JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tøffere enn toget

Den ferske NSB-sjefen Geir Isaksen vil få mange øyne rettet mot seg i sitt nye virke. Det synes han kun er positivt.



02.09.2011
07:00
16.12.2013 16:49

simen@lomedia.no

Da NSB søkte etter ny konsernsjef, haglet det ikke akkurat inn med søknader.

NSB sliter med dårlig omdømme, mye takket være forsinkelser og kansellerte avganger de siste årene. En ny sjef må være forberedt på at det blåser hardt på toppen.

Fra laks til tog

57-åringen fra Kolbotn er imidlertid ingen fersking som toppsjef.

I 1996 ble han leder for Statkorn Holding, som senere ble til Cermaq. Isaksen var med å bygge opp det tidligere kornselskapet til å bli et børsnotert, globalt havbruksselskap med lakseoppdrett og fiskefôr.

Nå er han altså sjef for NSB.

1. september flyttet han inn på det gamle kontoret til Einar Enger. Beiteskiftet fra laks til tog kan virke langt.

– Bransjene er ikke spesielt sammenlignbare, nei. Men Cermaq begynte også som en heleid statlig virksomhet, så det å arbeide med politiske eiere er jeg vant til. Omstillingsprosesser er heller ikke ukjent, sier Isaksen.

Han myser mot sola og blir stille i noen sekunder.

– Jeg liker å jobbe med både den politiske biten og det økonomiske markedet. Jeg syns det er viktig å betjene begge deler.

Bestefar i NSB

Vi møter ham hjemme på Kolbotn. Nærmere bestemt på Kolbotn stasjon.

Det er sommer ute og den påtroppende NSB-sjefen nyter siste rest av ferien. Han har nettopp kommet hjem fra en ukes motorsykkelferie i Sverige med sine tre voksne barn. Nå er det den siste innspurten i Cermaq som okkuperer tankene. Før han åpner et nytt kapittel i yrkeslivet.

Selv har ikke Geir Isaksen noe spesielt forhold til tog.

– Ikke noe annet enn at det er et transportmiddel, som for veldig mange andre. Da jeg gikk på gymnaset på Ski tok vi toget ofte. Det var egentlig ganske mye togbruk på den tiden, erindrer den ferske NSB-sjefen.

Han tenker seg om. Bestefaren jobbet jo i NSB, kommer han på. Men det var før Geir ble født.

– Han var ingeniør i NSB fra tidlig på 20-tallet og fram til han gikk av med pensjon. Sånn sett er det jo noen i familien som har tilknytning til virksomheten.

Folk vil at vi skal lykkes

Han har en stor jobb foran seg. NSB skal gjenreises. I en tid hvor mange flytter til Oslo-området, er tog blitt et politisk satsingsområde. Flere skal pendle til og fra jobb i hovedstaden.

Men NSB har utvilsomt slitt med et omdømmeproblem.

– Jeg har jo fulgt med på disse omdømmemålingene. De gir jo dårlige resultater for NSB, de gjør det. Det skyldes vel problemer med punktlighet og dårligere kapasitet enn det som er nødvendig i rushtida, antakeligvis.

Men han opplever ikke at folk er negative til tog som framkomstmiddel. Tvert imot. Isaksen har inntrykk av at folk vil at NSB skal lykkes.

– Folk kommer og sier til meg at de håper det går bra og at vi lykkes, fordi det er viktig. Og det syns jeg er et veldig godt utgangspunkt. Det er åpenbart en oppgave som er etterspurt, folk vil gjerne ha større kapasitet.

Sønn av en landbruksminister

Da Geir leverte sin doktorgrad på Landbrukshøgskolen på ÅS, var ikke temaet tilfeldig valgt. Det var inspirert av farens jobb som direktør for Norges Kjøtt og Fleskesentral.

– Jeg valgte å analysere markedene for kjøtt i Norge. Og det var ikke helt tilfeldig det, nei, ler Isaksen.

Faren var også senterpartipolitiker. Finn T. Isaksen var landbruksminister i Willoch 2-regjeringen.

– På mange måter var han et forbilde for meg. En glad og omgjengelig mann. Han fulgte oss ungene på alle aktiviteter, men samtidig var han et forbilde i jobb. Jeg syns han var flink.

