JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nye fusjonssamtaler

Postkom, Norsk Transportarbeiderforbund og Norsk Arbeidsmandsforbund har startet samtalene om en eventuell sammenslåing. Klok av skade, skal de denne gangen ile langsomt.



06.11.2009
13:29
16.12.2013 11:47

may.berg@lomedia.no

I juni, ei uke etter at han overtok ledervervet i Norsk Transportarbeiderforbund, sa Roger Hansen til Posthornet at han var klar til å sondere interessen i Postkom og Norsk Arbeidsmandsforbund for en sammenslåing.

På en tillitsvalgtsamling i Postkom denne uka bekrefter Postkoms leder Odd Christian Øverland at de tre forbundene er i dialog.

– Ja, vi har snakket sammen. Vi er enige om å teste ideen på våre tillitsvalgte og be om tilbakemeldinger, sa Øverland til en forsamling av omtrent nitti tillitsvalgte.

De tre forbundene har begynt å diskutere hvordan de skal drive et sammenslåingsprosjekt framover, hvis grunnlaget er der.

Strammere rammer.

– Vi skal ile langsomt, og ikke være så mange involvert i oppstarten som sist. Vi er enige om at tre kan være et fornuftig antall. Kanskje tåler vi fire, sa Øverland.

Hvis sonderingene viser at det er grunnlag for å gå videre, skal forbundene diskutere seg fram til en plattform. En plattform bare de som "eier" den kan gjøre endringer i.

– Hvis vi skal høste av erfaringene vi gjorde sist, må vi legge litt strammere rammer. Forbund1 ble dratt i flere retninger. Til slutt røk tøylene, sa Øverland.

Tilbakemeldingene han fikk fra de tillitsvalgte var positive. Flere påpekte at nødvendigheten av å bygge allianser med andre forbund har blitt forsterket i løpet av de tre årene som har gått siden Forbund1-prosjektet endte i grøfta.

Etterlyser Handel og Kontor.

Øverland fikk spørsmål om hvordan Handel og Kontor, som var med i forrige runde, stiller seg til et nytt fusjonsforsøk. Ved siden av Norsk Transportarbeiderforbund, er Handel og Kontor det forbundet som Postkom oftest havner i "grensekonflikt" med. Postkom og HK samarbeider i finanssektoren.

– Vi vet ikke hvordan HK stiller seg til et nytt initiativ, sa Øverland.

– Avviser ingen.

Forbundsleder Sture Arntzen i Handel og Kontor sier at forbundet ikke har vært i kontakt med de nye "fusjonskameratene" på dette nivået.

– Men vi avviser i utgangspunktet ingenting, sier Arntzen.

Arntzen sier at HK er i stadige samtaler med andre forbund om å utvikle samarbeid, som på sikt kan utvikle seg til noe mer. Det gjelder Postkom og FLT, men også forbund utenfor LO.

– Erfaringene fra siste runde gjør at vi går varsomt fram, sier Arntzen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
06.11.2009
13:29
16.12.2013 11:47



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

Oppdatert versjon:

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

Håvard Sæbø

Hvem skal lede LO til 2025? Slik foregår valget til ny ledelse for de neste tre årene

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Leif Martin Kirknes/Ole Palmstrøm

Jubel for innleieforbud i forbundene: – «Jæklig bra»

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Telemuseet, CC BY-SA 4.0 (Illustrasjonsfoto)

Da oljen kom, kjempet arbeidsgiverne mot innleie. Så snudde det

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere

FRI FRAKT: Anne-Linn Lernes kommer til å tenke seg om før hun bestiller varer med fri frakt igjen. Hør hvorfor i podkasten Rørsla.

FRI FRAKT: Anne-Linn Lernes kommer til å tenke seg om før hun bestiller varer med fri frakt igjen. Hør hvorfor i podkasten Rørsla.

Claudio Schwarz/Unsplash/privat

120.000 leste saken om Anne-Linns boikott – hør mer i podkasten Rørsla