Fornøyd med norske matbutikker
Kundene til COOP er mest fornøyd, mens Lidl gjør et tigersprang i en ny måling av kundetilfredshet for dagligvarebutikker.
Norske forbrukere er stort sett fornøyd med matbutikkene de handler i. Best scorer nærbutikkene, mens Coop er den best likte dagligvarekjeden, viser en fersk undersøkelse fra den nøytrale organisasjonen EPSI Norge.
– Coop har en veldig tydelig profil på sine butikker, og tjener på det overfor kundene, sier Bård Tronvoll, daglig leder i EPSI, til Bergensavisen.
Lidl opp
Han mener Coop-butikkene Prix, Obs!, Marked og Mega skiller seg så mye fra hverandre at de ikke konkurrerer mot hverandre.
– En klar profil gjør at kundene opplever å få det de forventer, sier Tronvoll.
Den tyske kjeden Lidl har slitt meget tungt i Norge, men nå gjør de et byks blant kundene. Fremgangen er på 15 prosentpoeng på et år, selv om de fremdeles ligger nederst.
– De har jobbet hardt for å bedre seg ved å blant annet bytte ledelsen og reklamebyrå. sier Bård Tronvoll.
God kvalitet
Den gjennomsnittlige kundetilfredsheten for dagligvarebutikker har holdt seg jevnt høyt de siste årene.
I forhold til andre bransjer er ikke en slik stabilitet en selvfølge. Tronvoll tror det har med den harde konkurransen i det norske markedet å gjøre.
– Kundene har i dag så mange butikker å velge mellom i nær omkrets at svært få kan tillate seg å ikke holde god kvalitet, sier Bård Tronvoll.
– Jeg liker Obs
Kirsten Marie Bøe bor i Åsane i Bergen og savner en Obs!-butikk der.
Søndag var hun og datteren Wenche Marie Bøe og handlet på Coop Obs! på Lagunen.
– Jeg liker denne butikken. Man finner det meste her. Hadde vi hatt en slik i Åsane hadde jeg handlet der, sier hun.
Vanligvis er Kirsten Rema-kunde, men har også vært innom Lidl.
– Nå har de fått mange norske varer. Det hjelper veldig, sier hun.
Datteren Wenche bor i Fjøsangerveien.
– Jeg handler på den butikken som er nærmest. Det er vanskelig å skille butikkene fra hverandre. (ANB)