Europas nye fattigstandard
En ny fattigstandard er innført i Europa. Det sørget kredittvurderingsbyrået Standard & Poor’s for. Nedgraderingen av ni europeiske lands kredittverdighet har sørget for at regjeringene og skattebetalere må betale høyere rente.
Land som Frankrike og Østerrike har mistet sin status som «trippel A» (AAA) og har dermed fått en bulk i karosseriet. Det samme skjedde med EFSF, EUs midlertidige lånefinansieringsordning som skulle stå som garantist for landene med størst problemer, slik som Hellas og Portugal og kanskje Spania og Italia.
Ved denne operasjonen kan det hende at fondet ikke får tak i de 575 milliarder €uro som var planlagt.
Selvoppfyllende beslutning
Nedgraderingen har fått EU-kommisjonen til å tenne og det samme har skjedd i de landene som trenger hjelp. Det er samtidig uttrykk for at Standard & Poor’s ikke tror på det politikerne sier og stikker ekstra kjepper i hjulene, slik at de får rett i sin nedgradering. Det blir med andre ord en selvoppfyllende beslutning.
Det er tre store kredittvurderingsbyåer i verden og alle er amerikanske. Hvem som jobber der, hvordan de ser ut, hva de egentlig driver med og hva som driver dem, er det ikke så mange som vet. De jobber i første rekke for private anonyme investorer slik at de ikke skal bli lurt og rote bort pengene sine på tvilsomme statsobligasjoner.
Tror ikke på sparehysteri
At det rammer folk flest og gjør den økonomiske og politiske ryddejobben enda mer vanskelig, kanskje umulig, inngår ikke i skjemaene, matrisene eller hva de nå benytter seg av for å gjøre sine analyser. Men Standard & Poor’s har unektelig ett poeng som de deler med europeisk fagbevegelse: De tror ikke at sparehysteriet vil bringe ny vekst og etterlyser stimulanser i økonomien.
Mangler europeisk alternativ
Mange politiske ledere i Europa har sett seg lei på disse rapportene fra de amerikanske selskapene og etterlyst et europeisk selskap som kanskje forstår mer av hva som skjer og som kan komme til en noe mer hyggelig konklusjon. Men noe slikt selskap har ikke dukket opp, og en del personer sier at det ikke ville fått troverdighet. Så i fortsettelsen er Europas framtid fortsatt i markedets og de amerikanske kredittbyråene sine hender – og de er neppe foldet.
12 på topp
For øvrig er det bare 12 edsvorne land igjen i verden med den høyeste kredittverdigheten AAA. Norge er et av dem, USA er ikke der, lenger.
De øvrige er, Finland, Tyskland, Luxembourg, Nederland, som alle er i €urosonen. Dessuten EU-landene Danmark, Sverige og Storbritannia. Og til slutt Canada, Singapore, Sveits, Australia. Definisjonen er at landet har ekstrem posisjon til å møte økonomiske utfordringer.
Bunnsjiktet
Det nest laveste vurderingen er C, like før konkurs. Og helt på bunnen D, som er betalingsstans og konkurs. Der er det mange som frykter at Hellas vil havne.
For tiden er de fortsatt CC som er høy risiko og fare for å gå konkurs. Nok en gang har forhandlingene om at private skal skrive ned sin gjeld til halvparten stoppet opp. Løses ikke det får ikke landet nye lån til å betale de gamle med. Det man da først og fremst frykter er smitteeffekten på Portugal, Spania og Italia, og at EU ikke har nok penger til å redde alle.
Mest lest
Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.
Ida Bing og husleie.no
Dette «klesskapet» ble leid ut for 6.200 kroner i måneden: – Leiemarkedet blir bare verre og verre
STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.
Lene Svenning
Nytt korona-sjokk: Tusenvis av ansatte i varehandelen på Østlandet står i fare for å bli permittert
SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.
Jan Inge Haga
Hege Berit fikk hakeslepp da bedriften ville fjerne sluttpakken: – Respektløst overfor oss ansatte
RÅD: Meld deg inn i ei fagforeining, sjekk dokumentasjonen, ikkje ver redd for å stille spørsmål og frem lønnskrav så tidleg som mogleg. Det er råda frå Monica Hanssen og organisasjonsarbeidar Knut Skåle i Fellesforbundet.
Tormod Ytrehus
Sjåfør Monica får etterbetalt 82.000 kroner: – Det er ikke gøy å gå til sak, men det skal være lov å være syk
Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.
