JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Klikk deg med på kampanjer

Det nytter å legge press på makta og du er bare et par tastetrykk unna å bidra.

hanne.kullerud.nielsen@lomedia.no

Det verdensomspennede dugnadsnettstedet LabourStart har til enhver tid nettbaserte kampanjer gående.

- Å delta i en kampanje er noe konkret folk kan gjøre, som kan hjelpe og som koster den enkelte lite av anstrengelse. Kampanjenen fører til et ekstra press på myndigheter eller arbeidsgivere som ser at folk over hele verden engasjerer seg. Særlig arbeidsgivere er redde for negativ publisitet, sier Espen Løken, ansvarlig for LabourStart i Norge.

Løken, som i 2002 ga ut boka «Så samles vi på nettet» om hvordan fagbevegelsen kan utnytte verdensveven, forteller at de akkurat har avsluttet en kampanje til støtte for den fengslede fagforeningsaktivisten og læreren Rosalba Gaviria Toro. Den kampanjen genererte 3.590 protest-e-poster. Natasha Morgan i Justice for Colombia skrev til LabourStart at de virkelig hadde fått fart i kampanjen og at det ville bli veldig bra å samarbeide med dem i framtida også.

Akkurat nå pågår følgende kampanjer. De er satt i gang i løpet av de siste fire ukene. Antall e-poster totalt og de norske i parentes:

– Bangladesh:Løslat Moshrefa Mishu (20 jan), 4.628 (183)

– Mexico:Forsvar faglige rettigheter (10 feb), 3.453 (181)

– Tyrkia: Arbeidslovene må reformeres nå! (26 jan), 2.567 (134)

– Filippinene:Dole må respektere faglige rettigheter (16 feb), 2.603 (98)

– Pakistan: Oppsagt fagforeningsleder ved Sygenta må gjeninnsettes (9 feb), 2.827 (67)

– Tyrkia:Polyplex må gjeninnsette oppsagt fagforeningsleder og forhandle (9 feb), 1.803 (67)

- De fleste underskriftene sendes fra Australia, Canada, Storbritannia og USA, men ellers sprer de seg over veldig mange land, noe avhengig av den enkelte kampanje, sier Espen Løken.

Han spør seg hvorfor ikke flere norske deltar i kampanjene. Han sender ut nyhetsbrev der folk oppfordres til å delta til en liste med over 2.700 norske e-postadresser, folk som har deltatt i en eller annen kampanje tidligere.

- Det tar cirka fem sekunder å delta i en kampanje, likevel deltar sjelden flere enn 200 norske i en kampanje, altså sjelden mer enn 5 %. Andelen er for så vidt den samme ellers - de engelske nyhetsbrevene går til vel 70.000 mennesker, sier Løken.

Annonse
Annonse