JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

iPad og mat er tipsene

Årets julegaveslagere i Sverige og Norge er tippet. Se hele listen her!

Søta bror er raskere enn oss til å plukke opp nye trender, men nordmenn har egen tradisjon for det hjemmelagede.

Det er Oslo Handelsstands Forening (OHF) som har tippet iPad som årets julepresang i Norge, basert på en uhøytidelig spørreundersøkelse på Facebook. I Sverige har derimot HUI Research, tidligere Handelns Utredningsinstitut, spådd at årets «juleklapp» er matkurven, for eksempel en kasse med «fredagskos» eller «helgesnask». I Sverige var for øvrig iPad årets presang i 2010.

– Les også: Årets julegave er paddeflat

– Nordmenn ligger ofte litt etter svenskene når det gjelder trender, så dette ser troverdig ut, kommenterer trendforsker og sosialantropolog Gunn-Helen Øye til NTB.

En kjapp titt på svenskenes liste over julegavevinnerne de siste 24 årene bekrefter inntrykket:

– Strikkelua med pelsdusken var årets julegave der i 2003. I Norge kom den først for noen år siden.

Flokkdyret

Fra bakemaskinen i 1988 og woken i 1990 til flatskjerm i 2004 og GPS'en i 2007. Mange nordmenn vil tross alt kunne kjenne seg igjen på svenskenes liste over julegavetopper.

– Vi skandinaver er ikke så ulike, vi er flokkdyr. De fleste av oss tilhører den store middelklassen og kjøper det som er trend det aktuelle året. Det er gjerne produkter knyttet til middelklassens livsstil, sier Øye.

Som antropolog påpeker hun hvor viktig en gave faktisk er:

– Gaven sier noe om forholdet mellom giver og mottaker. Vi ønsker å gi noe av verdi, ikke bare i kroner og øre. Det har verdi fordi det er nytt, av kvalitet og helst til nytte. Det overrasker ikke meg at iPaden, som nå også er kommet på et overkommelig prisnivå, kan slå an da. Den framstår som en trygg gave.

Menn vs. kvinner

OHF oppgir at varer innen elektronikk, spill, bøker, vinterklær og smykker er de store vinnerne når det gjelder julegaver i Norge.

– Det er selvsagt forskjell på hvordan folk shopper og hva de kjøper, kjønn og alder er viktig. Det er en klisjé, men det er faktisk noe i at menn tenderer til å hasteshoppe på formiddagen julaften. Ofte kommer han hjem med et smykke eller et undertøysett i størrelse 34 til kona som har født og ammet to barn og bruker størrelse 44, sier Øye.

– Les også: Juleshopping for 50 milliarder

Årets trend i Sverige, en ferdigpakket kurv eller kasse med mat, er et konsept som har eksplodert i svensk detaljhandel de siste to årene.

– Kanskje kommer dette sterkere i Norge om noen år, men her skal vi huske at nordmenn har en tradisjon som ikke står like sterkt i Sverige og som ikke syns på salgsstatistikken: Den hjemmelagde matpresangen, sier Øye.

Kvalitetsmat

Den norske tradisjonen med å gi bort hjemmelagede produkter, gjerne med råvarer fra egen hage eller private jakt- og fisketurer, er kommet sterkt tilbake.

– Særlig har nordmenn i alderen 25 til 40 år en økende tendens til å gi og få hjemmelaget mat. Jeg vil tippe at veldig mye av det som havner under norske juletrær i år har noe med matkultur å gjøre, for det er så mye i tiden som berører dette nå. Kostholdsdebatter, oppmerksomhet på helse, miljøbevissthet, fair trade-varer, kortreiste og lokale råvarer og økologiske produkter, alt sammen har en etisk verdi som stemmer godt med ønsket om å gi bort noe spesielt, sier Øye. (ANB-NTB-TT)

HUI Research har siden 1988 gjettet seg til årets julegave i Sverige. Produktene har også gjort det skarpt i Norge:

1988: Bakemaskin

1989: Videokamera

1990: Wok

1991: CD-spiller

1992: TV-spill

1993: Duft (parfyme/aftershave)

1994: Mobiltelefon

1995: CD-plate

1996: Internettpakke

1997: Det elektroniske husdyret (Tamagotchi)

1998: Dataspill

1999: Bok

2000: DVD-spiller

2001: Verktøy

2002: Kokebok

2003: Strikkelue med skinndusk

2004: flatskjerm-TV

2005: Pokersett

2006: Lydbok

2007: GPS

2008: En opplevelse

2009: Massasjematte

2010: iPad

2011: Ferdigpakket matkasse (Kilde: TT, HUI Research) (ANB-NTB)

Annonse
Annonse

HUI Research har siden 1988 gjettet seg til årets julegave i Sverige. Produktene har også gjort det skarpt i Norge:

1988: Bakemaskin

1989: Videokamera

1990: Wok

1991: CD-spiller

1992: TV-spill

1993: Duft (parfyme/aftershave)

1994: Mobiltelefon

1995: CD-plate

1996: Internettpakke

1997: Det elektroniske husdyret (Tamagotchi)

1998: Dataspill

1999: Bok

2000: DVD-spiller

2001: Verktøy

2002: Kokebok

2003: Strikkelue med skinndusk

2004: flatskjerm-TV

2005: Pokersett

2006: Lydbok

2007: GPS

2008: En opplevelse

2009: Massasjematte

2010: iPad

2011: Ferdigpakket matkasse (Kilde: TT, HUI Research) (ANB-NTB)