JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

På skinner i Skottland

Flere private selskaper har prøvd å konkurrere om togpassasjerene fra London til Skottland uten å lykkes. I en undersøkelse gjort av fagforbundet RMT svarer 70 prosent at de ønsker å få jernbanen tilbake på offentlige hender.



10.11.2009
14:30
16.12.2013 11:26

nina.hanssen@lomedia.no

RMT, National Union of Rail, Maritime and Transport Workers, er Storbritannias raskest voksende forbund.

Det har i dag mer enn 80 000 medlemmer i nesten alle deler av transportnæringen, fra tog til shipping, offshore, buss og veifrakt.

Resultatene fra undersøkelsen ble offentliggjort kort tid etter at andre meningsmålinger har antydet at folk nå helst vil se en reduksjon i offentlige utgifter, og like før Labour starter sin partikongress 27. september.

Nei til privatisering.

Bob Crow, generalsekretær i RMT, håper de ferske resultatene vil presse den sittende Labour-regjeringen til å gjøre mer forpliktende vedtak. Han ønsker seg et klart nei til mer privatisering i denne sektoren.

– Hvis Labour ønsker å ta sine sentrale støttespillere i fagbevegelsen på alvor før valget, har partiet mulighet til å gjøre en dristig uttalelse om offentlig eierskap og jernbanen, sier han på forbundets hjemmeside.

Politisk dogme.

Også andre fagforeninger har kommet med lignende krav til regjeringen og advart mot at ytterligere kutt i offentlig forbruk kan føre til streik. Regionssekretæren for The Communication Workers Union (CWU), John Brown, er delegat på Labours kongress, og har også en del kritiske bemerkninger til partiet som er i regjeringsposisjon.

– Det har vært et politisk dogme i Storbritannia altfor lenge at privatisering er bra, og at det offentlige ikke fungerer. Nå bør vi ha lært at privatisering ikke fungerer i enkelte sektorer. Det er på tide å ta et oppgjør med dette i Labour foran valget i 2010. Dessverre er det et stort sprik mellom politikerne lokalt og sentralt i Labour, så her må fagbevegelsen presse på for å få gjennomslag. Det skal i alle fall jeg prøve, sier han til Aktuell.

Spede forsøk.

Hovedsporet mellom London og Edinburgh langs østkysten frakter årlig 17 millioner passasjerer. Man skulle tro at dette også var en svært lønnsom business.

National Express, landets største private togoperatør, fikk enerett på denne strekningen ut 2015 – også på forbindelsene videre nordover i Skottland, samt til en del byer i England, blant dem York og Leeds. Men overskuddet uteble, og firmaet brøt kontrakten.

Tidligere hadde en annen privat operatør også forregnet seg, og kastet kortene. I sommer måtte staten gripe inn. I dag har et offentlig eid selskap overtatt persontrafikken på strekningen. Dette har lagt ekstra press på de jernbaneansatte.

Ingen klager.

Når man reiser på skotske jernbanespor, er det ingen som klager. Overalt blir jeg møtt med hyggelige smilende konduktører og servicepersonale.

Det er i de politiske kretser og i fagforeningslokalene jeg finner debatten om hvordan jernbanen skal organiseres og drives. Det har også vært en del medieutspill fra de ulike politikerne om dette.

Samferdselsminister Andrew Adonis fra Labour er en ivrig tilhenger av å modernisere den britiske jernbanen og vil ha høyhastighetstog mellom London og Edinburgh.

Han har sagt at nasjonaliseringen av persontrafikken er midlertidig. Fagforeningene ser helst at dette ble en permanent løsning.

– Dette må ikke være en kortvarig krisehåndtering, mener Bob Crow.

Nå har de også fått drahjelp fra 70 prosent av folket.

Så gjenstår det å se om Labour endrer sin jernbanepolitikk og kommer med mer enn vage formuleringer på sin siste kongress før valget som holdes innen utgangen av mai 2010.

Nedskjæring på vedlikehold.

Samtidig som de fagorganiserte driver tøff lobbyvirksomhet mot sentrale politikere, pågår en tøff kamp for å forhindre jobbkutt i Network Rail i Skottland.

Network Rail (NR) har i dag rundt 3500 ansatte i Skottland. Nå foreligger det et forslag fra ledelsen om å kvitte seg med 1800 jobber innen vedlikehold.

