Tungt for norske busser
Flere utenlandske selskaper sender sjåfører og turbiler til Norge i sommersesongen. Verstingene driver sosial dumping, unngår momsbetaling og vrir seg unna bompenger.
oystein@lomedia.no
Nettbuss Travel AS unngikk krise ved å kjøre for Flytoget i de seks ukene Oslo S var stengt.
Flere aktører fra blant annet Spania, Tsjekkia og de baltiske landene operer under helt andre vilkår enn de norske.
– Vi har fått tilbakemelding om sjåfører som koker maten sin på primus og sover i bussen, forteller administrerende direktør Kai Kristoffersen i Nettbuss Travel.
Bilpersonalets landsråd får bekymringsmeldinger fra medlemmer som knapt møter norske kolleger når de kjører turister. Situasjonen gjelder både i fjellheimen og langs kysten.
Smutthull
Transportører fra EØS-området kan drive midlertidig transport i Norge, såkalt kabotasje.
Bransjen jobbet for at Samferdselsdepartementet skulle komme med klarere regler i forkant av årets sesong, der ”midlertidig” strammes inn til å gjelde inntil 30 dager i strekk, og totalt 45 dager i løpet av ett år. Saken ble utsatt.
Utenlandske selskaper stasjonerer bussene sine på utvalgte steder, frakter reisende mellom flyplasser og hoteller, og kjører cruisepassasjerer til populære attraksjoner.
Med så stor virksomhet bør de betale 8 prosent moms, som er satsen for transport.
– Vi må følge norske hvilebestemmelser og betaler moms og bompenger. Utenlandske sjåfører kan kjøre i 12 dager, ha 24 timer fri og deretter gå på en ny periode. I tillegg finnes det ikke noe system for å sende regning til utenlandske kjøretøyer for bompasseringer. Noen fyller også avgiftsfri diesel, sier Kristoffersen.
Populært
– For bussjåførene er turbiloppdragene en velkommen avveksling. De får kjøre andre turer enn de vanlige, med nye busser og turister om bord. Vi må tåle reell konkurranse, men vi ser at utenlandske selskaper kommer inn på helt andre vilkår og skummer fløten, sier Jan Audun Strand, leder i Bilpersonalets landsråd.
I tillegg får det konsekvenser hvis norske selskaper må bygge ned kapasiteten. Ingen har råd til å investere i nye kjøretøy hvis de må parkeres.
– Hva gjør vi da når togene står? Dette handler også om beredskap, i tillegg til at det foregår sosial dumping, sier Strand.
Markedet vokser. Reiselivsnæringen argumenterer mot strengere regler og hevder det ikke er tilstrekkelig kapasitet hos norske busselskaper til å takle høysesongen.
– Kundene bestiller og trenger ikke bry seg mer om den siden av saken. Vi har nådd taket enkelte ganger, men det løser vi. Den som inngår avtale om å skaffe busser styrer dette, sier Kai Kristoffersen.
Leder i Bilpersonalets landsråd, Jan Audun Strand.
Transport mellom steder i en annen stat enn der selskapet hører hjemme, kalles kabotasje.
Transportører fra EØS-området har adgang til å utføre kabotasje i Norge. Den skal være midlertidig og tilfeldig.
Samferdselsdepartementet har utsatt å endre reglene. Bransjen krever at "midlertidig" presiseres til maksimalt 30 dager i strekk, og ikke mer enn 45 dager i løpet av ett år.
Transport mellom steder i en annen stat enn der selskapet hører hjemme, kalles kabotasje.
Transportører fra EØS-området har adgang til å utføre kabotasje i Norge. Den skal være midlertidig og tilfeldig.
Samferdselsdepartementet har utsatt å endre reglene. Bransjen krever at "midlertidig" presiseres til maksimalt 30 dager i strekk, og ikke mer enn 45 dager i løpet av ett år.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo