JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kjører buss med livet som innsats

Hvert åttende minutt blir en buss angrepet og sjåføren ranet i voldsbølgen som rammer Guatemala. 148 bussansatte er blitt brutalt drept hittil i år. Volden rammer også passasjerene.

hanne.kullerud.nielsen@lomedia.no

En ny studie viser at bussjåfør er det farligste yrket i dette mellom-amerikanske landet. Hittil i 2008 er 109 bussjåfører blitt drept. Det har også 39 hjelpemenn, som sørger for å rope ut navnet på stedet bussen skal til, og passer på i vanskelige kryss og ved rygging. Også åtte busseiere er blitt brutalt drept, samt fire inspektører og 24 passasjerer i det som karakteriseres som det voldeligste året i Guatemala.

Organisert kriminalitet

Det dreier seg om organisert kriminalitet, gategjenger og enkeltranere. Det er vektere som opptrer som falske politifolk. Det er falske vektere og det er korrupte politifolk som samarbeider med kriminelle bander.

Flere steder setter slike gjenger opp veisperringer der de krever bompenger for å slippe trafikken forbi. Bare i hovedstaden Guatemala By må rundt tusen kjøretøyer gjennom slike ulovlige bommer hver dag, og rundt 200 blir daglig ranet av kriminelle, ofte svært unge mennesker.

Redsel på reisen

Sofia Itzol (24) sier til avisa Prensa Libre at hun daglig reiser med bybussen i til arbeidsplassen i hovedstaden. Hun har vært utsatt for åtte overfall på bussen, der de har tatt fra henne sju mobiltelefoner, smykker og penger. Hun forteller at ranerne bruker kniv i de flere tilfellene, men at det også begynner å bli vanlig med pistol.

- Redselen følger deg på hele reisen, sier Sofia Itzol til avisen.

Trusler og løsepenger

Mange eiere av busselskaper blir oppringt med trusler om at det vil skje noe med bussene eller familien til eierne dersom det ikke blir betalt ut løsepenger. Og truslene settes ut i livet. Mange ofre og deres pårørende tør heller ikke stå fram i mediene av redsel for represalier. Direktøren for et landsomfattende busselskap sier:

- Langs veien til El Salvador opplever vi nesten en beleiring. Vi kan ikke kjøre etter klokka 20.00 av redsel for å bli bortført eller å forsvinne.

Talsmann Luis Gomez i eiersammenslutningen Asociacion de Autobuses Urbanos kunne nylig telle opp 58 drepte sjåfører fra deres enheter hittil i 2008.

Streiket

Volden har økt så kraftig at det har bredt seg frykt i alle samfunnslag. Kollektivtrafikken i landet sto nærmest stille i fem dager i midten av november i protest mot utryggheten som rammer både ansatte og brukere av kollektive transportmidler. Streiken kom etter et stort krisemøte, der både bussenes eiere og ansatte og myndighetene i landet deltok.

President Alvaro Colom fra det Nasjonale Samlingspartiet for Håp (UNE), som for et år siden kom til makten etter løfter om å skape sikkerhet for innbyggerne, innrømmer nå at volden er ute av kontroll. Han ber befolkningen om å være tålmodige mens myndighetene arbeider med tryggingstiltak.

Viseminister Arnoldo Villagran har annonsert en plan mot volden og en sikkerhetsgaranti for ansatte og brukere av kollektivsystemet i Guatemala By.

Til avisa Prensa Libre sier Donald Gonzalez, talsmann for det sivile nasjonale politiet (PNC), at mange er blitt arrestert og at er beslaglagt. Han påpeker at arbeidet med å forebygge fortsetter, selv om de kriminelle nå har endret måten de opererer på. De angriper både seint og tidlig.

Korrupsjon og straffefritak

170 personer skal være arrestert for 70 slike drap, ifølge myndighetene, som også opplyser at fire bander er blitt sprengt og at de har lyktes med å få frigitt 19 bortførte gisler.

Det nytter nesten ikke å anmelde slike forhold. Det er stor korrupsjon i politiet og om sakene blir etterforsket, så er det sjelden de skyldige blir dømt og fengslet.

Ombudsmann Sergio Morales anklager myndighetene for passivitet når det gjelder å etterforske og straffeforfølge de som er ansvarlige for utpressinger, angrep og drap på sjåfører og passasjerer.

Falske skilter

Korrupsjonen i landet gjør det også mulig å kjøre rundt med busser som har falske skilter og aldri gjennomgår tekniske kontroller. Disse bussene er avdankede skolebusser fra USA, som etter en omgang med maling i Guatemala blir fargerike innslag i bybildet og langs landeveiene. I begynnelsen av november omkom tre passasjer og 35 ble skadd i en ulykke der bremsene sviktet totalt.

I distriktet Zacapa i Guatemala ble nylig 16 personer drept i en buss som ble stukket i brann av kriminelle. Bussen kom fra Nicaragua og inneholdt etter sigende jobbsøkere. En av de omkomne var eier av bussen. Det var imidlertid så mye uforklarlig rundt denne hendelsen at etterforskerne antar at det har dreid seg om narkotikasmugling. Justismyndighetene sier imidlertid at de holder alle muligheter åpne i denne saken.

Voldsutsatte tillitsvalgte

Faglige tillitsvalgte risikerer stadig livet for sitt engasjement i Guatemala. I september ble en tillitsvalgt fra Unsitragua drept. Han representerte en fagorganisasjon som LO i Norge samarbeider med.

Den internasjonale faglige samorganisasjonen IFS reagerer kraftig på den økende volden i landet, og fordømmer at tillitsvalgte også blir truet av statlige representanter i Guatemala. 4. november var det et møte hos ordføreren i Zacapa, der han truet to representanter fra en annen faglig sammenslutning, Sintramuzac. Heidy Azucena Hermandez Verbena og Noelia Aracely Morales Diaz fikk høre at folk var klare til å skade dem.

I en fredelig demonstrasjon 23. oktober utenfor rådhuset på samme sted, kom representanter for hæren med direkte trusler mot Axel Alberto Soto Ramirez, leder av det lokale kommuneforbundet som krevde kollektive forhandlinger med kommunen.

Annonse
Annonse