Lise Åserud / NTB
FHI-ansatte jobbet over 300 timer overtid i 2020 – ledere fikk millioner i kompensasjon
Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.
Jan-Erik Østlie
Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen
Det var under dette arbeidet dødsulykken skjedde på Metallco Aluminium i november 2017. Bildet er fra en video avdøde Sverre Aandahl lagde to år før ulykken der han dokumenterte arbeidet sitt. Hjullasteren til høyre i bilde har skuffa full av skrapmetall som den heller i kassa foran på det andre kjøretøyet. Dette kjøretøyet kjører så skuffa inn i smelteovnen, og metallet blir skjøvet inn i ovnen. Temperaturen i ovnen kan være opp mot 950 grader. Hvis en får vann i støpen, kan ovnen eksplodere. Det var det som skjedde, da ulykken inntraff.
Privat, skjermdump fra YouTube
Verneombud og ansatt døde etter eksplosjon på arbeidsplassen. Daglig leder dømt til fengsel
STENGES: Kjøpesentrene i nye 15 kommuner på Østlandet holder stengt fra og med mandag.
Erlend Angelo
Permitteringer i vente i ytterligere 15 kommuner: – Det er dramatisk å stenge ned kjøpesentrene
UTSATT: Tall fra Folkehelseinstituttet viser at siste halvår i fjor var det ansatte i serveringsbransjen den yrkesgruppa med mest koronasmitte. (Illustrasjonsfoto)
colourbox.com
Smittet på jobb: 611 har søkt Nav om å få covid-19 godkjent som yrkessykdom
Erlend Wiborg (Frp) er leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget
Sissel M. Rasmussen
Frp ville ikke være med på å forlenge AAP-perioden
Kronikk
De polske arbeiderne nektet å være servile da de ble advart mot å «bite hånda som matet dem». Jeg har dessverre ingen slike forventninger til Høyre, skriver Jonas Bals.
Tormod Ytrehus
«Laksemilliardæren betaler Høyres valgkamp, men ikke lønn til sine polske ansatte»
Hovedtillitsvalgt Gro-Irene Hobber Hansen
Brian Cliff Olguin
Opptil 45.000 kan bli permittert på Østlandet: – Det er trist, vi håper det ikke blir langvarig, sier tillitsvalgt
LO-advokat Atle Sønsteli Johansen. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Skal det være to eller 14 dagers varslingsfrist for permitteringer? LO-advokatene svarer
Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) mener at såkalte ostehøvelkutt ikke kan forklare hvorfor Danmark tester flere virusprøver for mutasjoner enn Norge.
Leif Martin Kirknes
Høie forsvarer budsjettkuttene i Folkehelseinstituttet (FHI)
Kommentar
Erna Solberg sa selv fra Stortingets talerstol at hun vet at krisen slår skjevt ut, skriver Tirild Rustand Halvorsen. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
«Regjeringen snakker som om deres egen kompensasjonsordning er perfekt. Det er den ikke»
KLAR TALE: – Det burde hete nødundervisning, som de kaller det i Danmark, for det er det det er – ikke skole, sier Henriette Sofie Selnæs. Hun mener vårens eksamener bør droppes.
Sissel M. Rasmussen
Ungdomsskolelærer Henriette (48) er forbanna: – Det burde hete nødundervisning, ikke skole
FHI-direktør Camilla Stoltenberg
NordForsk
FHI advarte om konsekvenser av nedbemanning allerede i 2017
Se bildene
Kronprins Haakon møtte onsdag fem ansatte i Sporveien for å høre om hvordan de har holdt hjulene i gang i kollektivtransporten i Oslo gjennom hele koronapandemien. De ansatte var representert med en trikkefører, en servicemedarbeider, en baneansatt, en bussjåfør og en konserntillitsvalgt i Sporveien
Lise Åserud / NTB
Trikkeførere og bussjåfører fikk takk av kronprinsen for å holde hjulene i gang under pandemien
Vlantanas 1500 lastebiler har blitt et kjent syn på motorveier over hele Europa. Vlantana Norge gikk bedriften konkurs i 2020. Selv etter konkursen fortsatte Vlantana å kjøre i Norge. Her er en litauisk Vlantana lastebil fotografert på døgnhvileplassen i Lier i sutten av juli 2020.
Roy Ervin Solstad
Litauiske lastebilsjåfører krever lønn, overtid og feriepenger for til sammen 16 millioner kroner fra tidligere arbeidsgiver
Joe Biden må være modig og handle raskt, mener fagforeningsleder i amerikansk LO, Cathy Feingold.
NTB Scanpix