Krever utbygging på Alnabru
HKs samferdselsgruppe i Oslo og Akershus mener jernbaneterminalen på Alnabru må bygges ut. Ellers står både arbeidsplasser og miljøet i fare.
lene.svenning@lo-media.no
Norges godskorridor kalles strekningen Oslo havn – Alnabru i Groruddalen – Gardermoen. Svært mye av godset som skal inn og ut av landet går igjennom denne korridoren. Men kapasiteten er sprengt. Jernbaneterminalen på Alnabru må bygges ut for at trafikken skal flyte bedre, og for at mer gods kan gå på jernbane og mindre på vei. Det krever blant annet HKs samferdselsgruppe i Oslo og Akershus.
Nasjonalt spørsmål
– Utbygging av Alnabruterminalen er viktig for oss ansatte på de fire store samlastingsbedriftene DHL Express, Tollpost, Schenker og Bring som holder til langs godskorridoren, men dette er også et viktig nasjonalt spørsmål, sier Viggo Andresen, klubbleder på DHL Express på Skedsmo og leder i HK samferdsel bransjeråd.
– Dette gjelder mange arbeidsplasser, det handler om framtida vår og om transporten i Norge, sier han.
Jernbanesporene på Alnabruterminalen er rett og slett ikke lange og mange nok. Derfor kommer ikke alt godset med, og mye må fraktes på trailere. Det er ikke spesielt miljøvennlig, framholder Andresen.
Alnaelva opp
Øystein Hagen, innleid koordinator betalt av de fire store samlasterne, mener at en utbygging av Alnabruterminalen og utbygging av godterminalene samlet vil være en milliardinvestering. Det vil være en stor investering både for det offentlige og for bedriftene, men økonomien er ikke den eneste hindringen i veien. Ifølge Hagen vil både Alna bydel og Plan- og bygningsetaten i Oslo Kommune åpne Alnaelva. Den ligger i rør i deler av Groruddalen – blant annet under Alnabruterminalen.
Også flere av de fire store samlasterne ønsker å bygge ut sine terminaler, men venter med å sette i gang til det er fattet vedtak om en ny reguleringsplan av terminalområdet. All utbygging er avhengig av en politisk behandling av en ny reguleringsplan for terminalområdet.
Miljøvennlig
Noen hindringer mot en forbedret godskorridor er allerede forsert. I februar vedtok byrådet å beholde Oslo havn, og å bygge ut den såkalte Sydhavna som containerhavn. Planene om å flytte Alnabruterminalen, har også blitt skrinlagt. Nå gjenstår det å få bygget den ut, slik at den kan ta i mot mer gods. I dag går det 20-30 godstog inn og ut av terminalen. Med større kapasitet er det gods nok til 80. Mer gods på jernbane betyr mindre på vei, og vil dermed gi en mer miljøvennlig transport. En tilleggseffekt vil være at det blir mindre tungtrafikk på veinettet i Groruddalen.
Samarbeider
Bransjegruppa jobber blant annet sammen med klubbene i Norsk Transportarbeiderforbund på de fire bedriftene for å nå målet om en forbedret godskorridor. Nå jobber de for at klubbene sammen med ledelsen i de fire bedriftene skal overlevere et krav til samferdselsminister Liv Signe Navarsete.
– Det har vært veldig tyst fra transportbransjen, men nå synes vi at det er maktpåliggende å få ut budskapet vårt overfor politikerne, sier Viggo Andresen.
Mest lest
Malin Fagerli saksøkte arbeidsgivaren for å få lønn under opplæring.
Tormod Ytrehus
Malin måtte jobbe ei veke utan lønn: – Tenkte det måtte vere ein feil
Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.
Ole Martin Wold
Josefine (22): – Får følelsen av at jeg ikke blir verdsatt nok til å fortjene å pensjonere meg
Jan-Erik Østlie
SAS driver hærverk på den nordiske modellen, mener pilot-leder
Satsene offshore økes med 25.000 kroner fra 1. juni 2022, opplyser Industri Energi.
Håvard Sæbø
Ingen streik: Dette er den nye lønna til offshoreansatte i oljeservice
– At folk har stått i kampen, er grunnen til at vi har fått det såpass enkelt, mener Silje Klemetvold. Hun og Silje Heide har vært gift siden 2013.
Håvard Sæbø
Silje og Silje vil skjerme barna: – De trenger ikke vite at ikke alle aksepterer vår familie
Streikevarsel, mangel på tilsette og bygging av nytt bagasjeanlegg på Oslo Lufthamn. Det er fleire grunnar til at reisande kan oppleve forseinkingar på norske flyplassar i sommar.
Tormod Ytrehus
I sommar kan det bli meir flykaos. Her er noko av grunnen
Marte Mjøs Persen kalte inn partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tirsdag morgen.
Jan-Erik Østlie
Tvungen lønnsnemnd i flyteknikerstreiken: – Jeg har ikke noe annet valg
LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.
Håvard Sæbø
LO har satt ned foten i krangel om lageransatte
Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus?
Anna Granqvist
Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus? Ar gausiu uždirbtą Norvegijoje pensiją, išvykęs gyventi į kitą šalį?
Jan-Erik Østlie
LO frykter flere ledige etter rentehopp: – Jeg er bekymret
Hanna Skotheim
Fra 1. juli blir det enklere å bruke lønnstilskudd
Voss-anlegget blir nedlagt i løpet av 2022, har Tines konsernstyre besluttet.
Erlend Angelo
Tine legger ned sitt meieri på Voss: – En trist dag
ALLIERTE: Unge homofile vil finne naturlige allierte på venstresiden, sier Per Østvold, tidligere leder i Norsk Transportarbeiderforbund.
Håvard Sæbø
Per var åpen homofil på arbeidsplassen: – Du måtte regne med kraftig trakassering
Lockout er definert i arbeidstvistloven av 2012.
Sissel M. Rasmussen
Her er en kort forklaring på hva lockout er
Over 900 SAS-piloter blir tatt ut i streik dersom ikke meklingen mellom SAS-pilotene og SAS ender i enighet innen 29. juni.
Tormod Ytrehus
Alle SAS-pilotene i Norge vil bli tatt ut i streik fra dag én
Prosessoperatør Hanne Høines jobber til alle døgnets tider.
Jan Inge Haga
Hanne jobber til alle døgnets tider: – Jeg ser folk som sliter voldsomt
Lanseringen ble gjort midt i produksjonshallen til Rosenberg verft. Her er statsminister Jonas Gahr Støre sammen med Ap-veteran Gunnar Berge.
Helge Rønning Birkelund
Regjeringen gir inntil 60 milliarder til grønn industri
Hvordan grave en sikker grøft? De regionale verneombudene for bygg og anlegg har laget revidert veileder om dette.
Illustrasjon: Lina Raknes
Fire store endringer i det nye lovverket for grøftearbeid
STREIKEFARE: Mange av NTLs medlemmer i NRK jobber med å få sendingene på luften, blant annet i regirommene. (Arkivfoto)
nyebilder.no
Lyd og bilde kan forsvinne fra NRK i sommer – mekling denne uka
Debatt
Dessverre opplever jeg at ytelser blandes sammen og ønsket om tabloide overskrifter overskygger debatten. Dette er uheldig, skriver Sigrid Ofstad.
Hanna Skotheim