JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

På skinner i Skottland

Flere private selskaper har prøvd å konkurrere om togpassasjerene fra London til Skottland uten å lykkes. I en undersøkelse gjort av fagforbundet RMT svarer 70 prosent at de ønsker å få jernbanen tilbake på offentlige hender.



10.11.2009
14:30
16.12.2013 11:26

nina.hanssen@lomedia.no

RMT, National Union of Rail, Maritime and Transport Workers, er Storbritannias raskest voksende forbund.

Det har i dag mer enn 80 000 medlemmer i nesten alle deler av transportnæringen, fra tog til shipping, offshore, buss og veifrakt.

Resultatene fra undersøkelsen ble offentliggjort kort tid etter at andre meningsmålinger har antydet at folk nå helst vil se en reduksjon i offentlige utgifter, og like før Labour starter sin partikongress 27. september.

Nei til privatisering.

Bob Crow, generalsekretær i RMT, håper de ferske resultatene vil presse den sittende Labour-regjeringen til å gjøre mer forpliktende vedtak. Han ønsker seg et klart nei til mer privatisering i denne sektoren.

– Hvis Labour ønsker å ta sine sentrale støttespillere i fagbevegelsen på alvor før valget, har partiet mulighet til å gjøre en dristig uttalelse om offentlig eierskap og jernbanen, sier han på forbundets hjemmeside.

Politisk dogme.

Også andre fagforeninger har kommet med lignende krav til regjeringen og advart mot at ytterligere kutt i offentlig forbruk kan føre til streik. Regionssekretæren for The Communication Workers Union (CWU), John Brown, er delegat på Labours kongress, og har også en del kritiske bemerkninger til partiet som er i regjeringsposisjon.

– Det har vært et politisk dogme i Storbritannia altfor lenge at privatisering er bra, og at det offentlige ikke fungerer. Nå bør vi ha lært at privatisering ikke fungerer i enkelte sektorer. Det er på tide å ta et oppgjør med dette i Labour foran valget i 2010. Dessverre er det et stort sprik mellom politikerne lokalt og sentralt i Labour, så her må fagbevegelsen presse på for å få gjennomslag. Det skal i alle fall jeg prøve, sier han til Aktuell.

Spede forsøk.

Hovedsporet mellom London og Edinburgh langs østkysten frakter årlig 17 millioner passasjerer. Man skulle tro at dette også var en svært lønnsom business.

National Express, landets største private togoperatør, fikk enerett på denne strekningen ut 2015 – også på forbindelsene videre nordover i Skottland, samt til en del byer i England, blant dem York og Leeds. Men overskuddet uteble, og firmaet brøt kontrakten.

Tidligere hadde en annen privat operatør også forregnet seg, og kastet kortene. I sommer måtte staten gripe inn. I dag har et offentlig eid selskap overtatt persontrafikken på strekningen. Dette har lagt ekstra press på de jernbaneansatte.

Ingen klager.

Når man reiser på skotske jernbanespor, er det ingen som klager. Overalt blir jeg møtt med hyggelige smilende konduktører og servicepersonale.

Det er i de politiske kretser og i fagforeningslokalene jeg finner debatten om hvordan jernbanen skal organiseres og drives. Det har også vært en del medieutspill fra de ulike politikerne om dette.

Samferdselsminister Andrew Adonis fra Labour er en ivrig tilhenger av å modernisere den britiske jernbanen og vil ha høyhastighetstog mellom London og Edinburgh.

Han har sagt at nasjonaliseringen av persontrafikken er midlertidig. Fagforeningene ser helst at dette ble en permanent løsning.

– Dette må ikke være en kortvarig krisehåndtering, mener Bob Crow.

Nå har de også fått drahjelp fra 70 prosent av folket.

Så gjenstår det å se om Labour endrer sin jernbanepolitikk og kommer med mer enn vage formuleringer på sin siste kongress før valget som holdes innen utgangen av mai 2010.

Nedskjæring på vedlikehold.

Samtidig som de fagorganiserte driver tøff lobbyvirksomhet mot sentrale politikere, pågår en tøff kamp for å forhindre jobbkutt i Network Rail i Skottland.

Network Rail (NR) har i dag rundt 3500 ansatte i Skottland. Nå foreligger det et forslag fra ledelsen om å kvitte seg med 1800 jobber innen vedlikehold.

Denne beskjeden fikk de ansatte kort tid etter at selskapet presenterte sin plan for et ambisiøst høyhastighetstog som vil kutte reisetiden mellom London og Edinburgh til bare to timer og ni minutter.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
10.11.2009
14:30
16.12.2013 11:26



Mest lest

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

Martin Guttormsen Slørdal

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

Privat

Endre ble nektet pensjonen han hadde rett på. Nå får han og kollegaene millionerstatning

NY PRAKSIS: Hovedverneombud ved Yara Porsgrunn, Roger Hansen, er glad for at videomøtene ikke lenger tas opp.

