Sjøfart
Verdens første skipstunnel gjennom Norges farligste farvann er utsatt - igjen
– Vi har ikke endelig dato for når anbudet kan gå ut, sier kommunikasjonsansvarlig for Stad skipstunnel, Sveinung Nedregotten.
– Vi er ikke helt sikre på når anbudet kan gå ut, vi har ikke satt noen dato, men tror det blir en eller annen gang til sommeren, sier seniorrådgiver i Stad skipstunnel, Sveinung Nedregotten.
Kystverket/ Multiconsult /LINK Arkitektur
camilla.yndestad@lomedia.no
Når Stad skipstunnel en gang står ferdig, vil den være den første i sitt slag i verden.
Det 1,7 kilometer lange hullet i fjellet skal sikre en tryggere seilas forbi det som blir regnet for Norges farligste farvann, men det som er spådd å bli en turistmagnet uten sidestykke, lar foreløpig vente på seg.
Det er det flere grunner til.
Anbudene på tunnelbyggingen skulle etter planen ut høsten 2023, og byggestart var satt til januar 2024. Sånn gikk det ikke.
Først ble anbud og byggestart utsatt i seks måneder fordi det måtte utredes hvem som skulle få steinmassene fra tunnelen: Utsetter byggestart for verdens største skipstunnel | FriFagbevegelse
Videre satte regjeringen anbudsprosessen på vent i fjor vår, da et nytt anslag viste at prisen på skipstunnelen kunne bli sju milliarder kroner – en økning på 74 prosent.
Kystverket fikk beskjed om å kutte prisen, og i juni antydet de at de skulle kunne klare å kutte mellom 200 og 500 millioner kroner. I høst kom det likevel bevilgninger på Statsbudsjettet, og kontrabeskjed om at Kystverket kan ta prosjektet ut på anbud i 2024.
Men det er uvisst når eksakt anbudsutlysningen kommer.
– Anbudet på Stad skipstunnel kommer ut i løpet av sommeren. Vi kjører i disse dager en ekstern kvalitetssikring på konkurransegrunnlaget og vi har noen skjønnsrettssaker i slutten av mai som må avklares før utlysningen kan skje, sier kommunikasjonsansvarlig for Stad skipstunnel, Sveinung Nedregotten.
Flere skjær i sjøen
Nedregotten forteller at reguleringsarbeidet – både i forbindelse med tunnelen og arbeidet med dem som skal få massene – også har tatt lengre tid enn antatt.
– Samtidig jobber vi med tiltak for å redusere risiko og kostnader. Det er mye som må på plass og ferdigstilles før vi er helt sikre på at anbudsdokumentene og prosessen blir best mulig, sier Nedregotten.
Han legger ikke skjul på at det har vært opptil flere skjær i sjøen.
I mai i fjor kom beskjeden om at tunnelen ikke skulle ut på anbud, noe som endret seg da statsbudsjettet ble lagt fram, og det ble satt av cirka 130 millioner kroner til forberedende arbeider og gjennomføring av anbudskonkurransen:
– Da fikk vi beskjed om at vi skulle gjenoppta prosessen med å få det ut på anbud. Det var bra og en viktig milepæl for prosjektet, men det er jo klart at sånne ting forsinker det litt. I tillegg er det prosesser med grunnerverv som har tatt tid, og der er vi heller ikke i mål, sier Nedregotten.
Rettssaker i mai
Når det gjelder grunnerverv, så er dette prosessen der byggherre – i dette tilfellet Kystverket – skaffer seg rettigheter til arealene de trenger i forbindelse med bygging.
I arbeidet med Stad skipstunnel, har prosessen med grunnerverv støtt på hindringer.
– Vi trenger å få kjøpe ut noen eiendommer for å få bygget tunnelen. Vi er i mål på Moldefjorden-siden, men vi har noen eiendommer på Kjøde som fortsatt ikke er avklart, sier Nedregotten.
Han forteller om flere rettssaker fordi eiendomseiere og Kystverket blant annet ikke er enige om oppgjøret.
Regjeringen ønsket å sette rettsprosessene på vent til etter at anbudsrunden var over, noe Kystverket var uenige i.
– Vi trenger å få avgjort grunnervervene før anbudsrunden er ferdig, og det har vi nå fått lov til. Dette har forsinket oss en god del, men nå skal rettsprosessene opp i mai, og vi ønsker å få dem ferdigstilte før vi skal ut på anbud, sier Nedregotten, og legger til:
– Det vil være en usikkerhet i prosjektet for entreprenøren dersom han skal begynne å gi tilbud på å bygge en tunell der det ikke er avklart hvor han for eksempel kan ha anleggstuneller fordi eiendommene ikke er kjøpt opp enda. Den usikkerheten ønsker vi å unngå før anbudsrunden. Samtidig er det belastende for grunneierne å ikke få dette avklart.
Belastende for dem som bor tett på
Nedregotten forteller at det har blitt jobbet jevnt og trutt hele veien, selv om prosesser har blitt satt på vent.
De som har lidd mest under utsettelsene, tror han er dem som bor i området.
– De har levd med usikkerhet veldig lenge. I over 30 år har man snakket om denne tunnelen, og om den blir noe av eller ikke. Når ting går sent og blir forsinket, så blir usikkerheten som de lever med på en måte forlenget, sier Nedregotten.
Han forteller at de har hatt mange folkemøter og føler at de har god kontakt med lokalbefolkningen, men at det er belastende at det trekker ut i tid for dem som bor tett på.
– Vi skulle ønsket at vi var kommet lengre, men samtidig må man være klar over at en skipstunnel ikke har vært bygget før, så dette er et omfattende og krevende arbeid, sier han.
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.