JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Setter bom for vei-reform

Sp vil holde investeringene til nye vei- og jernbaneprosjekter utenfor statsbudsjettet, men møter motstand.

– Staten bør som alle norske kommuner og bedrifter ha et driftsbudsjett og et investeringsbudsjett. Det er både logisk og fornuftig, mener Sp-leder Liv Signe Navarsete.

I forbindelse med ny nasjonal transportplan som skal vedtas i 2013, har det Sp-ledede Samferdselsdepartementet bedt to ulike forskningsmiljøer utrede alternativer til dagens finansieringssystem.

– Nøkkelen er å sikre fullfinansiering av et prosjekt i forkant. Da vil man kunne unngå at utbyggingen skjer stykkevis og delt som i dag, sier Ingeborg Rasmussen i Vista Analyse til NTB.

I likhet med SNF/Møreforskning skal selskapet hennes levere rapport til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i løpet av året.

Selskaper

Får Senterpartiet viljen sin, blir den nye transportplanen banebrytende. En helt ny måte å finansiere nye veier og jernbanelinjer på skal se dagens lys. Tanken er å skille mellom driftsutgifter og investeringer og gjøre bevilgningene uavhengige av den årlige budsjettbehandlingen i Stortinget.

– Vi må ha en systemendring for å få til en mer effektiv og raskere utbygging. Hele ordningen må reformeres, sier Navarsete.

Fremskrittspartiets leder Siv Jensen er begeistret for modellen fordi den vil frigjøre vei- og baneinvesteringer fra handlingsregelen for oljepengebruk.

– Navarsete høres ut som et ekko av meg og Fremskrittspartiet, sa Jensen da temaet kom opp i Stortingets muntlige spørretime denne uka.

Sp og Frp er imidlertid ikke alene om å ville tenke nytt når det gjelder penger til ny infrastruktur. KrF-leder Knut Arild Hareide har sagt at han tror finansieringssystemet vil bli endret, selv om det er politisk uenighet om hva alternativet skal være.

En mulighet er å gripe til modellen med offentlig-privat samarbeid (OPS), men et slikt prøveprosjekt er allerede skrinlagt av regjeringen. Egne utbyggingsselskaper etter modell av Avinor og Flytoget framstår i øyeblikket som en mer sannsynlig løsning.

Avvisende Stoltenberg

– Arbeiderpartiets landsmøte har vedtatt at vi skal vurdere ulike typer for finansiering. Hvordan løsningen blir, er altfor tidlig å si noe om, sier Aps transportpolitiske talskvinne Anne Marit Bjørnflaten.

I Stortingets spørretime på onsdag gikk statsminister Jens Stoltenberg langt i å parkere ideen om å flytte investeringsmidler ut av statsbudsjettet.

– Det er ikke noe nytt at Senterpartiet mener at vi skal ha en annen måte å budsjettføre veibevilgninger på. Det mente Senterpartiet i 2005 og i 2009. Begge ganger har regjeringen kommet til en annen konklusjon, sa Stoltenberg.

Ifølge statsministeren er den totale pengebruken avgjørende, ikke hva slags finansieringsmodell som velges.

– Blir den totale pengebruken for stor, kan vi få økte renter, problemer i industrien og i norsk næringsliv. Det er mye enklere å ha oversikt over hvor mye penger du bruker, hvis du har det på statsbudsjettet - enn om du ikke har det på statsbudsjettet, sa statsministeren.

Han viste gjeldstyngede Hellas som har «lempet ting ut av budsjettet».

– Da får du problemer, for da skjuler du den reelle pengebruken og da lurer du bare deg selv, fortsatte Stoltenberg. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse