JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ha gass på tanken

Fremskrittspartiet vil stimulere bilister til å erstatte diesel med flytende naturgass – rett på tanken.



24.11.2011
07:07
16.12.2013 17:42

kjell.werner@anb.no

– Da må det gis avgiftsfritak, men det vil finansministeren tydeligvis ikke. Regjeringen setter i stedet hensynet til statens pengebinge over hensynet til liv og helse, sier stortingsrepresentant Per-Willy Amundsen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Flytende gass under betegnelsen GLT løser nemlig nærmiljøproblemet som diesel skaper gjennom utslipp av NOx, CO og partikler.

– Flere norske byer vurderer å innføre kjøreforbud for dieselbiler på kalde vinterdager. Det kan vi unngå ved å legge til rette for at det kan fylles flytende gass rett på dieseltanken, sier Amundsen.

– Les også: Nå vil vi ikke ha diesel

Frp-representanten mener regjeringen jukser når GLT-gassen er pålagt mineraloljeavgift på linje med diesel.

– Men flytende gass er ikke mineralolje. Det er rett og slett absurd at regjeringen setter til side naturvitenskapelige definisjoner av hva mineralolje er bare på grunn av frykt for at bruk av GLT vil bety lavere inntekter i statskassa, sier den ferske miljøpolitiske talsmannen i Frp.

GLT er et miljøvennlig drivstoff basert på naturgass. Det kan brukes rett i dieselmotorer, men produksjonen er imidlertid ganske dyr. Med mineraloljeavgift vil GLT-gassen koste rundt 19 kroner per liter, men uten avgift blir gassen konkurransedyktig mot diesel. Da kan gassen selges for 14 kroner literen, inkludert CO2-avgift og moms.

– Les også: Dieselbiler skal bli dyrere

Toll- og avgiftsdirektoratet har slått fast at GLT-drivstoffet er å regne som avgiftspliktig mineralolje.

– Jeg har ingen innvendinger mot denne vurderingen, skriver finansminister Sigbjørn Johnsen i et svar til Frps Bård Hoksrud.

Ministeren mener at reglene må endres dersom denne gassen skal fritas for avgift.

– I en veibruksavgift på drivstoff bør på prinsipielt grunnlag alle trafikanter betale en avgift som tilsvarer de kostnadene som de påfører samfunnet i form av ulykker, kø, støy, utslipp til luft og veislitasje, poengterer finansministeren.

– Les også: Elbil-fordeler under lupen

– At en drivstofftype har noe lavere verdier når det gjelder lokale utslipp kan derfor ikke alene begrunne at denne drivstofftypen skal fritas for avgift, konkluderer Johnsen.

Per-Willy Amundsen godtar ikke finansministerens begrunnelse.

– De samme argumentene kan brukes når det gjelder avgiftsfritaket som kommer elbilen til gode, sier Frp-talsmannen.

– Dette minner om debatten vi fikk om lavere avgift på biodiesel. Forskjellen er imidlertid at miljøargumentene for bruk av flytende gass er enda bedre, sier Amundsen.

– Les også: Bensintyver stjeler for millioner

– Her kan vi bruke norsk gass fra eksempelvis Melkøya på norske dieselbiler. Infrastrukturen ligger der. Problemet er bare at gass som er gjort flytende pålegges avgift, mens det er avgiftsfritt å bruke naturgass direkte på en ombygd bil, sier han.

Det er så langt firmaet EcoFuel som har utviklet GLT-gass som produkt i Norge, men har nå fått problemer på grunn av avgiften som pålegges.

–EcoFuel er nå begjært konkurs av staten, så vi har ikke all verdens tid, sier Amundsen.

GLT-gassen kan ifølge miljøstilfelsen Zero gi betydelig utslippsreduksjoner av NOx, partikler, hydrokarboner og karbonmonoksid. (ANB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
24.11.2011
07:07
16.12.2013 17:42



Mest lest

Stein Inge Stølen

Selskap stjal lønn fra ansatte, men fikk likevel nye oppdrag av Postnord

Peder Gjersøe

De får ofte skylda når folk ikke rekker ferga. Cato fikk en pistol mot hodet

Emmie Olivia Kristiansen

– Det som skjer i SAS for tiden er uendelig trist, sier nestleder i flygerforening

Aslak Bodahl

Bedrift la ned hovedkontoret - alle ansatte bedt om å jobbe hjemmefra

Håvard Sæbø

– Erna Solbergs historiefortelling i denne saken er helt feil, sier tidligere LO-leder

KAN SMILE: De tillitsvalgte ved Ringnes-anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo er meget fornøyd med at Ringnes beholder distribusjonen av varene selv. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

KAN SMILE: De tillitsvalgte ved Ringnes-anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo er meget fornøyd med at Ringnes beholder distribusjonen av varene selv. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

Erlend Angelo

Sosial dumping, ropte Ringnes-ansatte. Nå er 200 arbeidsplasser reddet

Frank Holtschlag/nyebilder

Slik ble løsningen på kulturstreiken

Pavyzdžiui, Norvegijos Darbo inspekcija kontrolės metu tikrina, ar tinkami pastatyti pastoliai, ar darbuotojai aprūpinti tinkamomis saugos priemonėmis. (ILLUSTRASJONSFOTO)

Pavyzdžiui, Norvegijos Darbo inspekcija kontrolės metu tikrina, ar tinkami pastatyti pastoliai, ar darbuotojai aprūpinti tinkamomis saugos priemonėmis. (ILLUSTRASJONSFOTO)

Håvard Sæbø

Šiuos metodus Norvegijoje nesąžiningi darbdaviai naudoja norėdami išnaudoti užsienio darbuotojus

Jan-Erik Østlie

Norge kan miste rundt 50.000 oljejobber. Men hvor er de nye, grønne arbeidsplassene?

SLAVEMERKET: Sulis-medaljen eller «slavemerket» som det også ble kalt, var et merke gruvearbeiderne måtte bære rundt halsen.

SLAVEMERKET: Sulis-medaljen eller «slavemerket» som det også ble kalt, var et merke gruvearbeiderne måtte bære rundt halsen.

Stig-Audun Hansen / Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

«Slavemerket» som reiste arbeiderkampen på Norges nest største arbeidsplass

Roy Ervin Solstad

Avisbudene jobbet tusen ganger uten betaling. Nå har de vunnet i Arbeidsretten

Martin Guttormsen Slørdal

Brenna lover billigere barnehage: – Bare å glede seg til budsjettet

STRAMMER TIL: Det er påbud, forbud, regler, standarder, offentlige anskaffelser og infrastruktur som skal dra det grønne skiftet fremover, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

STRAMMER TIL: Det er påbud, forbud, regler, standarder, offentlige anskaffelser og infrastruktur som skal dra det grønne skiftet fremover, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

Jan-Erik Østlie

Klimaministeren vil bygge ut mer vindkraft

LIKE TYDELEG SOM FØR? – Vi vil ha slutt på innleige som fortrenger faste tilsettingar, seier arbeidsminister Hadia Tajik (Ap), men vil ikkje seie om det kjem noka form for innleige-forbod.

LIKE TYDELEG SOM FØR? – Vi vil ha slutt på innleige som fortrenger faste tilsettingar, seier arbeidsminister Hadia Tajik (Ap), men vil ikkje seie om det kjem noka form for innleige-forbod.

Brian Cliff Olguin

Dette meinte Ap og Sp om innleige-forbod før valet. Og dette meiner dei no

Folk slutter og søker seg vekk og vi sliter med å rekruttere nye, sier Kim Olav Johansen, leder i EL og IT-klubben i Norske Skog, Skogn.

Folk slutter og søker seg vekk og vi sliter med å rekruttere nye, sier Kim Olav Johansen, leder i EL og IT-klubben i Norske Skog, Skogn.

Knut Viggen

Konflikt mellom ledelse og klubb i Norske Skog: – Vi sliter med å holde på folk

ARBEIDSTID: Torkel Ulvik er tillitsvalgt i en installasjonsbedrift på Haugalandet med 50 ansatte. Tillitsvalgte er stadig i diskusjon med arbeidsgiver om reisetid.

ARBEIDSTID: Torkel Ulvik er tillitsvalgt i en installasjonsbedrift på Haugalandet med 50 ansatte. Tillitsvalgte er stadig i diskusjon med arbeidsgiver om reisetid.

Leif Martin Kirknes

Elektrikerne vil ha betalt for reisetid: – Kanskje på tide å ta en streik

Fotomovimiento

Snart kan du booke et arbeidervennlig hotell til Spania-ferien

Debatt

Ole Palmstrøm

«Enda en arbeider som ikke kommer hjem fra jobb»

– Vi ble litt overrasket da vi så at statsråden vil direktetildele til Vy. Vi fortjener en sjanse til å bli vurdert, sier administrerende direktør Philipp Engedal i Flytoget.

– Vi ble litt overrasket da vi så at statsråden vil direktetildele til Vy. Vi fortjener en sjanse til å bli vurdert, sier administrerende direktør Philipp Engedal i Flytoget.

Ole Palmstrøm

Flytoget advarer regjeringen mot å gi Østlandet til Vy: – Vi ble litt overrasket

SKJEVE RAMMER: Lønnssystemet som åpner for at en ansatt kan tjene mindre enn kollegaen med samme ansiennitet, er modent for endring, mener NFFs nestleder. Neste år er det hovedoppgjør.

SKJEVE RAMMER: Lønnssystemet som åpner for at en ansatt kan tjene mindre enn kollegaen med samme ansiennitet, er modent for endring, mener NFFs nestleder. Neste år er det hovedoppgjør.

Eirik Dahl Viggen

4000 ansatte i Kriminal­omsorgen skal få ny lønn – nå pågår innspurten


Flere saker