Fokuserer på punktlighet og kapasitet

Den tidligere Cermaq-sjefen har mye å lære om virksomheten han skal lede framover. Men som en nysgjerrig person av natur, gleder Isaksen seg til å ta fatt på oppgaven.

– Det første jeg skal gjøre er å bli kjent med de forskjellige delene av virksomheten. Jeg har hatt som en regel i min nåværende jobb at alle nye bør bruke god tid på å bli kjent med virksomheten. Det er nødvendig å lære litt om det du skal drive med før du blir altfor bastant i meningene dine.

– Men du har vel gjort deg noen tanker om hva som må gjøres?

– Jeg tror målsettingene er ganske klare. Styret har overfor meg vært tydelige på at det er veldig viktig for NSB og for vår eier at vi lykkes med bedre punktlighet og større kapasitet på de daglige pendlerstrekningene, spesielt i Oslo-området. Det er prioritet nummer én, i hvert fall på persontogsida.

Må være ærlig

I sommer har Jernbaneverket gjort et omfattende arbeid på jernbanen rundt Oslo S, for å minimere risikoen for togproblemer i hovedstadsområdet. Det har det nemlig ikke vært lite av de siste vintrene.

Geir Isaksen ser det som en forutsetning at skinneganger og signalanlegg er i orden. Hvis NSB nå ikke klarer å nå målene sine, vil det bli lagt merke til. Av mange. Det er uten tvil en av landets mest synlige stillinger.

– Det er jeg forberedt på, forsikrer den påtroppende NSB-sjefen.

– Min erfaring er at hvis skal du stå fram i offentligheten og informere, så må du si ting sånn som de er. Så får vi håpe etter hvert at det blir et godt budskap.

– Man må rett og slett være ærlig?

– Ja, man må være ærlig. Vi skal ikke pynte på sannheten. Folk skjønner uansett hvordan det står til, og det er viktig at vi som representerer virksomheten også framstår som ærlige, mener Isaksen.

– Og det tror jeg NSB har gjort, altså, tillegger han.

Føler forventningspress

Isaksen legger ikke skjul på at omdømmeproblemet er alvorlig.

Den eneste medisinen mot dårlig rykte er å levere varene, altså punktlighet og økt kapasitet, tror den påtroppende NSB-sjefen.

– Det er ingen kommunikasjonsstrategi som kan bedre omdømmet ditt, hvis det du gjør ikke står seg. Når vi lykkes med å levere noe folk bør forvente av oss, vil vi få et positivt omdømme.

– Føler du et visst forventningspress?

– Ja, det gjør jeg. Og det tror jeg er sunt.

– Det gir deg ikke søvnløse netter?

– Nei, det gjør jeg ikke. Det er vel en fordel ved å ha vært leder i så mange år som jeg har vært. Det er sjelden problemene blir av en sånn art at det tar fra meg søvnen.

Bekymret for godstrafikken

Selv med et stort forventningspress, er ikke den erfarne topplederen redd for å mislykkes i sin nye jobb. Det mener han blir et feil utgangspunkt å ha.

– Ikke fordi jeg ikke har respekt for jobben, men fordi jeg tror det er veldig mange gode krefter som vil være med å bidra til at det lykkes. Da tenker jeg først og fremst på de ansatte, sier Isaksen, som minner om at det er mye man lykkes med i NSB også i dag:

– For eksempel så virker det som om både eiendomsdriften og bussdriften er veldig solide. Det er faktisk godstrafikk på skinner som lider mest av feil på jernbanenettet. Det er alvorlig for NSB og for samfunnet, fordi mye gods som har gått med tog nå går på vei. Det syns jeg er et ganske alvorlig anliggende.

Vil møte de ansatte

Som sjef er han blitt beskrevet som motiverende. Isaksen mener det ikke ligger noen hokus pokus-oppskrift bak det.

– Jeg tror på å snakke til folk på en ærlig måte. Vi skal prøve å forklare hva vi ønsker å oppnå, uten floskler og svulstig språk. Det tror jeg folk flest reagerer positivt på. Det å bli inkludert og tatt med i de planene som gjelder virksomheten, hva man vil og hvordan man skal oppnå det, er viktig.

Isaksen snakker engasjert. Han har et ønske og en plan om å ta alle ansatte på alvor.

– Jeg tror jeg har vært på hvert eneste anlegg i Cermaq-systemet, hver eneste lokalitet, enten de har drevet med oppdrett eller fiskefôr. Det er viktig for meg å skjønne virksomheten, og jeg tror det er motiverende at de som jobber der ser at ledelsen er opptatt av hva som foregår.