NY PRAKSIS: Hovedverneombud ved Yara Porsgrunn, Roger Hansen, er glad for at videomøtene ikke lenger tas opp.

Privat

Verneombud fikk stoppet opptak av videomøter: – Kan være en felle, sier advokat

– Ved å fjerne denne regelen kan en permittert jobbe så mye som mulig opp mot full stilling. Nav kan dekke det resterende. Dette vil bli billigere for Nav, sier klubbleder ved Scandic Parken i Ålesund. (Illustrasjonsfoto)

– Ved å fjerne denne regelen kan en permittert jobbe så mye som mulig opp mot full stilling. Nav kan dekke det resterende. Dette vil bli billigere for Nav, sier klubbleder ved Scandic Parken i Ålesund. (Illustrasjonsfoto)

Eirik Dahl Viggen

Permitterte må takke nei til jobb – taper dagpenger

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

Eirik Dahl Viggen

Lønna til statsansatte: Nå er meklinga i gang

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

Lars Åke Andersen

Maria (41) blir arbeidsledig: – Jeg vet ikke helt hvordan vi skal klare oss

26.000 HK-medlemmer skal stemme over meklingsresultatet mellom Handel og Kontor og Virke – her ved HK-leder Christopher Beckham (t.v.) og Bård Westbye, forhandlingsansvarlig i Virke.

26.000 HK-medlemmer skal stemme over meklingsresultatet mellom Handel og Kontor og Virke – her ved HK-leder Christopher Beckham (t.v.) og Bård Westbye, forhandlingsansvarlig i Virke.

Erlend Angelo

Lønnsoppgjøret: Dette skjer om medlemmene stemmer nei

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Nadia Frantsen

Tusen søkte på jobben i Nav. Lisa fikk den

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Elektrikere får ny lønn – og innleiereglene strammes inn

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Håvard Sæbø

Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Tri Nguyen Dinh

– 1.400 kroner ekstra er ikke nok for å rekruttere eller beholde sykepleiere

Bjørn A. Grimstad

Anleggsarbeidere får ny lønn: Minstelønna økes med 9,50 kroner per time

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Nav må betale saksomkostninger til LO-medlemmer, slår Høyesterett fast

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

Martin Guttormsen Slørdal

Tyra (25) var på gråten av glede da vekterne gikk til streik

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Håvard Sæbø

Streikende bussjåfører må klare seg med 3900 kroner i uka

Kommentar

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

«Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står»

Kommuneoppgjøret skal til uravstemning blant medlemmene i Norsk Sykepleierforbund.

Kommuneoppgjøret skal til uravstemning blant medlemmene i Norsk Sykepleierforbund.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierlederen slakter resultatet i lønnsoppgjøret, men vil ikke si hva medlemmene bør stemme

MARKERER: Marit Sauge, klubbleder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening i Fagforbundet, har ikke fått kjeft fra passasjerene for å streike.

MARKERER: Marit Sauge, klubbleder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening i Fagforbundet, har ikke fått kjeft fra passasjerene for å streike.

Bjørn A. Grimstad

Bussjåfør Marit streiker: – Vi har måttet gi opp lønnsøkning for å få lov til å gå på do

STREIKEN I 1998:  Flere hundre arge streikende transportarbeidere demonstrerte utenfor Sjølystsenteret i Oslo hvor Transportbedriftenes Landsforening holdt sin generalforsamling. Per Østvold (bildet) i Norsk Transportarbeiderforbund holdt en flammende appell til de streikende. Her knytter han neven, og er klar til kamp for saken.

STREIKEN I 1998: Flere hundre arge streikende transportarbeidere demonstrerte utenfor Sjølystsenteret i Oslo hvor Transportbedriftenes Landsforening holdt sin generalforsamling. Per Østvold (bildet) i Norsk Transportarbeiderforbund holdt en flammende appell til de streikende. Her knytter han neven, og er klar til kamp for saken.

NTB/Bjørn Halfdansen

Da bussjåførene gikk til streik for 22 år siden, overrasket de arbeidsgiverne og vant

Det tok ett år fra Jan-Olav Helmos første e-post til byråd Berg beordret ekstern granskning av etaten hun har ansvaret for.

Det tok ett år fra Jan-Olav Helmos første e-post til byråd Berg beordret ekstern granskning av etaten hun har ansvaret for.

Werner Juvik

Jan-Olav varslet om skandalen. Så ble han omplassert av sjefen


Flere saker