JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
– Vi er ikke helt sikre på når anbudet kan gå ut, vi har ikke satt noen dato, men tror det blir en eller annen gang til sommeren, sier seniorrådgiver i Stad skipstunnel, Sveinung Nedregotten.

– Vi er ikke helt sikre på når anbudet kan gå ut, vi har ikke satt noen dato, men tror det blir en eller annen gang til sommeren, sier seniorrådgiver i Stad skipstunnel, Sveinung Nedregotten.

Kystverket/ Multiconsult /LINK Arkitektur

Sjøfart

Verdens første skipstunnel gjennom Norges farligste farvann er utsatt - igjen

– Vi har ikke endelig dato for når anbudet kan gå ut, sier kommunikasjonsansvarlig for Stad skipstunnel, Sveinung Nedregotten.



17.01.2024
16:00
23.01.2024 11:34

camilla.yndestad@lomedia.no

Når Stad skipstunnel en gang står ferdig, vil den være den første i sitt slag i verden.

Det 1,7 kilometer lange hullet i fjellet skal sikre en tryggere seilas forbi det som blir regnet for Norges farligste farvann, men det som er spådd å bli en turistmagnet uten sidestykke, lar foreløpig vente på seg.

Det er det flere grunner til.

Anbudene på tunnelbyggingen skulle etter planen ut høsten 2023, og byggestart var satt til januar 2024. Sånn gikk det ikke.

Først ble anbud og byggestart utsatt i seks måneder fordi det måtte utredes hvem som skulle få steinmassene fra tunnelen: Utsetter byggestart for verdens største skipstunnel | FriFagbevegelse

Videre satte regjeringen anbudsprosessen på vent i fjor vår, da  et nytt anslag viste at prisen på skipstunnelen kunne bli sju milliarder kroner – en økning på 74 prosent.

Kystverket fikk beskjed om å kutte prisen, og i juni antydet de at de skulle kunne klare å kutte mellom 200 og 500 millioner kroner. I høst kom det likevel bevilgninger på Statsbudsjettet, og kontrabeskjed om at Kystverket kan ta prosjektet ut på anbud i 2024.

Men det er uvisst når eksakt anbudsutlysningen kommer.

Anbudet på Stad skipstunnel kommer ut i løpet av sommeren. Vi kjører i disse dager en ekstern kvalitetssikring på konkurransegrunnlaget og vi har noen skjønnsrettssaker i slutten av mai som må avklares før utlysningen kan skje,  sier kommunikasjonsansvarlig for Stad skipstunnel, Sveinung Nedregotten.

Flere skjær i sjøen

Nedregotten forteller at reguleringsarbeidet – både i forbindelse med tunnelen og arbeidet med dem som skal få massene – også har tatt lengre tid enn antatt.

 – Samtidig jobber vi med tiltak for å redusere risiko og kostnader. Det er mye som må på plass og ferdigstilles før vi er helt sikre på at anbudsdokumentene og prosessen blir best mulig, sier Nedregotten.

Han legger ikke skjul på at det har vært opptil flere skjær i sjøen.

I mai i fjor kom beskjeden om at tunnelen ikke skulle ut på anbud, noe som endret seg da statsbudsjettet ble lagt fram, og det ble satt av cirka 130 millioner kroner til forberedende arbeider og gjennomføring av anbudskonkurransen:

– Da fikk vi beskjed om at vi skulle gjenoppta prosessen med å få det ut på anbud. Det var bra og en viktig milepæl for prosjektet, men det er jo klart at sånne ting forsinker det litt. I tillegg er det prosesser med grunnerverv som har tatt tid, og der er vi heller ikke i mål, sier Nedregotten.

Rettssaker i mai

Når det gjelder grunnerverv, så er dette prosessen der byggherre – i dette tilfellet Kystverket – skaffer seg rettigheter til arealene de trenger i forbindelse med bygging.

I arbeidet med Stad skipstunnel, har prosessen med grunnerverv støtt på hindringer.

 – Vi trenger å få kjøpe ut noen eiendommer for å få bygget tunnelen. Vi er i mål på Moldefjorden-siden, men vi har noen eiendommer på Kjøde som fortsatt ikke er avklart, sier Nedregotten.

Han forteller om flere rettssaker fordi eiendomseiere og Kystverket blant annet ikke er enige om oppgjøret.

Regjeringen ønsket å sette rettsprosessene på vent til etter at anbudsrunden var over, noe Kystverket var uenige i.

 – Vi trenger å få avgjort grunnervervene før anbudsrunden er ferdig, og det har vi nå fått lov til. Dette har forsinket oss en god del, men nå skal rettsprosessene opp i mai, og vi ønsker å få dem ferdigstilte før vi skal ut på anbud, sier Nedregotten, og legger til:

 – Det vil være en usikkerhet i prosjektet for entreprenøren dersom han skal begynne å gi tilbud på å bygge en tunell der det ikke er avklart hvor han for eksempel kan ha anleggstuneller fordi eiendommene ikke er kjøpt opp enda. Den usikkerheten ønsker vi å unngå før anbudsrunden. Samtidig er det belastende for grunneierne å ikke få dette avklart.

Belastende for dem som bor tett på

Nedregotten forteller at det har blitt jobbet jevnt og trutt hele veien, selv om prosesser har blitt satt på vent.

De som har lidd mest under utsettelsene, tror han er dem som bor i området.

– De har levd med usikkerhet veldig lenge. I over 30 år har man snakket om denne tunnelen, og om den blir noe av eller ikke. Når ting går sent og blir forsinket, så blir usikkerheten som de lever med på en måte forlenget, sier Nedregotten.

Han forteller at de har hatt mange folkemøter og føler at de har god kontakt med lokalbefolkningen, men at det er belastende at det trekker ut i tid for dem som bor tett på.

 – Vi skulle ønsket at vi var kommet lengre, men samtidig må man være klar over at en skipstunnel ikke har vært bygget før, så dette er et omfattende og krevende arbeid, sier han.

17.01.2024
16:00
23.01.2024 11:34



Mest lest

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

– Lønnsmessig er jo dette som å jobbe i Nordsjøen sammenlignet med å kjøre drosje

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Erlend Angelo

Frustrerte Ringnes-arbeidere varslet ukelang streik. Da satte LO foten ned

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Leif Martin Kirknes

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får han jobben tilbake

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

Helge Rønning Birkelund

Han kjempet for et godt naboskap med Russland. Nå er Rune (69) bare fortvilet

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

Brian Cliff Olguin

Nicholay ble redningsmann da Teslaen havna i fjorden

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Brian Cliff Olguin

Anne var på toppen av karrieren. Så kom overgangsalderen

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

Brian Cliff Olguin

Arne fikk et tips av en kollega. Det var verdt over en million kroner i pensjon

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

Leif Martin Kirknes

Hvis Statnett-sjefen fikk velge, hadde strømstøtten blitt fjernet

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

André Kjernsli

Vålerenga-spiller og tillitsvalgte Thomas: – Jeg får betalt for å leke

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

Leif Martin Kirknes

Staten har ikke kontroll på lønnsutgiftene sine, mener forbundsleder

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Martin Guttormsen Slørdal

Magne og Wirginia bruker kunstig intelligens for å avsløre skurker

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

Erlend Angelo

Heller ikke i 2024 blir ny AFP en del av lønnsoppgjøret


Flere saker