Østfold-sjåfører bytter forbund
Ansatte i Nettbuss Østfold og Borg Buss melder overgang til Norsk Jernbaneforbund. Den nystiftede foreningen vil være et tilbud for alle sjåførene i fylket.
oystein@lomedia.no
– Alle i Borg Buss har meldt overgang til NJF. Vi mangler en del i Nettbuss, selv om foreningen har klart å få med noen fra Yrkestrafikkforbundet og enkelte uorganiserte, sier leder for interimstyret, Sverre Eliassen.
Selv kjører han i Moss, men er opptatt av å få med kolleger fra alle virksomhetene.
I alt har 186 meldt overgang fra Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) til NJF. Årsak til uroen er uenighet mellom de forskjellige yrkesgruppene i NTF, blant annet om representasjon i foreningsstyret.
Bilpersonalets landsråd blir dermed nest største gruppe i NJF, etter konduktørene.
Usikkerhet
Medlemmene hadde mange spørsmål da cirka 100 av dem var samlet i Sarpsborg for å etablere den nye foreningen.
Borg Buss står foran en anbudskonkurranse der den nye kontrakten gjelder fra 1. januar 2013.
Slik situasjonen er nå er det felles bussbransjeavtale, men ikke tariffavtale.
– Hva skjer hvis vinneren er medlem i Transportbedriftenes Landsforening og NHO? Da har ikke NJF tariffavtale lenger. Må vi tilbake til Transportarbeiderforbundet, spurte en møtedeltaker.
En kollega opplyste at han da velger Yrkestrafikkforbundet i YS.
– Dette må LO ordne opp i. Vi vil ikke bli kastet hit og dit. Nå har jeg tenkt å stå i Jernbaneforbundet til jeg blir pensjonist, supplerte Sverre Eliassen.
Vanskelig nøtt
I de tilfellene Nettbuss taper og en TL-bedrift vinner, er systemet slik at NTF krever medlemmene overført fordi de ”eier” tariffavtalen i privat sektor. Denne diskusjonen berører flere forbund i LO, og i buss-sektoren er NJF og Fagforbundet svært opptatt av problematikken.
– Saken er tema for et møte mellom NJF, Fagforbundet og LO-leder Roar Flåthen. Vi er nødt til å løse dette problemet, svarte Kjell Atle Brunborg.
Frustrasjonen fører ofte til at flere blir stående uorganisert etter en anbudsrunde og skifte av arbeidsgiver.
For Nettbuss i Østfold er det inngått langsiktige kontrakter. Time-ekspressen og Flybussekspressen har også mange ansatte som ikke blir direkte berørt av anbudsrunder.
Andre spørsmål den nye foreningen er opptatt av, er kravene til etterutdanning i yrkessjåførdirektivet.
Setter i gang
Interimstyret får to nestledere, én fra Borg Buss og én fra Nettbuss. Leder fram til det ordinære årsmøtet er Sverre Eliassen, nestledere er Finn Arne Solberg og Kjartan Sandvik, mens Robin Jørgensen er sekretær og kasserer. Det ble også nedsatt en valgkomité på fem personer.
Svekker mulighetene
Transportarbeiderforbundets leder, Roger Hansen, bekrefter at det har vært uro og strid om posisjonene i Østfold transportarbeiderforening de to siste årene. Han er bekymret for at det nå kan bli vanskeligere å få bussjåførene til å stå sammen for felles sak.
LES SAKEN: – Dette styrker ikke sjåførene
Norges største busselskap.
Har rundt 7000 ansatte i Norge, Sverige og Danmark.
Omsetning 2010: 4318 millioner, overskudd før skatt: 113 millioner, en forbedring fra 2009.
Eier 50 prosent av Borg Buss. Resten eies av kommunene Fredrikstad og Hvaler.
Driver rutekjøring for fylkeskommuner på kontrakt.
Har også ekspress- og turbusser, samt verksteder.
I den norske delen av konsernet er det ansatt 537 kvinner og 4586 menn. (Kilde: Årsrapport 2010)
Flere saker
Norges største busselskap.
Har rundt 7000 ansatte i Norge, Sverige og Danmark.
Omsetning 2010: 4318 millioner, overskudd før skatt: 113 millioner, en forbedring fra 2009.
Eier 50 prosent av Borg Buss. Resten eies av kommunene Fredrikstad og Hvaler.
Driver rutekjøring for fylkeskommuner på kontrakt.
Har også ekspress- og turbusser, samt verksteder.
I den norske delen av konsernet er det ansatt 537 kvinner og 4586 menn. (Kilde: Årsrapport 2010)