Denne beskjeden fikk de ansatte kort tid etter at selskapet presenterte sin plan for et ambisiøst høyhastighetstog som vil kutte reisetiden mellom London og Edinburgh til bare to timer og ni minutter.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
10.11.2009
14:30
16.12.2013 11:26



Mest lest

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Hanna Skotheim

Vernepleier Tuva: – Jeg opplever uønsket seksuell oppmerksomhet åtte av ti vakter

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

Emmie Olivia Kristiansen

AAP dekker ikke behandlingene Christine trenger: – Myndighetene kan ikke skremme folk friske med lave stønader

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Hanna Skotheim

Advarer mot heksejakt på Nav-ansatt som ba klient kjøpe grill og drikke vann fra springen

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Ida Bing

Karina var 18 år og ny i jobben da hun krasjet firmabilen. Så ga sjefen henne skylda

Meen Lakk og Karosseri holdt til i dette bygget da Kim Richard Larsen (innfelt) kom inn og kjøpte opp både bygget og firmaet. Fem måneder etter overtakelsen var firmaet slått konkurs.

Meen Lakk og Karosseri holdt til i dette bygget da Kim Richard Larsen (innfelt) kom inn og kjøpte opp både bygget og firmaet. Fem måneder etter overtakelsen var firmaet slått konkurs.

Tori Aarseth / Privat

Hvor havnet pengene da Aleris leide raske biler og eiendommer for titalls millioner? Nå etterforsker Økokrim

OPTIMIST: Linda Wiers Johnsen er optimist, men også sliten av all uvissheten som pandemien har ført med seg da hun ble arbeidsledig.

OPTIMIST: Linda Wiers Johnsen er optimist, men også sliten av all uvissheten som pandemien har ført med seg da hun ble arbeidsledig.

Brian Cliff Olguin

Butikkansatt Linda (53) mistet jobben under pandemien. Nå er hun lei og vurderer å bytte bransje

FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.

FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.

Morten Hansen

Vil kaste konduktørene ut av toget. Frykter lovløse tilstander

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

Tri Nguyen Dinh

«Glemt» paragraf kan hjelpe renholderen Grethe og andre arbeidsfolk

Tri Nguyen Dinh

Mellomoppgjøret for 6.000 maskinførere er ferdig

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

Yngvil Mortensen

Rødt og SV blir opprørt av Linns historie: – Folk blir ikke noe friskere av at ytelsene kuttes

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Michael Brøndbo

Byrådet i Oslo går av etter mistillit mot Lan Marie Berg

Colourbox.com

«Firerbanden» overkjører regjeringen – gir 650 millioner kroner mer til pensjonistene

IKKE SÅ LIKE SOM VI TROR: Det er en myte at holdningene til økonomisk utjevning står sterkere i Norge enn i andre land, mener Knut Halvorsen og Steinar Stjernø.

IKKE SÅ LIKE SOM VI TROR: Det er en myte at holdningene til økonomisk utjevning står sterkere i Norge enn i andre land, mener Knut Halvorsen og Steinar Stjernø.

Sissel M. Rasmussen

At Norge er et samfunn med små forskjeller, er langt på vei en myte, hevder professorer

Debatt

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Ole Palmstrøm

«Vi er like mye verdt som andre arbeidere i andre bransjer», skriver Naemy Trandum Aasen

Debatt

Disse fire budene som er foreslått her er ikke en fullstendig liste, men det er en begynnelse, skriver Mímir Kristjánsson.

Disse fire budene som er foreslått her er ikke en fullstendig liste, men det er en begynnelse, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

«Med dagens regjering og deres statsfobi hadde vi nok vært oljerikdommen foruten», skriver Mímir Kristjánsson

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

Eivind Senneset

Fellesforbundet ruster seg til kamp mot høyreekstreme: – Kan ikke sitte stille og se på, sier Jørn Eggum

Ole Palmstrøm/Colorbox.com

Noen elsker det, andre hater det. Seks ansatte viser fram sin nye arbeidsplass

VIL STILLE: Geir Ove Kulseth har jobbet som forbundssekretær i EL og IT Forbundet siden 2017 og er utdannet elektriker.. Han kom dit etter fire og et halvt år som organisasjonssekretær i Elektroarbeidernes Fagforening Trøndelag.

VIL STILLE: Geir Ove Kulseth har jobbet som forbundssekretær i EL og IT Forbundet siden 2017 og er utdannet elektriker.. Han kom dit etter fire og et halvt år som organisasjonssekretær i Elektroarbeidernes Fagforening Trøndelag.

Privat

– Jeg tror vi må legge ned en ordentlig innsats for å bli flere medlemmer i forbundet

Analyse:

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

Torgny Hasås

Derfor ble det streik på streik og mye uro i årets lønnsoppgjør. En oppsummering

Nav beklager at de rådet en sosialhjelpssøker til å låne grill da han ikke klarte å betale strømregningen. (Illustrasjonsfoto)

Nav beklager at de rådet en sosialhjelpssøker til å låne grill da han ikke klarte å betale strømregningen. (Illustrasjonsfoto)

Emmie Olivia Kristiansen

Nav beklager etter å ha bedt sosialhjelpssøker om å låne grill


Flere saker