– Så lærer du mye, altså. Du lærer av å snakke med folk. Og jeg har masse å lære om NSB.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
02.09.2011
07:00
16.12.2013 16:49



Mest lest

Ida Bing

Nina (25) vil leve av avkastning på bolig og pensjonere seg før 40

MOR: – Jeg vil bruke det lille jeg har av energi på sønnen min. Det må Nav skjønne. Han er det aller viktigste for meg, sier Linn Henriksen. Her sammen med bunkene av papirer fra over ti år i Nav-systemet.

MOR: – Jeg vil bruke det lille jeg har av energi på sønnen min. Det må Nav skjønne. Han er det aller viktigste for meg, sier Linn Henriksen. Her sammen med bunkene av papirer fra over ti år i Nav-systemet.

Yngvil Mortensen

Alenemamma Linn (32) føler Nav ikke tror henne: – Jeg har aldri følt meg dårligere

Colourbox

Hotell-tilsette gjekk på tips-tap: Arbeidsgivarar kan ta delar av pengane, slår tingretten fast

Sp og statsministerkandidat Trygve Slagsvold Vedum fosser fram på ny måling etter to målinger på rad med tilbakegang.

Sp og statsministerkandidat Trygve Slagsvold Vedum fosser fram på ny måling etter to målinger på rad med tilbakegang.

Jan-Erik Østlie

Sp slår tilbake på ny måling. Nå merker partiet Vedum-effekten igjen

Nav forskyver uføretidspunktet for personer som innvilges uføretrygd. Mange kan dermed ha fått utbetalt flere tusen kroner mindre. (Illustrasjonsfoto)

Nav forskyver uføretidspunktet for personer som innvilges uføretrygd. Mange kan dermed ha fått utbetalt flere tusen kroner mindre. (Illustrasjonsfoto)

Emmie Olivia Kristiansen

Uføretrygdede kan ha fått flere tusen kroner for lite fra Nav

Ble permitterte da koronaen traff:

Ole Palmstrøm/Teknisk museum/Katharina Dale Haakonsen

For én er «ha-det-gøy-kontoen» helt tom. En annen har funnet drømmejobben

Torbjørn Røe Isaksen

Torbjørn Røe Isaksen

Nanna Aanes Wolden

Regjeringen stopper streiken i Oslo kommune

Transportselskapet Girteka Logistics anklages for å bedrive sosial dumping og lønnstyveri mot sine ansatte i en dokumentar publisert av produksjonsselskapet Laisves TV.

Transportselskapet Girteka Logistics anklages for å bedrive sosial dumping og lønnstyveri mot sine ansatte i en dokumentar publisert av produksjonsselskapet Laisves TV.

Stein Inge Stølen

IKEA renvasker dumping-anklaget transportbedrift

SAVNER IKKE AP: Jan Bøhler har funnet seg godt til rette i sitt nye parti. Denne helgen var han med på sitt første landsmøte i Senterpartiet.

SAVNER IKKE AP: Jan Bøhler har funnet seg godt til rette i sitt nye parti. Denne helgen var han med på sitt første landsmøte i Senterpartiet.

Ylva Seiff Berge

Slik har Jan Bøhler påvirket Senterpartiet etter overgangen fra Ap

På tirsdag ble Rødts forslag om en tannhelsereform nedstemt i Stortinget. Men Rødt-leder Bjørnar Moxnes tror tannhelse kan bli en viktig sak under høstens valgkamp.

På tirsdag ble Rødts forslag om en tannhelsereform nedstemt i Stortinget. Men Rødt-leder Bjørnar Moxnes tror tannhelse kan bli en viktig sak under høstens valgkamp.

Jan-Erik Østlie

Rødt og SV fikk ikke flertall for tannhelsereform: – De andre har det i kjeften, sier Bjørnar Moxnes

Aps Sverre Myrli ønsker i tillegg å få vurdert muligheten for å gi Vy kontraktene som er tildelt Go-Ahead og SJ gjennom å kjøpe dem ut.

Aps Sverre Myrli ønsker i tillegg å få vurdert muligheten for å gi Vy kontraktene som er tildelt Go-Ahead og SJ gjennom å kjøpe dem ut.

Eivind Olai Kristiansen

De rødgrønne vil la Vy kjøre tog i Oslo-området

JOBBYTTE: Ryggproblemer gjorde at Petter Tømta skiftet yrke fra pølsemaker til bussfører.

JOBBYTTE: Ryggproblemer gjorde at Petter Tømta skiftet yrke fra pølsemaker til bussfører.

Kathrine Geard

Petter kjører buss på heltid, uten fast arbeidstid eller rute: – Det eneste jeg vet er at jeg har fri lørdag og søndag

– Det er alvorlig av en arbeidsminister som selv unnlater å fortelle hele sannheten, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

– Det er alvorlig av en arbeidsminister som selv unnlater å fortelle hele sannheten, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

Jan-Erik Østlie

Du kan tape opptil 70.000 kroner årlig i pensjon når regjeringen endrer særaldersgrensa, ifølge Fagforbundet

ØVELSE: Her fra en samøvelse mellom politi og fengselsbetjenter i Trondheim fengsel i 2017: Politifolkene kledd i rosa vester spiller oppviglere og gyver løs på fengsels- og politibetjenter med kraftige spark. De skriker og kaster tennisballer mot veggen av skjold som kommer mot dem. Betjentene bak skjoldene er bevæpnet med øvelseskøller. Kommer oppviglerne nærme nok, slår de til. Ingen kom til skade.

ØVELSE: Her fra en samøvelse mellom politi og fengselsbetjenter i Trondheim fengsel i 2017: Politifolkene kledd i rosa vester spiller oppviglere og gyver løs på fengsels- og politibetjenter med kraftige spark. De skriker og kaster tennisballer mot veggen av skjold som kommer mot dem. Betjentene bak skjoldene er bevæpnet med øvelseskøller. Kommer oppviglerne nærme nok, slår de til. Ingen kom til skade.

Ole Palmstrøm

Lovfester forskjellsbehandling ved yrkesskade: – Skammelig, sier NFF-leder Asle Aase

Trygve Ingstad (t.v.) Eirik Leverås (t.v.) og Trygve Ingstad kan tenke seg å bli vernepleiere. De har jobbet i åtte og ti år i Hjemmetjenesten i Levanger, i omsorgsbolig for en mann med utviklingshemming.

Trygve Ingstad (t.v.) Eirik Leverås (t.v.) og Trygve Ingstad kan tenke seg å bli vernepleiere. De har jobbet i åtte og ti år i Hjemmetjenesten i Levanger, i omsorgsbolig for en mann med utviklingshemming.

David Engmo

De to arbeidskameratene vil bli vernepleiere, men kan ikke med dagens utdanningsløp

KUNDENE VURDERER: Var den ansatte smilende, imøtekommende eller kunnskapsrik? Det kan kundene krysse av for etter et besøk hos Jysk.

KUNDENE VURDERER: Var den ansatte smilende, imøtekommende eller kunnskapsrik? Det kan kundene krysse av for etter et besøk hos Jysk.

Jysk

Jysk oppfordrer kundene til å evaluere enkeltansatte: – Alt står og faller på kundens dagsform, sier HKs nestleder

Bakgrunn: Ole Palmstrøm

Unge har fått dårligere oppfølging etter at Nav-reformen ble innført, konkluderer forskere

Senterpartiet og leder Trygve Slagsvold Vedum har vedtatt nytt partiprogram for stortingsperioden 2021-2025.

Senterpartiet og leder Trygve Slagsvold Vedum har vedtatt nytt partiprogram for stortingsperioden 2021-2025.

Jan-Erik Østlie

Se lista: Her er de viktigste sakene fra Sps landsmøte

Jan-Erik Østlie

Fellesforbundets leder ut mot Sp-vedtak: – Gjør valgkampen vanskelig, sier Eggum

– De siste fem–seks årene har oppslutningen om EØS-avtalen vært formidabel og jevnt økende. Samtidig ser vi at stadig flere snuser på tanken om et norsk EU-medlemskap, sier generalsekretær Fredrik Mellem i Europabevegelsen.

– De siste fem–seks årene har oppslutningen om EØS-avtalen vært formidabel og jevnt økende. Samtidig ser vi at stadig flere snuser på tanken om et norsk EU-medlemskap, sier generalsekretær Fredrik Mellem i Europabevegelsen.

Svein Tofteng

Rekordhøy støtte til EØS-avtalen, viser ny måling


Flere saker