Trafikkdirigentene skal forhandle på egen tariffavtale for første gang: – Utrolig spennende, sier Arvid
I fjor fikk trafikkdirigentene egen tariffavtale. – Det har vært utrolig kjekt å få være med på hele prosessen, sier Arvid Eide. Nå har han for første gang vært på Arbeidsmandsforbundets tariffkonferanse.
– I Rammuden-systemet er vi 13 avdelinger. Nå har snart alle tariffavtale, sier trafikkdirigent Arvid Eide.
Ylva Seiff Berge
camilla.yndestad@lomedia.no
For ganske nøyaktig ett år siden kunne trafikkdirigent i Rammuden, Arvid Eide, slippe jubelen løs: Etter å ha ventet i mange år, fikk yrkesgruppen endelig egen tariffavtale:
Nå skal avtalen forhandles.
Eide er for første gang på Arbeidsmandsforbundets sentrale tariffkonferanse, og er ikke så rent lite kry når han forteller at dette er første gang at overenskomsten – som heter trafikkregulerende arbeider – skal forhandles på i sin helhet.
– Jeg er førstereisegutt, og det har vært utrolig spennende, ekstremt lærerikt, og utrolig kjekt å få være med på hele prosessen, sier Eide.
Han forteller at han spesielt har bitt seg merke i selve organisasjonen Arbeidsmandsforbundet, og hvor mange ressurser som blir lagt ned i tariffavtaler og forhandlinger.
– Hele den organisasjonen som er involvert når bransjene skal forhandle med motparten – det var mer enn det jeg trodde, sier han.
På vei i riktig retning
Når det gjelder hva som er det viktigste kravet i årets tariffoppgjør, mener Eide at det varierer fra selskap til selskap.
– Bransjen er en cowboybransje, der det ikke har vært regler i det hele tatt. Jeg tenker at nå er vi i alle fall på gang. Tariffavtalen vår er relativt svak, så det som skjer nå er utrolig viktig for å få på plass mer innhold som er spisset for bransjen, sier Eide.
Han mener at bransjen beveger seg i riktig retning, og forteller at det er flere og flere som får tariffavtale.
– I Rammuden-systemet er vi 13 avdelinger. Nå har snart alle tariffavtale. Vi mangler bare to, men de skal ha kommet på plass innen en måneds tid, sier trafikkdirigenten, og legger til et men:
– Det er mange useriøse igjen som ikke har tariffavtale. Utfordringen for NAF er å få organisert «de andre». Entreprenørene vil fort gå til de useriøse, for det er penger det handler om, sier han.
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.