JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tøffere enn toget

Den ferske NSB-sjefen Geir Isaksen vil få mange øyne rettet mot seg i sitt nye virke. Det synes han kun er positivt.

simen@lomedia.no

Da NSB søkte etter ny konsernsjef, haglet det ikke akkurat inn med søknader.

NSB sliter med dårlig omdømme, mye takket være forsinkelser og kansellerte avganger de siste årene. En ny sjef må være forberedt på at det blåser hardt på toppen.

Fra laks til tog

57-åringen fra Kolbotn er imidlertid ingen fersking som toppsjef.

I 1996 ble han leder for Statkorn Holding, som senere ble til Cermaq. Isaksen var med å bygge opp det tidligere kornselskapet til å bli et børsnotert, globalt havbruksselskap med lakseoppdrett og fiskefôr.

Nå er han altså sjef for NSB.

1. september flyttet han inn på det gamle kontoret til Einar Enger. Beiteskiftet fra laks til tog kan virke langt.

– Bransjene er ikke spesielt sammenlignbare, nei. Men Cermaq begynte også som en heleid statlig virksomhet, så det å arbeide med politiske eiere er jeg vant til. Omstillingsprosesser er heller ikke ukjent, sier Isaksen.

Han myser mot sola og blir stille i noen sekunder.

– Jeg liker å jobbe med både den politiske biten og det økonomiske markedet. Jeg syns det er viktig å betjene begge deler.

Bestefar i NSB

Vi møter ham hjemme på Kolbotn. Nærmere bestemt på Kolbotn stasjon.

Det er sommer ute og den påtroppende NSB-sjefen nyter siste rest av ferien. Han har nettopp kommet hjem fra en ukes motorsykkelferie i Sverige med sine tre voksne barn. Nå er det den siste innspurten i Cermaq som okkuperer tankene. Før han åpner et nytt kapittel i yrkeslivet.

Selv har ikke Geir Isaksen noe spesielt forhold til tog.

– Ikke noe annet enn at det er et transportmiddel, som for veldig mange andre. Da jeg gikk på gymnaset på Ski tok vi toget ofte. Det var egentlig ganske mye togbruk på den tiden, erindrer den ferske NSB-sjefen.

Han tenker seg om. Bestefaren jobbet jo i NSB, kommer han på. Men det var før Geir ble født.

– Han var ingeniør i NSB fra tidlig på 20-tallet og fram til han gikk av med pensjon. Sånn sett er det jo noen i familien som har tilknytning til virksomheten.

Folk vil at vi skal lykkes

Han har en stor jobb foran seg. NSB skal gjenreises. I en tid hvor mange flytter til Oslo-området, er tog blitt et politisk satsingsområde. Flere skal pendle til og fra jobb i hovedstaden.

Men NSB har utvilsomt slitt med et omdømmeproblem.

– Jeg har jo fulgt med på disse omdømmemålingene. De gir jo dårlige resultater for NSB, de gjør det. Det skyldes vel problemer med punktlighet og dårligere kapasitet enn det som er nødvendig i rushtida, antakeligvis.

Men han opplever ikke at folk er negative til tog som framkomstmiddel. Tvert imot. Isaksen har inntrykk av at folk vil at NSB skal lykkes.

– Folk kommer og sier til meg at de håper det går bra og at vi lykkes, fordi det er viktig. Og det syns jeg er et veldig godt utgangspunkt. Det er åpenbart en oppgave som er etterspurt, folk vil gjerne ha større kapasitet.

Sønn av en landbruksminister

Da Geir leverte sin doktorgrad på Landbrukshøgskolen på ÅS, var ikke temaet tilfeldig valgt. Det var inspirert av farens jobb som direktør for Norges Kjøtt og Fleskesentral.

– Jeg valgte å analysere markedene for kjøtt i Norge. Og det var ikke helt tilfeldig det, nei, ler Isaksen.

Faren var også senterpartipolitiker. Finn T. Isaksen var landbruksminister i Willoch 2-regjeringen.

– På mange måter var han et forbilde for meg. En glad og omgjengelig mann. Han fulgte oss ungene på alle aktiviteter, men samtidig var han et forbilde i jobb. Jeg syns han var flink.

Fokuserer på punktlighet og kapasitet

Den tidligere Cermaq-sjefen har mye å lære om virksomheten han skal lede framover. Men som en nysgjerrig person av natur, gleder Isaksen seg til å ta fatt på oppgaven.

– Det første jeg skal gjøre er å bli kjent med de forskjellige delene av virksomheten. Jeg har hatt som en regel i min nåværende jobb at alle nye bør bruke god tid på å bli kjent med virksomheten. Det er nødvendig å lære litt om det du skal drive med før du blir altfor bastant i meningene dine.

– Men du har vel gjort deg noen tanker om hva som må gjøres?

– Jeg tror målsettingene er ganske klare. Styret har overfor meg vært tydelige på at det er veldig viktig for NSB og for vår eier at vi lykkes med bedre punktlighet og større kapasitet på de daglige pendlerstrekningene, spesielt i Oslo-området. Det er prioritet nummer én, i hvert fall på persontogsida.

Må være ærlig

I sommer har Jernbaneverket gjort et omfattende arbeid på jernbanen rundt Oslo S, for å minimere risikoen for togproblemer i hovedstadsområdet. Det har det nemlig ikke vært lite av de siste vintrene.

Geir Isaksen ser det som en forutsetning at skinneganger og signalanlegg er i orden. Hvis NSB nå ikke klarer å nå målene sine, vil det bli lagt merke til. Av mange. Det er uten tvil en av landets mest synlige stillinger.

– Det er jeg forberedt på, forsikrer den påtroppende NSB-sjefen.

– Min erfaring er at hvis skal du stå fram i offentligheten og informere, så må du si ting sånn som de er. Så får vi håpe etter hvert at det blir et godt budskap.

– Man må rett og slett være ærlig?

– Ja, man må være ærlig. Vi skal ikke pynte på sannheten. Folk skjønner uansett hvordan det står til, og det er viktig at vi som representerer virksomheten også framstår som ærlige, mener Isaksen.

– Og det tror jeg NSB har gjort, altså, tillegger han.

Føler forventningspress

Isaksen legger ikke skjul på at omdømmeproblemet er alvorlig.

Den eneste medisinen mot dårlig rykte er å levere varene, altså punktlighet og økt kapasitet, tror den påtroppende NSB-sjefen.

– Det er ingen kommunikasjonsstrategi som kan bedre omdømmet ditt, hvis det du gjør ikke står seg. Når vi lykkes med å levere noe folk bør forvente av oss, vil vi få et positivt omdømme.

– Føler du et visst forventningspress?

– Ja, det gjør jeg. Og det tror jeg er sunt.

– Det gir deg ikke søvnløse netter?

– Nei, det gjør jeg ikke. Det er vel en fordel ved å ha vært leder i så mange år som jeg har vært. Det er sjelden problemene blir av en sånn art at det tar fra meg søvnen.

Bekymret for godstrafikken

Selv med et stort forventningspress, er ikke den erfarne topplederen redd for å mislykkes i sin nye jobb. Det mener han blir et feil utgangspunkt å ha.

– Ikke fordi jeg ikke har respekt for jobben, men fordi jeg tror det er veldig mange gode krefter som vil være med å bidra til at det lykkes. Da tenker jeg først og fremst på de ansatte, sier Isaksen, som minner om at det er mye man lykkes med i NSB også i dag:

– For eksempel så virker det som om både eiendomsdriften og bussdriften er veldig solide. Det er faktisk godstrafikk på skinner som lider mest av feil på jernbanenettet. Det er alvorlig for NSB og for samfunnet, fordi mye gods som har gått med tog nå går på vei. Det syns jeg er et ganske alvorlig anliggende.

Vil møte de ansatte

Som sjef er han blitt beskrevet som motiverende. Isaksen mener det ikke ligger noen hokus pokus-oppskrift bak det.

– Jeg tror på å snakke til folk på en ærlig måte. Vi skal prøve å forklare hva vi ønsker å oppnå, uten floskler og svulstig språk. Det tror jeg folk flest reagerer positivt på. Det å bli inkludert og tatt med i de planene som gjelder virksomheten, hva man vil og hvordan man skal oppnå det, er viktig.

Isaksen snakker engasjert. Han har et ønske og en plan om å ta alle ansatte på alvor.

– Jeg tror jeg har vært på hvert eneste anlegg i Cermaq-systemet, hver eneste lokalitet, enten de har drevet med oppdrett eller fiskefôr. Det er viktig for meg å skjønne virksomheten, og jeg tror det er motiverende at de som jobber der ser at ledelsen er opptatt av hva som foregår.

– Så lærer du mye, altså. Du lærer av å snakke med folk. Og jeg har masse å lære om NSB.

Annonse
Annonse