Økt interesse for spesiell mat
Forbrukerne viser større interesse for matspesialiteter. Omsetningen har økt tre ganger så mye som ordinær mat.
kjell.werner@anb.no
Tall fra byrået Nielsen viser at det ble omsatt matspesialiteter for nær 2,6 milliarder kroner fra september 2010 til september i år. Det er en økning på 13 prosent. Til sammenlikning har totalmarkedet for mat og drikke økt med «bare» fire prosent.
– Det er ingen tvil om at norske forbrukeres interesse for matspesialiteter og mat med lokal identitet har økt sterkt de siste ti årene. Jeg tror interessen har kommet for å bli, sier landbruks- og matminister Lars Peder Brekk til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Er ikke i tvil
Det er organisasjonen Matmerk som sørger for å få oppdatert rapportering for salget av norske matspesialiteter.
Administrerende direktør Ola Hedstein i Matmerk er ikke lenger i tvil om at forbrukerne ønsker matspesialiteter.
– Folk ønsker et reelt mangfold og handler deretter, sier Hedstein.
Matmerk har i ti år jobbet med merket «Spesialitet» for å løfte fram de beste produktene innenfor denne kategorien.
Store muligheter
– Flinke folk i alle deler av landbruksnæringen har store muligheter til å øke verdiskapningen ved å produsere slik mat som folk er villige til å betale litt ekstra for, sier Brekk.
Matministeren mener at satsingen på matspesialiteter gir god drahjelp i dette arbeidet.
– Matmerk vil videreutvikle og forsterke ordningen med «Spesialitet»-merking for å veilede forbrukerne innen en kategori i sterk vekst hvor det kommer mange nye matprodusenter som er ukjente, sier Hedstein. (ANB)