JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ønsketenkning uten økonomiske konsekvenser

Hvor skal regjeringen ta 100 milliarder fra til infrastrukturfondet? Erna Hagensen ser mye ønsketenkning og lite økonomiske realiteter i regjeringsplattformen.



09.10.2013
09:22
17.12.2013 00:06

– Det er altfor tidlig å si noe om hva de overordnede konsekvensene av den nye regjeringsplattformen blir, slår leder i Arbeidsmandsforbundet, Erna Hagensen, fast.

For Hagensen fremstår plattformen som mye ønsketenkning uten kobling til økonomiske realiteter.

– Hvor skal de ta alle pengene fra?

Regjeringen går inn for et infrastrukturfond på 100 milliarder kroner, som skal bygges opp over inntil fem år. Det vil si minst 20 milliarder kroner hvert år. Avkastningen av fondet skal øremerkes i statsbudsjettet til vei-, jernbane- og kollektivnettet samt bredbånd og IKT-infrastruktur.

– Dette kan være en spennende tanke, men det blir vanskelig å si noe konkret om et slikt fond før vi ser av budsjettet hvor pengene skal tas fra, mener Hagensen.

Gir det mer vei?

Som forventet er veibygging omtalt i plattformen til regjeringen. Regjeringen vil etablere et eget utbyggingsselskap som i følge plattformen skal løfte flere veiprosjekter og gjennomføre utbyggingen mer effektivt. Selskapet skal finansieres med egenkapital, lån med statsgaranti, og øremerke deler av årsavgiften.

– Ettersom jeg skjønner så er dette en modell de har i Østerrike, men den er ikke prøvd i Norge innenfor vei tidligere. Om det vil gi mer vei for pengene er for tidlig å si, bemerker Hagensen.

Men som forbundsleder er hun bekymret for hva som vil skje med fagmiljøene i Statens vegvesen dersom et nytt statlig utbyggingsselskap dannes.

At Regjeringen vil organisere større vei- og jernbaneutbygginger som egne prosjekter ved hjelp av offentlig-privat samarbeid (OPS), kom ikke som noen overraskelse på Hagensen.

– Nei, dette har de blå snakket om lenge. Men vi er skeptiske til OPS. Vi mener det blir dyrere for staten enn at staten finansierer det selv. Norge har nok penger til å finansiere veibyggingen på egen hånd, og å ta inn private vil etter vår mening gjøre veibyggingen dyrere, sier hun.

Kystverket og mineralnæringen

Både Kystverket og mineralnæringen blir omtalt i regjeringsplattformen. Hagensen setter godkjent-stempelet på planene for mineralnæringen, som blant annet åpner for at mineralnæringen kan benytte sjødeponi.

– Dette er bra. Dette er i tråd med satsingen på mineralnæringen som den rødgrønne regjeringen la opp til, oppsummerer forbundslederen.

Men planene for Kystverket får ikke noe godkjent-stempel.

– Når regjeringen signaliserer at de vil gå gjennom oppgavene til blant annet Kystverket og Sjøfartsdirektoratet for å vurdere effektiviseringspotensialet, da blir jeg skeptisk. Vi er bekymra for hva som ligger i dette, og hvilke konsekvenser det kan få for de ansatte, understreker hun.

Frykter for tiltakene mot sosial dumping

I regjeringsplattformen sier de blåblå at de vil fortsette arbeidet mot sosial dumping ved å styrke Arbeidstilsynet. De vil evaluere tiltakene mot uakseptable lønns - og arbeidsvilkår som hittil er satt i verk og vurdere nye tiltak. Allmenngjøringsordningen videreføres.

– Jeg går ut i fra at de mener det, at allmenngjøringen skal bestå. Men hvordan skal allmenngjøringsinstituttet fungere framover?

Fagbevegelsen mener at dokumentasjonskravet for å få allmenngjort en tariffavtale må lettes på. Arbeidsmandsforbundet er for tiden i to allmenngjøringsprosesser. Forbundet vil innføre allmenngjøring av anleggsoverenskomsten, og få forlenget allmenngjøringen av renholdsoverenskomsten.

– Jeg håper at regjeringen vil høre på oss og får lettet dokumentasjonskravet, konkluderer forbundslederen.

Hagensen peker på at det er bra at den nye regjeringen vil styrke Arbeidstilsynet. Og hun velger å tolke det positivt når de blåblå sier at de skal evaluere tiltakene mot sosial dumping, og vurdere nye tiltak.

– Jeg tar som utgangpunkt at når de vil bekjempe sosial dumping, så vil de videreføre gode tiltak som virker. Jeg vet ikke hvilke andre tiltak Høyre og Frp har tenkt ut mot sosial dumping, men dersom de har tiltak som vil bekjempe sosial dumping som vi ikke har tenkt på, så er jo det bra, sier hun.

Men, legger hun til:

– Jeg frykter jo at de vil fjerne tiltak mot sosial dumping som vi i fagbevegelsen mener er bra, blant annet kollektiv innsynsrett, bransjeprogram og regionale verneombud.

Etter å ha lest den blåblå regjeringens politiske plattform, konkluderer Hagensen.

– Det er jo som vi har fryktet for arbeidslivet. Mer midlertidige ansettelser og frislipp på arbeidstidsbestemmelser. Vi vet jo at i bransjer med useriøse arbeidsgivere, så vil de utnytte dette her.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
09.10.2013
09:22
17.12.2013 00:06



Mest lest

Hanna Skotheim

Kaisa om å være fattig i Norge: – Vi må se på lønningene til folk

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Da Rafal (33) begynte å kreve lønn mellom oppdrag, ble jobben et mareritt

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Torgny Hasås

Etter 24 år mistet SVs Karin Andersen plassen sin på Stortinget: – Jeg har veldig mye ugjort i politikken

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Helge Rønning Birkelund

Arbeiderpartiet har formelt bedt regjeringen utsette jernbanepakke fire

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

Eivind Senneset

Først to år etter, er yrkesskaden til Yngve godkjent av Nav

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

Roy Ervin Solstad

Bussjåfør ble bøtelagt for mobilbruk, men nektet å betale. Nå har han vunnet i retten

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Tri Nguyen Dinh

Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Kranfører Rafals historie ryster politikere. Dette vil de gjøre med bemanningsbyråene

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

Bakgrunnsfoto: Erlend Angelo

Her er LO-forbundenes ønske-statsråder

Leif Martin Kirknes

LOs tre mektigste krever at Støre endrer loven

Kommentar

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Det tar seg ikke pent ut når Erna Solberg toer sine hender i Ropstad-saken»

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

Jan-Erik Østlie

Ropstad innrømmer at han prøvde å unngå skatt på pendlerleilighet

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

Tormod Ytrehus

App-selskap vann konkurranse om å køyre taxi for kommunen

TRAPPER OPP: LO Stat trapper opp kulturstreiken med 121 nye streikende neste uke.

TRAPPER OPP: LO Stat trapper opp kulturstreiken med 121 nye streikende neste uke.

Anders Hauge-Eltvik

Kulturstreiken for rettferdig pensjon trappes opp. Se oversikten her

Kommentar

Fagforbundets leder Mette Nord kan glede seg over at Stendi ikke anker hovedspørsmålet i Borgarting lagmannsretts dom.

Fagforbundets leder Mette Nord kan glede seg over at Stendi ikke anker hovedspørsmålet i Borgarting lagmannsretts dom.

Jan-Erik Østlie

«Stendi har krøpet til korset. Det er en seier for fagbevegelsen», skriver Kjell Werner

Leif Martin Kirknes

Støre vil ikke ha samarbeidsavtale med Rødt

PÅ FRIERFERD: Ap-leder Jonas Gahr Støre har reist mye i valgkampen.

PÅ FRIERFERD: Ap-leder Jonas Gahr Støre har reist mye i valgkampen.

Helge Rønning Birkelund

Fire av ti LO-medlemmer stemte på Arbeiderpartiet

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

Håvard Sæbø

Hva betyr det at ansatte SKAL tjene mer enn minstelønn? Nå skal saken avgjøres i retten


Flere saker