JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

På skinner i Skottland

Flere private selskaper har prøvd å konkurrere om togpassasjerene fra London til Skottland uten å lykkes. I en undersøkelse gjort av fagforbundet RMT svarer 70 prosent at de ønsker å få jernbanen tilbake på offentlige hender.



10.11.2009
14:30
16.12.2013 11:26

nina.hanssen@lomedia.no

RMT, National Union of Rail, Maritime and Transport Workers, er Storbritannias raskest voksende forbund.

Det har i dag mer enn 80 000 medlemmer i nesten alle deler av transportnæringen, fra tog til shipping, offshore, buss og veifrakt.

Resultatene fra undersøkelsen ble offentliggjort kort tid etter at andre meningsmålinger har antydet at folk nå helst vil se en reduksjon i offentlige utgifter, og like før Labour starter sin partikongress 27. september.

Nei til privatisering.

Bob Crow, generalsekretær i RMT, håper de ferske resultatene vil presse den sittende Labour-regjeringen til å gjøre mer forpliktende vedtak. Han ønsker seg et klart nei til mer privatisering i denne sektoren.

– Hvis Labour ønsker å ta sine sentrale støttespillere i fagbevegelsen på alvor før valget, har partiet mulighet til å gjøre en dristig uttalelse om offentlig eierskap og jernbanen, sier han på forbundets hjemmeside.

Politisk dogme.

Også andre fagforeninger har kommet med lignende krav til regjeringen og advart mot at ytterligere kutt i offentlig forbruk kan føre til streik. Regionssekretæren for The Communication Workers Union (CWU), John Brown, er delegat på Labours kongress, og har også en del kritiske bemerkninger til partiet som er i regjeringsposisjon.

– Det har vært et politisk dogme i Storbritannia altfor lenge at privatisering er bra, og at det offentlige ikke fungerer. Nå bør vi ha lært at privatisering ikke fungerer i enkelte sektorer. Det er på tide å ta et oppgjør med dette i Labour foran valget i 2010. Dessverre er det et stort sprik mellom politikerne lokalt og sentralt i Labour, så her må fagbevegelsen presse på for å få gjennomslag. Det skal i alle fall jeg prøve, sier han til Aktuell.

Spede forsøk.

Hovedsporet mellom London og Edinburgh langs østkysten frakter årlig 17 millioner passasjerer. Man skulle tro at dette også var en svært lønnsom business.

National Express, landets største private togoperatør, fikk enerett på denne strekningen ut 2015 – også på forbindelsene videre nordover i Skottland, samt til en del byer i England, blant dem York og Leeds. Men overskuddet uteble, og firmaet brøt kontrakten.

Tidligere hadde en annen privat operatør også forregnet seg, og kastet kortene. I sommer måtte staten gripe inn. I dag har et offentlig eid selskap overtatt persontrafikken på strekningen. Dette har lagt ekstra press på de jernbaneansatte.

Ingen klager.

Når man reiser på skotske jernbanespor, er det ingen som klager. Overalt blir jeg møtt med hyggelige smilende konduktører og servicepersonale.

Det er i de politiske kretser og i fagforeningslokalene jeg finner debatten om hvordan jernbanen skal organiseres og drives. Det har også vært en del medieutspill fra de ulike politikerne om dette.

Samferdselsminister Andrew Adonis fra Labour er en ivrig tilhenger av å modernisere den britiske jernbanen og vil ha høyhastighetstog mellom London og Edinburgh.

Han har sagt at nasjonaliseringen av persontrafikken er midlertidig. Fagforeningene ser helst at dette ble en permanent løsning.

– Dette må ikke være en kortvarig krisehåndtering, mener Bob Crow.

Nå har de også fått drahjelp fra 70 prosent av folket.

Så gjenstår det å se om Labour endrer sin jernbanepolitikk og kommer med mer enn vage formuleringer på sin siste kongress før valget som holdes innen utgangen av mai 2010.

Nedskjæring på vedlikehold.

Samtidig som de fagorganiserte driver tøff lobbyvirksomhet mot sentrale politikere, pågår en tøff kamp for å forhindre jobbkutt i Network Rail i Skottland.

Network Rail (NR) har i dag rundt 3500 ansatte i Skottland. Nå foreligger det et forslag fra ledelsen om å kvitte seg med 1800 jobber innen vedlikehold.

Denne beskjeden fikk de ansatte kort tid etter at selskapet presenterte sin plan for et ambisiøst høyhastighetstog som vil kutte reisetiden mellom London og Edinburgh til bare to timer og ni minutter.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
10.11.2009
14:30
16.12.2013 11:26



Mest lest

Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.

Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.

Ida Bing og husleie.no

Dette «klesskapet» ble leid ut for 6.200 kroner i måneden: – Leiemarkedet blir bare verre og verre

SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.

SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.

Aina Fladset

Frank Robert ble fratatt sykelønn da bedriften permitterte ansatte: – Overraskende

SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.

SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.

Jan Inge Haga

Hege Berit fikk hakeslepp da bedriften ville fjerne sluttpakken: – Respektløst overfor oss ansatte

TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.

TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.

Paul S Amundsen

Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP

Ole Palmstrøm

Permitterte får dagpenger til 1. oktober. Men det blir ikke feriepenger på dagpenger

– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.

– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.

Per Flakstad

Vant i retten: Nå får Elisabeth høyere pensjon og råd til å besøke mannens familie

Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.

Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.

Amanda Iversen Orlich/Dagsavisen

Erik mister 9.000 kroner i støtte og kan havne på gata

Håvard Sæbø

Arbeidstilsynet sladder lønna på underbetalte arbeidere. Nå må Røe Isaksen svare på hvorfor

Kjersti Stenseng

Kjersti Stenseng

Jan-Erik Østlie

Arbeiderpartiet har mistet over 5.000 medlemmer

(Illustrasjonsfoto)

(Illustrasjonsfoto)

pressefoto, WizzAir.com

Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet

Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.

Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.

Jan-Erik Østlie

Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen

Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.

Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.

Ida Bing

Afaransis (28) får ikke økonomisk hjelp hjemmefra: – Jeg er sjanseløs på boligmarkedet

Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.

Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.

Jan-Erik Østlie

Meieriansatte får ny lønn: Her er resultatet

Tormod Ytrehus

Klubbleder Adrian fikk sparken. Nå får han penger fra LO for å ha noe å leve av fram til rettssaken starter

Debatt

LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.

LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.

Jan-Erik Østlie

«Har LO vendt Arbeiderpartiet ryggen?»

Colourbox.com

Lærere har ikke fått overtidsbetalt under pandemien. Over halvparten har vurdert ny jobb

 Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Sp lover norsk vaksineproduksjon

Bent Høie

Bent Høie

Leif Martin Kirknes

Skjenkereglene endres: – For tidlig, mener Bent Høie

HOVEDTILLITSVALGT: Lærer Christian Holstad Lilleng ble fratatt 6.000 i lønn ved tap av funksjonstillegg etter kommunesammenslåing mellom kommunene Haram og Ålesund. Han nekter å godta kuttet.

HOVEDTILLITSVALGT: Lærer Christian Holstad Lilleng ble fratatt 6.000 i lønn ved tap av funksjonstillegg etter kommunesammenslåing mellom kommunene Haram og Ålesund. Han nekter å godta kuttet.

Privat

Lønnskutt for lærere: Viktig møte avgjør

Bjørn Inge Bergestuen/Frp

Frp skeptisk til feriepenger for dagpenge-mottakere


Flere saker