JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Utfordrende samarbeidsklima

Trepartssamarbeidet i offentlig sektor fungerer dårligere sammenliknet med tilsvarende i privat sektor, om vi skal tro tidligere helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen.

odd.arne.olafsen@lomedia.no

Arbeidsgiverforeningen Spekters arbeidslivskonferanse hadde i år som i fjor satt medvirkning og samarbeid i fokus. Mer enn 170 påmeldte stilte på gårsdagens konferanse.

– LES OGSÅ: Det lønner seg å være negativ

2010-konferansen la vekt på ledernes rolle i samarbeidet ute på arbeidsplassene, der lederne og de ansatte må bli enige om et «fellesprosjekt» for at medvirkningen skal fungere. På årets konferanse var det lagt vekt på de tillitsvalgte, med to grunnleggende spørsmål:

– Er tillitsvalgte mer opptatt av retten til å være kritisk enn av plikten til å være konstruktiv?

– I hvilken grad jobber tillitsvalgte og ledelse sammen for å sikre en levedyktig virksomhet?

Variasjoner

Det vanket mye ros til både toparts- og trepartssamarbeidet generelt, mens den som gikk lengst i å lage noen sprekker i glansbildet, var tidligere heltidspolitiker gjennom 18 år, Bjarne Håkon Hanssen.

– Jeg har besøkt utallige arbeidsplasser over hele landet, både i privat og offentlig sektor. I privat sektor, særlig i små og mellomstore bedrifter, er det et tett og nært samarbeid både i bedriftene og lokalmiljøet for å finne løsninger sammen . Samtidig har jeg opplevd at profesjonstillitsvalgte innen offentlig sektor opptrer mer arrogant og med andre motiver enn å utvikle det gode samarbeidet, sa Hanssen, som hadde erfart at statsbudsjettet nærmest ble karakterisert som et «middelmådig debattinnlegg» og at «politikerne vet ikke hva de gjør».

Hans siste av fire statsrådposter fram til avgangen i 2009, som helse- og omsorgsminister, hadde gitt ham følgende pekefinger å rette mot deler av offentlig sektor:

– Mens et godt omdømme er avgjørende for en god utvikling i privat sektor, er et dårlig omdømme avgjørende for å vinne budsjettkampen i offentlig sektor, sa Hanssen. Han understreket at offentlig sektor har særegne utfordringer i framtida, særlig demografisk, og må få på plass nye og bedre samarbeidsløsninger.

Tydelighet

Administrerende direktør i Spekter, Lars Haukaas, hadde en gjennomgang av tillitsvalgtrollen og hvordan den hadde utviklet seg over tid. Han fastslo at en autoritær leder i en bedrift, vil gi dårlige resultater.

– De ansattes og tillitsvalgtes medvirkning skal gjøre lederens beslutninger bedre og sikre beslutningenes gjennomslagskraft. En klar og tydelig ledelse skal samtidig gi aksept for de tillitsvalgtes bidrag og medvirkning. Vi som ledere må forstå historien, kreftene og de tillitsvalgtes rolle, Sa Haukaas.

Felles virkelighet

Og nettopp historien var det tidligere leder av Fellesforbundet, Kjell Bjørndalen, la vekt på.

– Styrken ved hjørnesteinsbedrifter i småsamfunn er et felles mål i hele lokalsamfunnet for å sikre arbeidsplassene. Verkstedsoverenskomsten er mer enn 100 år gammel. Den er i realiteten en produktivitetsavtale og en avtale om å fordele verdiskapingen i den enkelte bedrift. Dette krever et bredt samarbeid og en felles forståelse for å være i samme båt, sa Bjørndalen.

Han uttrykte samtidig ingen forståelse for at stortingsrepresentanter og pressen lar seg bruke til å lage elendighetsbeskrivelser for å bidra til at staten må bruke mer penger.

– Dette gjør de i stedet for å påvirke partene til å finne løsninger uten at det bevilges mer penger. Det vi trenger er en felles virkelighetsforståelse, uten bakveier, og gjensidig tillit, fastslo Bjørndalen.

Dilemma

Fafo-forsker Eivind Falkum viste til en undersøkelse fra 2009 om innflytelse i arbeidslivet, som peker på forskjeller mellom privat og offentlig sektor. Den reduserte medbestemmelsen i staten ble gjort for å sikre at de ansatte ikke har større innflytelse enn de folkevalgte, reiser dilemmaer: Hvordan få til et trepartssamarbeid i det offentlige når staten allerede er arbeidsgiver?

– Samarbeid i staten kan ikke bare kopieres fra privat sektor, fordi betingelsene er forskjellige, fastslo Falkum.

Annonse
Annonse