JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NAVigatøren

Det er en lang reise fra studier i naturforvaltning ved landbrukshøyskolen i Ås til direktørstolen i Nav.



31.01.2011
14:42
16.12.2013 15:13

morten.hansen@lomedia.no

Det kan virke som en lengre reise for Joakim Lystad å få Nav til å bli en etat de fleste er fornøyd med.

Ikke før Joakim Theodor Haagaas Lystad – født på Bislet i Oslo, bosatt på Ås i Akershus – hadde begynt i jobben som Nav-direktør, måtte han svare på kritikk av etaten.

Først var det Riksrevisjonen som, for andre året på rad, nektet å godkjenne regnskapene.

Så kom det fram at Nav hadde bredere fullmakter til å overvåke norske borgere enn Politiet.

Deretter kom NRK med en Brennpunkt-dokumentar om mulig kvikksølvskadde tannlegeassistenter. En dokumentar som Nav ikke kom spesielt godt ut av.

Kritikk og utfordringer

For å toppe det hele har undersøkelser vist at verken brukere av, eller ansatte i, Nav er særlig fornøyd med situasjonen.

For noen måneder det må ha vært.

– Det har vært hektisk men utrolig spennende. Det er et privilegium at man i en alder av 57 kan få muligheter til å komme i en slik jobb. Hvor man kan lære noe nytt, treffe viktige avgjørelser, og jobbe med å bygge opp en organisasjon, sier Lystad.

Han lever godt med mye av kritikken.

– Det vil alltid være kritikk i en så stor organisasjon som Nav. Og man må regne med å få kritikk. Det betyr ikke at vi ser lett på kritikken. Jeg konstaterer at mye av kritikken er sammenfallende med de områdene hvor vi selv ser at vi har utfordringer. Vi må erkjenne at vi kan bli bedre, konstaterer Lystad.

Stat og natur

Med unntak av fire år som salgssjef i den norske avdelingen av det amerikanske programvareselskapet SAS Institute, har Lystad vært en statens mann. Eller egentlig har han vært en naturens mann.

Fra han som ungdom syklet med munnbind rundt omkring i et forurenset Oslo, har naturen vært viktig for ham. Det har førte ham rundt i statlige etater som på en eller annen måte har vært knyttet opp mot naturen. Men først førte det ham til Norges landbrukshøyskole på Ås.

Ikke et naturlig valg for en sønn i en besteborgelig familie på Oslos beste vestkant.

– Det var ikke helt vanlig å begynne på landbrukshøyskolen blant mine venner. Men jeg har alltid vært glad i naturen. Så da det ble opprettet en studieretning i naturforvalting, så søkte jeg – og kom inn med et skrik.

Men før det ble høyskolestudier på Ås, var det et år med landbruksskole ved Steinkjer og praksisplass på en fjellgård i Oppland.

– Det var hest, sleperive og hesjing og slike ting. Det var et utrolig lærerikt år. Å komme seg ut av Oslo og møte andre folk, levesett og verdier, enn det jeg var vokst opp med, var veldig lærerikt og har betydd mye for meg. Jeg har tatt det med meg videre. Jeg fikk nok en større ydmykhet overfor andres måte å leve på i løpet av det året, sier Lystad.

Brukeropplevelser

Om det er ydmykhet Navbrukerne etterlyser, skal være usagt. Så veldig er fornøyd er de ikke.

Å få mer fornøyde brukere er et av Lystads mål for det kommende året.

– Det er mange som er ganske fornøyde. Men det er også et stort antall som ikke er fornøyde. Det vet vi. Og vi er selv ganske tydelig på at vi ikke gir brukerne en god nok opplevelse av Nav.

En av årsakene til det er at vi ikke har gjennomgående IKT-systemer. Det gjør det krevende å gi brukerne riktig saksbehandlingstid og god nok sammenhengende oppfølging, konstaterer Lystad.

Dårlige datasystemer får Lystad ikke gjort så mye med det første året. Han tror likevel det vil bli flere fornøyde Nav-brukere.

– Vi har klart å få unna flere saker. Det betyr kortere saksbehandlingstid. Det vil gi brukerne en bedre opplevelse.

Ut på tur

Når det stormer som mest rundt Lystad og hans medarbeidere, trenger han å koble av. Nav-direktøren gjør det ved å ta fri i helgene. Så å si alltid.

I helgene jobber han ikke. Da vasker han hus, trener eller går på ski.

Men han er ikke en skiløper som mange av hans direktørkollegaer. Lystad går ikke Birkebeinerrennet. Han går på tur. Lang tur.

