovedverneombudet har vært ute og besøkt alle arbeidslagene i selskapet. I samarbeid med Arbeidsmandsforbundet har de fått kontroll på overtidsbruken. 

– Det var veldig nyttig å være ute og besøke alle arbeidslagene, og vi ser også at det har blitt lavere sykefravær og færre skademeldinger, sier Pauck til LO-Aktuelt.

Han forteller også at det var for få teamledere på arbeidslagene, og i dag har det antallet økt fra 38 til 52.

Eirik Tyrihjell, daglig leder i TrafikkDirigering, har vært med å bygge opp selskapet fra starten av. Han sier de har tatt konsekvensene av det de opplevde i 2019.

– Vi er en del av en bransje der det jobbes mye. Nå har vi fått på plass systemer og rutiner som skal sørger for at dette ikke skjer igjen, sier Tyrihjell.

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss