JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Slåss for SAS-ansatte

SAS-konsernet har vedtatt å nedbemanne i flere deler av selskapet i Norge. Hovedtillitsvalgte Trond Smøraas frykter at opp mot 130 jobber i HK-området kan forsvinne, men sier han skal slåss for hver time ledelsen vil kutte.



24.04.2009
09:44
16.12.2013 09:45

eva.ler.nilsen@lomedia.no

De tillitsvalgte er i disse dager i drøftingsmøter på vegne av medlemmer i både SAS Cargo, SAS Airlines og bakketjenesten Scandinavian Ground Services (SGS). Smøraas håper de kan klare å stoppe deler av nedbemanningen som ledelsen i konsernet har satt i gang. Han deler ikke ledelsens analyser over hvor omfattende de trenger å gå til verks for å møte nedgangen i bransjen. Metoden er han også svært kritisk til.

Stevning er sendt

Verst er det i SGS. Her tar ledelsen nå for seg flyplass etter flyplass i Norge. Etter en generell nedgang i antall reisende samt rutekutt, mener de det er behov for langt færre bakkeansatte enn før. Det begynte på Vigra, hvor fire av HKs medlemmer allerede er varslet om redusert arbeidstid. Den ene av dem har fått seg ny jobb, de andre tre er forslått satt ned til 75 prosents stillinger.

– Vi bestrider at dette er nødvendig, og LOs juridiske avdeling har stevnet SAS for usaklige oppsigelser på Vigra. Vi mener de kunne endret skiftplanene og på den måten opprettholdt hele stillinger samtidig som de ivaretar både drift og økonomi, sier Smøraas til HK-Nytt.

Sted for sted

Også SGS i Haugesund er rammet av kutt. Her har HK ett medlem som de nå krever nye forhandlinger for. – Men her er vi bare i startfasen. Ledelsen vil nå ta for seg flyplass etter flyplass og ennå har de ikke begynt på Gardermoen, sier Smøraas oppgitt.

Han frykter at mellom 100 og 130 stillinger innenfor HKs område i SAS-konsernets norske virksomheter vil forsvinne. – Men vi skal slåss for hver time. Vi skjønner at finanskrise og rutekutt krever forandringer, men vi nekter å godta at de setter ansatte ned i stillingsbrøk for å få kabalen til å gå opp, sier han, som foretrekker rene oppsigelser basert på ansiennitetsprinsippet.

Ansiennitet er helllig

I SAS Airlines er det salgskontorene som skal kuttes. 35 stillinger er overtallige, og ledelsen har vedtatt å løse ved å legge ned kontorene i Kristiansand og Trondheim. Denne framgangsmåten er Trond Smøraas dypt uenig i. – De ansatte som jobber på kundesentrene i SAS er i samme avdeling selv om de jobber ulike steder i landet. De må derfor ansiennitetsberegnes under ett. Ledelsen burde satt dem opp på en liste og kuttet bakfra i stedet for å ta to hele kontorer, hevder han.

– Det finnes ansatte med over 30 års ansiennitet som nå står i fare for å miste jobben. Dette finner vi oss ikke i. Enten må bedriften gjøre om vedtaket eller så går vi til sak, legger han til.

Frakt til Danmark

I SAS Cargo, som driver med flyfrakt, er det vedtatt å flytte alle salgsfunksjoner og regnskapsavdelingene til Danmark. Det betyr at 15 ansatte i Norge mister jobben. Også her protesterer fagforeningene som organiserer disse.

– Ledelsen argumenterer med at det er 40 prosent nedgang i salget, men det er jo mye igjen. Vi må heller sørge for å skaffe nye inntekter. Dessuten krever vi at også disse skal ansiennitetsvurderes mot andre stillinger i Cargo. Kanskje har de 15 kvalifikasjoner som kan gi dem en annen jobb i bedriften, sier Trond Smøraas.

Dersom de får gjennomslag for det, må noen andre som ikke har jobbet like lenge, gå. – Slik er prinsippene, understreker Smøraas.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
24.04.2009
09:44
16.12.2013 09:45



Mest lest

Jørn Eggum, leder i Fellesforbundet.

Jørn Eggum, leder i Fellesforbundet.

Håvard Sæbø

Bussjåførene får ny lønn. Streiken er over

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

Privat

Endre ble nektet pensjonen han hadde rett på. Nå får han og kollegaene millionerstatning

LANG VEI: Ti år er gått siden Rune Breivik ble sykmeldt. – Jeg er klar på dagen til å teste hvor mye jeg klarer å jobbe og med hva. Jeg vil bare bli ferdig med dette, sier han.

LANG VEI: Ti år er gått siden Rune Breivik ble sykmeldt. – Jeg er klar på dagen til å teste hvor mye jeg klarer å jobbe og med hva. Jeg vil bare bli ferdig med dette, sier han.

Paul S. Amundsen

Overlegen mener Rune er for syk til å jobbe. Navs lege er uenig

Riksmekler Mats Ruland har med seg to medmeklere når han skal forsøke å løse den kompliserte busskonflikten.

Riksmekler Mats Ruland har med seg to medmeklere når han skal forsøke å løse den kompliserte busskonflikten.

Torgny Hasås

Sjåførene og arbeidsgiverne fortsetter den frivillige meklingen utover natta, men det er stor avstand

Annstein Garnes, tillitsvalgt i Unibuss i Oslo, mener at resultatet i oppgjøret er et slag i trynet.

Annstein Garnes, tillitsvalgt i Unibuss i Oslo, mener at resultatet i oppgjøret er et slag i trynet.

Tormod Ytrehus

Rasende busstillitsvalgt: – Resultatet er et svik mot bussjåførene

Alexander Kristiansen er en av mange vikarer i varehandelen som nyter godt av at den såkalte 12-timersregelen ble fjernet i lønnsoppgjøret.

Alexander Kristiansen er en av mange vikarer i varehandelen som nyter godt av at den såkalte 12-timersregelen ble fjernet i lønnsoppgjøret.

Aslak Bodahl

Alexander (22) fikk ikke ekstra betalt for å jobbe natt. Nå jubler han for en viktig seier

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

Martin Guttormsen Slørdal

Tyra (25) var på gråten av glede da vekterne gikk til streik

Rikamekleren er klar for ny runde med bussmekling, men er partene klare?

Rikamekleren er klar for ny runde med bussmekling, men er partene klare?

Roy Ervin Solstad

Alle partene i busskonflikten møter hos Riksmekleren onsdag

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Håvard Sæbø

Streikende bussjåfører må klare seg med 3900 kroner i uka

IKKE OVERRASKET: Streikeleder Kenneth Bekkenes i Drammen tror streiken har vært en øyeåpner. - Det er ikke mange som har vært klar over hvilke lønns- og arbeidsvilkår vi jobber under, sier han.

IKKE OVERRASKET: Streikeleder Kenneth Bekkenes i Drammen tror streiken har vært en øyeåpner. - Det er ikke mange som har vært klar over hvilke lønns- og arbeidsvilkår vi jobber under, sier han.

Ketil Blom

Fersk undersøkelse: Over åtte av ti nordmenn støtter busstreiken

Kommuneoppgjøret skal til uravstemning blant medlemmene i Norsk Sykepleierforbund.

Kommuneoppgjøret skal til uravstemning blant medlemmene i Norsk Sykepleierforbund.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierlederen slakter resultatet i lønnsoppgjøret, men vil ikke si hva medlemmene bør stemme

Arbeidsmandsforbundet har to overenskomster for anleggsarbeidere. Anleggsoverenskomsten for maskinentreprenører, der motparten er MEF, og overenskomst for private anlegg, der motparten er BNL. Det er anleggsarbeiderne på MEF-avtalen som får pensjon fra første krone.

Arbeidsmandsforbundet har to overenskomster for anleggsarbeidere. Anleggsoverenskomsten for maskinentreprenører, der motparten er MEF, og overenskomst for private anlegg, der motparten er BNL. Det er anleggsarbeiderne på MEF-avtalen som får pensjon fra første krone.

Sissel M. Rasmussen

Anleggsarbeidere får pensjon fra første krone

SJUKEPLEIAR: Nedrebø er også medlem i Fagforbundet på grunn av jobben sin som sjukepleiar. I 2016 var ho ferdigutdanna som sjukepleiar, etter eit ønske om nye utfordringar og meir fagleg bakgrunn som frivillig i Raude Kross. Bussjåfør og sjukepleiar har alltid vore draumeyrka hennar.

SJUKEPLEIAR: Nedrebø er også medlem i Fagforbundet på grunn av jobben sin som sjukepleiar. I 2016 var ho ferdigutdanna som sjukepleiar, etter eit ønske om nye utfordringar og meir fagleg bakgrunn som frivillig i Raude Kross. Bussjåfør og sjukepleiar har alltid vore draumeyrka hennar.

Bent Are Iversen

Marit er sjukepleiar og bussjåfør: – Vi er alle like viktige

Sokkelens gigant, Johan Sverdrup, blir rammet av at Lederne tar ut ansatte i streik.

Sokkelens gigant, Johan Sverdrup, blir rammet av at Lederne tar ut ansatte i streik.

Arkivfoto: Equinor

Streik i oljebransjen: Equinor avviser nedstegning av Sverdrup

Nanna Aanes Wolden

Helsekonsulenter kostet nesten en halv milliard. Nå må Bent Høie svare

NY TARIFFAVTALE: Arbeidsretten gir bedriften rett i å flytte Guttorm Bjørnstad over på oljeserviceavtalen, og dermed inn i en disposisjonsavtale uten fast arbeidstid.

NY TARIFFAVTALE: Arbeidsretten gir bedriften rett i å flytte Guttorm Bjørnstad over på oljeserviceavtalen, og dermed inn i en disposisjonsavtale uten fast arbeidstid.

Jan Inge Haga

Guttorm tapte i Arbeidsretten: Mister fast arbeidstid

Debatt

Det er altså ikke slik at lønnsnivået sakte men sikkert har steget fra 86 prosent til 92 prosent på disse årene, skriver Roger Hansen.

Det er altså ikke slik at lønnsnivået sakte men sikkert har steget fra 86 prosent til 92 prosent på disse årene, skriver Roger Hansen.

Birgitte Haneide/Ruter

NHO-toppen trikser med lønnstallene for bussjåfører, mener bussveteran

JOBBER DELSKIFT: Ola Skorem, Geir Håvard Bottilsrud og klubbleder Bjørn Johnsrud sier arbeidstiden er en viktig grunn til at bussjåførene er ute i streik. Mange sjåfører er godt over et årsverk på jobb, men får likevel betalt for mindre enn en hel stilling.

JOBBER DELSKIFT: Ola Skorem, Geir Håvard Bottilsrud og klubbleder Bjørn Johnsrud sier arbeidstiden er en viktig grunn til at bussjåførene er ute i streik. Mange sjåfører er godt over et årsverk på jobb, men får likevel betalt for mindre enn en hel stilling.

Morten Hansen

Bussjåfør Geir Håvard er på jobb 55 timer i uka – men får kun betalt for drøyt 35

Håvard Sæbø

Tømrar Morten (27) bygger taubane 650 meter over Romsdalsfjorden

Klubbleder Dan Christian Torres Legaspi i Oslo og Akershus vekterklubb holdt appell under en støttemarkering for vekterstreiken på Youngstorget i Oslo en uke inn i streiken.

Klubbleder Dan Christian Torres Legaspi i Oslo og Akershus vekterklubb holdt appell under en støttemarkering for vekterstreiken på Youngstorget i Oslo en uke inn i streiken.

Jan-Erik Østlie

Fire punkter som oppsummerer hvorfor vekterne streiker


Flere saker