– Jeg går mye på ski. Vi er en guttegjeng som går tur i fjellet med telt og bikkjer og overnatter Vi går på tur over hele landet. I år blir det den 29. turen. For to-tre år siden krysset vi Finnmarksvidda. Det var en fin tur, mimrer Lystad.

Dialog

Lystad tar sikte på at de kommende årene i Nav også blir en fin tur. Og turkameratene – de ansatte i Nav – skal få være med å planlegge ferden.

Da han ledet Mattilsynet var han kjent som en leder å stole på. En som tok medbestemmelse på alvor.

– Jeg er opptatt av medvirkning med de ansatte. Tillitsvalgte og hovedvernombud er viktige supplerende informasjonskanaler – i tillegg til de formelle møteforaene vi har. Det er ikke sånn at tillitsvalgte – eller lederne – sitter på fasiten. De sitter begge på deler av virkeligheten. Derfor er disse møtene en viktig kanal for å få et bredere beslutningsgrunnlag, fastslår Lystad.

Gamle greier

I de kommende møtene vil penger være et viktig samtaletema. Nav har fått omtrent samme driftsbudsjett for 2011 som for 2010. Men Lystad konstaterer at det må omprioriteres i det kommende året.

– Vi er fornøyde med budsjettet med tanke på at mange må kutte. Men vi må endre pengebruken, så det blir tøft hos oss også. Blant annet må vi bruke mer penger på IKT-systemet. Det er fra 1978 – og så gammelt at det holdes sammen av Aralditt, slangeklemmer og plasterlapper – og det kreves mye arbeid for å holde det sammen. Men det er nødvendig. Bryter IKT-systemene sammen får vi en mye verre arbeidssituasjon over hele etaten. Dessuten må driften av våre ytelser gå hele tiden. Klarer vi ikke å betale ut ytelsene den 20. i hver måned, er det noen som ikke har penger til mat den ettermiddagen. Det er helt avgjørende for oss at driften går. Da må vi prioritere IKT, fastslår Lystad.

Når noe må prioriteres, er det samtidig noe som ryker. Lystad forstår at dette skaper usikkerhet blant de ansatte.

– Vi blir bedre på det vi gjør, og bør klare å yte samme tjenesteomfang i år som i fjor. Men omstilling er krevende. Det er mindre lønns- og driftsmidler, og det vil bli bemanningsreduksjon. Men jeg tror vi sammen med de tillitsvalgte skal klare å få til gode løsninger.

Ingen drømmer

Når budsjettene er trange, og alle er misfornøyde med Lystads Nav – og det er lenge til neste lange skitur med gutta. Hender det da; at sivilagronomen fra Bislet, drømmer seg tilbake til hest, sleperive og hesjing på en fjellgård i Oppdal?

– Jeg er en person som trives der jeg er. Jeg planlegger for framtiden, men bekymrer meg ikke for den. Jeg ser framover, men lever i nuet. Men jeg er av og til oppe på den fjellgården, på ferier og sånn, og har kontakt med folket der. Den fjellgården har en stor plass i hjertet mitt.

4. oktober hadde Lystad sin første arbeidsdag som Nav-direktør. I de snart tre månedene han har vært i jobben har det vært kritikk fra flere kanter.

Riksrevisjonen er ikke fornøyd. Brukerne er misfornøyde. De ansatte føler at de ikke blir hørt. Som om ikke det var nok, kom NRK Brennpunkt med en dokumentar om tannlegeassistenter som søker erstatning – hvor Nav ble satt i et dårlig lys.

Lystad er født i 1953, og utdannet sivilagronom fra Norges landbrukshøyskole. Han var administrerende direktør i Mattilsynet fra 2003 til han begynte som Navdirektør, og har i den stillingen ledet sammenslåing av Statens næringsmiddeltilsyn, Fiskeridirektoratets sjømatkontroll, Statens dyrehelsetilsyn, Statens landbrukstilsyn og 89 kommunale næringsmiddeltilsyn.

Tidligere har han vært direktør i Statens forurensningstilsyns beredskaps- og kontrollavdeling, underdirektør i Miljøverndepartementets industriseksjon, salgssjef i det amerikanske programvareselskapet SAS Institute AS avdeling Norge, og forsker ved og deretter ved Norsk institutt for vannforskning og Norges landbrukshøgskole

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
31.01.2011
14:42
16.12.2013 15:13



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Marie von Krogh

Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte


Flere saker