Krever utbygging på Alnabru
HKs samferdselsgruppe i Oslo og Akershus mener jernbaneterminalen på Alnabru må bygges ut. Ellers står både arbeidsplasser og miljøet i fare.
lene.svenning@lo-media.no
Norges godskorridor kalles strekningen Oslo havn – Alnabru i Groruddalen – Gardermoen. Svært mye av godset som skal inn og ut av landet går igjennom denne korridoren. Men kapasiteten er sprengt. Jernbaneterminalen på Alnabru må bygges ut for at trafikken skal flyte bedre, og for at mer gods kan gå på jernbane og mindre på vei. Det krever blant annet HKs samferdselsgruppe i Oslo og Akershus.
Nasjonalt spørsmål
– Utbygging av Alnabruterminalen er viktig for oss ansatte på de fire store samlastingsbedriftene DHL Express, Tollpost, Schenker og Bring som holder til langs godskorridoren, men dette er også et viktig nasjonalt spørsmål, sier Viggo Andresen, klubbleder på DHL Express på Skedsmo og leder i HK samferdsel bransjeråd.
– Dette gjelder mange arbeidsplasser, det handler om framtida vår og om transporten i Norge, sier han.
Jernbanesporene på Alnabruterminalen er rett og slett ikke lange og mange nok. Derfor kommer ikke alt godset med, og mye må fraktes på trailere. Det er ikke spesielt miljøvennlig, framholder Andresen.
Alnaelva opp
Øystein Hagen, innleid koordinator betalt av de fire store samlasterne, mener at en utbygging av Alnabruterminalen og utbygging av godterminalene samlet vil være en milliardinvestering. Det vil være en stor investering både for det offentlige og for bedriftene, men økonomien er ikke den eneste hindringen i veien. Ifølge Hagen vil både Alna bydel og Plan- og bygningsetaten i Oslo Kommune åpne Alnaelva. Den ligger i rør i deler av Groruddalen – blant annet under Alnabruterminalen.
Også flere av de fire store samlasterne ønsker å bygge ut sine terminaler, men venter med å sette i gang til det er fattet vedtak om en ny reguleringsplan av terminalområdet. All utbygging er avhengig av en politisk behandling av en ny reguleringsplan for terminalområdet.
Miljøvennlig
Noen hindringer mot en forbedret godskorridor er allerede forsert. I februar vedtok byrådet å beholde Oslo havn, og å bygge ut den såkalte Sydhavna som containerhavn. Planene om å flytte Alnabruterminalen, har også blitt skrinlagt. Nå gjenstår det å få bygget den ut, slik at den kan ta i mot mer gods. I dag går det 20-30 godstog inn og ut av terminalen. Med større kapasitet er det gods nok til 80. Mer gods på jernbane betyr mindre på vei, og vil dermed gi en mer miljøvennlig transport. En tilleggseffekt vil være at det blir mindre tungtrafikk på veinettet i Groruddalen.
Samarbeider
Bransjegruppa jobber blant annet sammen med klubbene i Norsk Transportarbeiderforbund på de fire bedriftene for å nå målet om en forbedret godskorridor. Nå jobber de for at klubbene sammen med ledelsen i de fire bedriftene skal overlevere et krav til samferdselsminister Liv Signe Navarsete.
– Det har vært veldig tyst fra transportbransjen, men nå synes vi at det er maktpåliggende å få ut budskapet vårt overfor politikerne, sier Viggo Andresen.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin