JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tøffere enn toget

Den ferske NSB-sjefen Geir Isaksen vil få mange øyne rettet mot seg i sitt nye virke. Det synes han kun er positivt.



02.09.2011
07:00
16.12.2013 16:49

simen@lomedia.no

Da NSB søkte etter ny konsernsjef, haglet det ikke akkurat inn med søknader.

NSB sliter med dårlig omdømme, mye takket være forsinkelser og kansellerte avganger de siste årene. En ny sjef må være forberedt på at det blåser hardt på toppen.

Fra laks til tog

57-åringen fra Kolbotn er imidlertid ingen fersking som toppsjef.

I 1996 ble han leder for Statkorn Holding, som senere ble til Cermaq. Isaksen var med å bygge opp det tidligere kornselskapet til å bli et børsnotert, globalt havbruksselskap med lakseoppdrett og fiskefôr.

Nå er han altså sjef for NSB.

1. september flyttet han inn på det gamle kontoret til Einar Enger. Beiteskiftet fra laks til tog kan virke langt.

– Bransjene er ikke spesielt sammenlignbare, nei. Men Cermaq begynte også som en heleid statlig virksomhet, så det å arbeide med politiske eiere er jeg vant til. Omstillingsprosesser er heller ikke ukjent, sier Isaksen.

Han myser mot sola og blir stille i noen sekunder.

– Jeg liker å jobbe med både den politiske biten og det økonomiske markedet. Jeg syns det er viktig å betjene begge deler.

Bestefar i NSB

Vi møter ham hjemme på Kolbotn. Nærmere bestemt på Kolbotn stasjon.

Det er sommer ute og den påtroppende NSB-sjefen nyter siste rest av ferien. Han har nettopp kommet hjem fra en ukes motorsykkelferie i Sverige med sine tre voksne barn. Nå er det den siste innspurten i Cermaq som okkuperer tankene. Før han åpner et nytt kapittel i yrkeslivet.

Selv har ikke Geir Isaksen noe spesielt forhold til tog.

– Ikke noe annet enn at det er et transportmiddel, som for veldig mange andre. Da jeg gikk på gymnaset på Ski tok vi toget ofte. Det var egentlig ganske mye togbruk på den tiden, erindrer den ferske NSB-sjefen.

Han tenker seg om. Bestefaren jobbet jo i NSB, kommer han på. Men det var før Geir ble født.

– Han var ingeniør i NSB fra tidlig på 20-tallet og fram til han gikk av med pensjon. Sånn sett er det jo noen i familien som har tilknytning til virksomheten.

Folk vil at vi skal lykkes

Han har en stor jobb foran seg. NSB skal gjenreises. I en tid hvor mange flytter til Oslo-området, er tog blitt et politisk satsingsområde. Flere skal pendle til og fra jobb i hovedstaden.

Men NSB har utvilsomt slitt med et omdømmeproblem.

– Jeg har jo fulgt med på disse omdømmemålingene. De gir jo dårlige resultater for NSB, de gjør det. Det skyldes vel problemer med punktlighet og dårligere kapasitet enn det som er nødvendig i rushtida, antakeligvis.

Men han opplever ikke at folk er negative til tog som framkomstmiddel. Tvert imot. Isaksen har inntrykk av at folk vil at NSB skal lykkes.

– Folk kommer og sier til meg at de håper det går bra og at vi lykkes, fordi det er viktig. Og det syns jeg er et veldig godt utgangspunkt. Det er åpenbart en oppgave som er etterspurt, folk vil gjerne ha større kapasitet.

Sønn av en landbruksminister

Da Geir leverte sin doktorgrad på Landbrukshøgskolen på ÅS, var ikke temaet tilfeldig valgt. Det var inspirert av farens jobb som direktør for Norges Kjøtt og Fleskesentral.

– Jeg valgte å analysere markedene for kjøtt i Norge. Og det var ikke helt tilfeldig det, nei, ler Isaksen.

Faren var også senterpartipolitiker. Finn T. Isaksen var landbruksminister i Willoch 2-regjeringen.

– På mange måter var han et forbilde for meg. En glad og omgjengelig mann. Han fulgte oss ungene på alle aktiviteter, men samtidig var han et forbilde i jobb. Jeg syns han var flink.

Fokuserer på punktlighet og kapasitet

Den tidligere Cermaq-sjefen har mye å lære om virksomheten han skal lede framover. Men som en nysgjerrig person av natur, gleder Isaksen seg til å ta fatt på oppgaven.

– Det første jeg skal gjøre er å bli kjent med de forskjellige delene av virksomheten. Jeg har hatt som en regel i min nåværende jobb at alle nye bør bruke god tid på å bli kjent med virksomheten. Det er nødvendig å lære litt om det du skal drive med før du blir altfor bastant i meningene dine.

– Men du har vel gjort deg noen tanker om hva som må gjøres?

– Jeg tror målsettingene er ganske klare. Styret har overfor meg vært tydelige på at det er veldig viktig for NSB og for vår eier at vi lykkes med bedre punktlighet og større kapasitet på de daglige pendlerstrekningene, spesielt i Oslo-området. Det er prioritet nummer én, i hvert fall på persontogsida.

Må være ærlig

I sommer har Jernbaneverket gjort et omfattende arbeid på jernbanen rundt Oslo S, for å minimere risikoen for togproblemer i hovedstadsområdet. Det har det nemlig ikke vært lite av de siste vintrene.

Geir Isaksen ser det som en forutsetning at skinneganger og signalanlegg er i orden. Hvis NSB nå ikke klarer å nå målene sine, vil det bli lagt merke til. Av mange. Det er uten tvil en av landets mest synlige stillinger.

– Det er jeg forberedt på, forsikrer den påtroppende NSB-sjefen.

– Min erfaring er at hvis skal du stå fram i offentligheten og informere, så må du si ting sånn som de er. Så får vi håpe etter hvert at det blir et godt budskap.

– Man må rett og slett være ærlig?

– Ja, man må være ærlig. Vi skal ikke pynte på sannheten. Folk skjønner uansett hvordan det står til, og det er viktig at vi som representerer virksomheten også framstår som ærlige, mener Isaksen.

– Og det tror jeg NSB har gjort, altså, tillegger han.

Føler forventningspress

Isaksen legger ikke skjul på at omdømmeproblemet er alvorlig.

Den eneste medisinen mot dårlig rykte er å levere varene, altså punktlighet og økt kapasitet, tror den påtroppende NSB-sjefen.

– Det er ingen kommunikasjonsstrategi som kan bedre omdømmet ditt, hvis det du gjør ikke står seg. Når vi lykkes med å levere noe folk bør forvente av oss, vil vi få et positivt omdømme.

– Føler du et visst forventningspress?

– Ja, det gjør jeg. Og det tror jeg er sunt.

– Det gir deg ikke søvnløse netter?

– Nei, det gjør jeg ikke. Det er vel en fordel ved å ha vært leder i så mange år som jeg har vært. Det er sjelden problemene blir av en sånn art at det tar fra meg søvnen.

Bekymret for godstrafikken

Selv med et stort forventningspress, er ikke den erfarne topplederen redd for å mislykkes i sin nye jobb. Det mener han blir et feil utgangspunkt å ha.

– Ikke fordi jeg ikke har respekt for jobben, men fordi jeg tror det er veldig mange gode krefter som vil være med å bidra til at det lykkes. Da tenker jeg først og fremst på de ansatte, sier Isaksen, som minner om at det er mye man lykkes med i NSB også i dag:

– For eksempel så virker det som om både eiendomsdriften og bussdriften er veldig solide. Det er faktisk godstrafikk på skinner som lider mest av feil på jernbanenettet. Det er alvorlig for NSB og for samfunnet, fordi mye gods som har gått med tog nå går på vei. Det syns jeg er et ganske alvorlig anliggende.

Vil møte de ansatte

Som sjef er han blitt beskrevet som motiverende. Isaksen mener det ikke ligger noen hokus pokus-oppskrift bak det.

– Jeg tror på å snakke til folk på en ærlig måte. Vi skal prøve å forklare hva vi ønsker å oppnå, uten floskler og svulstig språk. Det tror jeg folk flest reagerer positivt på. Det å bli inkludert og tatt med i de planene som gjelder virksomheten, hva man vil og hvordan man skal oppnå det, er viktig.

Isaksen snakker engasjert. Han har et ønske og en plan om å ta alle ansatte på alvor.

– Jeg tror jeg har vært på hvert eneste anlegg i Cermaq-systemet, hver eneste lokalitet, enten de har drevet med oppdrett eller fiskefôr. Det er viktig for meg å skjønne virksomheten, og jeg tror det er motiverende at de som jobber der ser at ledelsen er opptatt av hva som foregår.

– Så lærer du mye, altså. Du lærer av å snakke med folk. Og jeg har masse å lære om NSB.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
02.09.2011
07:00
16.12.2013 16:49



Mest lest

PRESSET UT: Wivian Pettersen er glad hun hadde fagforeningen i ryggen da sjefen ville si henne opp.

PRESSET UT: Wivian Pettersen er glad hun hadde fagforeningen i ryggen da sjefen ville si henne opp.

Privat

Wivian (59) trodde møtet skulle handle om lønn, men sjefen ville snakke om oppsigelse

May Lill Kristiansen vet ikke helt hvordan hun skal oppføre seg i jobbintervjuer heretter: - Skal jeg fremstille meg som den jeg er med meninger eller skal jeg være den lojale som bare er snill og grei? 

May Lill Kristiansen vet ikke helt hvordan hun skal oppføre seg i jobbintervjuer heretter: - Skal jeg fremstille meg som den jeg er med meninger eller skal jeg være den lojale som bare er snill og grei? 

Hanna Skotheim

May Lill fortalte om dårlig ledelse på jobben. Det har fått konsekvenser

SLUTT PÅ PENDLINGEN: Inspektøren pendler ikke lenger til Bodø for å jobbe i Luftfartstilsynet. Han varslet flere ganger om feil han mente overordnede hadde gjort, og følte seg trakassert på grunn av dette.

SLUTT PÅ PENDLINGEN: Inspektøren pendler ikke lenger til Bodø for å jobbe i Luftfartstilsynet. Han varslet flere ganger om feil han mente overordnede hadde gjort, og følte seg trakassert på grunn av dette.

Merete Jansen

Trakassering på jobb: – Jeg har opplevd et jævla press fra lederne, det har gått på helsa løs

PENSJON: Hva skal du leve av når du blir gammel? Det synes mange det er overveldende å sette seg inn i.

PENSJON: Hva skal du leve av når du blir gammel? Det synes mange det er overveldende å sette seg inn i.

colourbox.com

Orker du ikke forholde deg til pensjon? Her er en enkel oversikt

Nav Klageinstans opplyser nå at de tar kjennelsen til etterretning.

Nav Klageinstans opplyser nå at de tar kjennelsen til etterretning.

Leif Martin Kirknes

Elektriker ødela armen under strekking av kabel - måtte kjempe om Nav-erstatning

DYRT: Altus Intervention-klubbleder Ulf Tegnér opplever at pensjonistene melder seg ut av Industri Energi, og fikk med seg landsmøtet på at forbundet skal se på et mulig kutt i pensjonistkontingenten.

DYRT: Altus Intervention-klubbleder Ulf Tegnér opplever at pensjonistene melder seg ut av Industri Energi, og fikk med seg landsmøtet på at forbundet skal se på et mulig kutt i pensjonistkontingenten.

Jan-Erik Østlie

Ulf synes det er for dyrt for pensjonistene – snudde landsmøtet

Silje Kirknes Delgado

Det krangles om feriepenger på dagpenger, men hva betyr egentlig dette tillegget?

Slik møttes ledelsene i LO og Arbeiderpartiet til møte i samarbeidskomitéen 20. september i år. Fra venstre. Jonas Gahr Støre, Kjersti Stenseng, Bjørnar Skjæran, Hadia Tajik, Kristine Kallset, Amund Vik, Roger Heimli, Christopher Beckham, Wegard Harsvik, Roger Bjørnstad, Terje Olsson, Egil André Aas, Julie Lødrup, Mette Nord og Peggy Hessen Følsvik

Slik møttes ledelsene i LO og Arbeiderpartiet til møte i samarbeidskomitéen 20. september i år. Fra venstre. Jonas Gahr Støre, Kjersti Stenseng, Bjørnar Skjæran, Hadia Tajik, Kristine Kallset, Amund Vik, Roger Heimli, Christopher Beckham, Wegard Harsvik, Roger Bjørnstad, Terje Olsson, Egil André Aas, Julie Lødrup, Mette Nord og Peggy Hessen Følsvik

Martin Guttormsen Slørdal

Støre informerte ikke LO om løftebrudd på feriepenger

Styrer i Læringsverkstedets Folkeparken barnehage hevder kuttet i pensjonstilskudd vil gå utover det beste for barna. Samtidig har barnehagen hatt et samlet overskudd på 18,7 millioner kroner i årene 2015-2019. Illustrasjon: Vidar Eriksen

Styrer i Læringsverkstedets Folkeparken barnehage hevder kuttet i pensjonstilskudd vil gå utover det beste for barna. Samtidig har barnehagen hatt et samlet overskudd på 18,7 millioner kroner i årene 2015-2019. Illustrasjon: Vidar Eriksen

Barnehagen hadde overskudd på mange millioner hvert år. Nå truer de med at barna ikke får nye leker

TV-profil Harald Eia er blitt verdsatt for sitt engasjement for fagbevegelsen.

TV-profil Harald Eia er blitt verdsatt for sitt engasjement for fagbevegelsen.

Ida Bing

Harald Eia ba seerne innstendig om å fagorganisere seg. Nå får han Nitos hederspris

SKAL LEVERE: Statsminister Jonas Gahr Støre har store forventninger fra LO-fellesskapet, og han sier de skal levere – men ber om mer tid.

SKAL LEVERE: Statsminister Jonas Gahr Støre har store forventninger fra LO-fellesskapet, og han sier de skal levere – men ber om mer tid.

Ole Palmstrøm

Støre trenger mer tid for å innfri på feriepenger og ABE-kutt: – Vi fikser ikke alt på seks uker

Jan-Erik Østlie

Sjekk hvem som skal sitte i ledelsen til Industri Energi de neste tre årene

Leif Martin Kirknes

LO øker presset på Støre i feriepenge-saken: – En skam om ikke fellesskapet stiller opp

TARIFF-JUBEL: Christine Lie og Marthe Kaland er tillitsvalde i Norges einaste «Mækker'n» med tariffavtale. No har dei tilsette fleire rettar skrivne ned og fagforeininga og forbundet i ryggen.

TARIFF-JUBEL: Christine Lie og Marthe Kaland er tillitsvalde i Norges einaste «Mækker'n» med tariffavtale. No har dei tilsette fleire rettar skrivne ned og fagforeininga og forbundet i ryggen.

Håvard Sæbø

Christine (22) og Marthe (25) er tillitsvalde i Norges einaste McDonald’s med tariffavtale

Visepresident Sverre Myrli (Ap) ble ikke valgt som ny presidentkandidat av partiet, men ønsket å fortsette i presidentskapet. (Arkivfoto)

Visepresident Sverre Myrli (Ap) ble ikke valgt som ny presidentkandidat av partiet, men ønsket å fortsette i presidentskapet. (Arkivfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Bitter splid i Ap om valget av ny stortingspresident

Ole Palmstrøm

Vilkårene til tusenvis av postansatte er truet

STRØM: – Oljeselskapene har penger til å betale for elektrifisering av sokkelen selv. De har hatt og har enorm inntjening. De bør ta regninga for elektrifiseringen, mener Kenneth Idsø som er tillitsvalgt i Industri Energi-klubben i et selskap som driver med oljeservice offshore.

STRØM: – Oljeselskapene har penger til å betale for elektrifisering av sokkelen selv. De har hatt og har enorm inntjening. De bør ta regninga for elektrifiseringen, mener Kenneth Idsø som er tillitsvalgt i Industri Energi-klubben i et selskap som driver med oljeservice offshore.

Jan-Erik Østlie

Folk flest skal ikke betale for strømkabler til oljeplattformene. Oljebransjen må ta regninga, mener tillitsvalgt

VIL SPARE STRØM: Organisasjonene i debatt på dagens morgenmøte. Fra venstre Rolf Iver Hagemo, Norsk Varmepumpeforening, Tore Strandskog, Nelfo, Jan Olav Andersen, EL og IT Forbundet og Guro Hauge fra Zero.

VIL SPARE STRØM: Organisasjonene i debatt på dagens morgenmøte. Fra venstre Rolf Iver Hagemo, Norsk Varmepumpeforening, Tore Strandskog, Nelfo, Jan Olav Andersen, EL og IT Forbundet og Guro Hauge fra Zero.

Knut Viggen

Strømsparing i vanlige hjem er beste klimatiltak: – Ubegripelig at ikke politikerne tar tak i det

Eirik Dahl Viggen

Norge kan bli lik USA, advarer sikkerhetsekspert: – Jeg ser flere ting som har slått sprekker

Nei til EU aksjonerte utenfor Høyesterett i mars da retten skulle ta stilling til om Acer-saken kunne prøves for domstolene. 

Nei til EU aksjonerte utenfor Høyesterett i mars da retten skulle ta stilling til om Acer-saken kunne prøves for domstolene. 

Leif Martin Kirknes

Nei til EU tapte Acer-saken i tingretten


Flere saker