Krever utbygging på Alnabru
HKs samferdselsgruppe i Oslo og Akershus mener jernbaneterminalen på Alnabru må bygges ut. Ellers står både arbeidsplasser og miljøet i fare.
lene.svenning@lo-media.no
Norges godskorridor kalles strekningen Oslo havn – Alnabru i Groruddalen – Gardermoen. Svært mye av godset som skal inn og ut av landet går igjennom denne korridoren. Men kapasiteten er sprengt. Jernbaneterminalen på Alnabru må bygges ut for at trafikken skal flyte bedre, og for at mer gods kan gå på jernbane og mindre på vei. Det krever blant annet HKs samferdselsgruppe i Oslo og Akershus.
Nasjonalt spørsmål
– Utbygging av Alnabruterminalen er viktig for oss ansatte på de fire store samlastingsbedriftene DHL Express, Tollpost, Schenker og Bring som holder til langs godskorridoren, men dette er også et viktig nasjonalt spørsmål, sier Viggo Andresen, klubbleder på DHL Express på Skedsmo og leder i HK samferdsel bransjeråd.
– Dette gjelder mange arbeidsplasser, det handler om framtida vår og om transporten i Norge, sier han.
Jernbanesporene på Alnabruterminalen er rett og slett ikke lange og mange nok. Derfor kommer ikke alt godset med, og mye må fraktes på trailere. Det er ikke spesielt miljøvennlig, framholder Andresen.
Alnaelva opp
Øystein Hagen, innleid koordinator betalt av de fire store samlasterne, mener at en utbygging av Alnabruterminalen og utbygging av godterminalene samlet vil være en milliardinvestering. Det vil være en stor investering både for det offentlige og for bedriftene, men økonomien er ikke den eneste hindringen i veien. Ifølge Hagen vil både Alna bydel og Plan- og bygningsetaten i Oslo Kommune åpne Alnaelva. Den ligger i rør i deler av Groruddalen – blant annet under Alnabruterminalen.
Også flere av de fire store samlasterne ønsker å bygge ut sine terminaler, men venter med å sette i gang til det er fattet vedtak om en ny reguleringsplan av terminalområdet. All utbygging er avhengig av en politisk behandling av en ny reguleringsplan for terminalområdet.
Miljøvennlig
Noen hindringer mot en forbedret godskorridor er allerede forsert. I februar vedtok byrådet å beholde Oslo havn, og å bygge ut den såkalte Sydhavna som containerhavn. Planene om å flytte Alnabruterminalen, har også blitt skrinlagt. Nå gjenstår det å få bygget den ut, slik at den kan ta i mot mer gods. I dag går det 20-30 godstog inn og ut av terminalen. Med større kapasitet er det gods nok til 80. Mer gods på jernbane betyr mindre på vei, og vil dermed gi en mer miljøvennlig transport. En tilleggseffekt vil være at det blir mindre tungtrafikk på veinettet i Groruddalen.
Samarbeider
Bransjegruppa jobber blant annet sammen med klubbene i Norsk Transportarbeiderforbund på de fire bedriftene for å nå målet om en forbedret godskorridor. Nå jobber de for at klubbene sammen med ledelsen i de fire bedriftene skal overlevere et krav til samferdselsminister Liv Signe Navarsete.
– Det har vært veldig tyst fra transportbransjen, men nå synes vi at det er maktpåliggende å få ut budskapet vårt overfor politikerne, sier Viggo Andresen.
Mest lest
SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.
Aina Fladset
Frank Robert ble fratatt sykelønn da bedriften permitterte ansatte: – Overraskende
TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.
Paul S Amundsen
Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP
Ole Palmstrøm
Permitterte får dagpenger til 1. oktober. Men det blir ikke feriepenger på dagpenger
– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.
Per Flakstad
Vant i retten: Nå får Elisabeth høyere pensjon og råd til å besøke mannens familie
Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.
Amanda Iversen Orlich/Dagsavisen
Erik mister 9.000 kroner i støtte og kan havne på gata
Håvard Sæbø
Arbeidstilsynet sladder lønna på underbetalte arbeidere. Nå må Røe Isaksen svare på hvorfor
(Illustrasjonsfoto)
pressefoto, WizzAir.com
Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet
Kjersti Stenseng
Jan-Erik Østlie
Arbeiderpartiet har mistet over 5.000 medlemmer
Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.
Ida Bing
Afaransis (28) får ikke økonomisk hjelp hjemmefra: – Jeg er sjanseløs på boligmarkedet
Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.
Jan-Erik Østlie
Meieriansatte får ny lønn: Her er resultatet
Debatt
LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.
Jan-Erik Østlie
«Har LO vendt Arbeiderpartiet ryggen?»
Tormod Ytrehus
Klubbleder Adrian fikk sparken. Nå får han penger fra LO for å ha noe å leve av fram til rettssaken starter
Colourbox.com
Lærere har ikke fått overtidsbetalt under pandemien. Over halvparten har vurdert ny jobb
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum
Jan-Erik Østlie
Sp lover norsk vaksineproduksjon
Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.
Jan-Erik Østlie
Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen
Bent Høie
Leif Martin Kirknes
Skjenkereglene endres: – For tidlig, mener Bent Høie
HOVEDTILLITSVALGT: Lærer Christian Holstad Lilleng ble fratatt 6.000 i lønn ved tap av funksjonstillegg etter kommunesammenslåing mellom kommunene Haram og Ålesund. Han nekter å godta kuttet.
Privat
Lønnskutt for lærere: Viktig møte avgjør
Bjørn Inge Bergestuen/Frp
Frp skeptisk til feriepenger for dagpenge-mottakere
Erlend Wiborg (Frp) er leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget
Sissel M. Rasmussen
Frp ville ikke være med på å forlenge AAP-perioden
FERDIG: Deni Taramov er ferdig for student for denne gang. Nå søker han jobber.
Marius Fiskum