JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– U-864 bør dekkes til

Tildekking av ubåten U-864 utenfor Fedje i Hordaland er det rimeligste og tryggeste alternativet.



25.01.2012
13:57
16.12.2013 18:12

(se video nederst i saken)

Det går fram av en ny konsulentrapport som fiskeriministeren fikk overlevert onsdag.

De to selskapene Metier og Møreforskning har laget en ny såkalt kvalitetssikringsrapport som tar for seg de ulike alternativene.

Fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap) sier at hun vil sette seg grundig inn i den nye rapporten før departementet skal legge fram saken for Stortinget.

Tildekking

Tildekking eller heving av den tyske ubåten, som ble senket i 1945, har vært de to alternativene som er diskutert.

Lokalbefolkningen på Fedje og i nabokommunene med støtte fra politikere og miljøorganisasjoner har gått sterkt inn for heving. Bakgrunnen er den store faren for forurensning fra 65 tonn kvikksølv som var en del av lasten i ubåten.

– Les også: Vil lagre ubåtkvikksølv på Langøya

Prosjektleder Paul Torgersen i Metier framholdt under presentasjonen av rapporten at også heving vil medføre stort behov for tildekking på havbunnen. Dessuten må kvikksølvet som tas opp behandles og lagres. Dette er med på å gjøre hevingsalternativet langt mer kostbart enn tildekking.

Konsulentselskapet har også vurdert heving av lasten og tildekking av vraket som alternativ.

Kostbar heving

Kostnadene ved tildekking anslås til 580 millioner kroner mens det dyreste alternativet, heving av vraket, omfattende mudring på havbunnen og landdeponi av kvikksølvet, anslås å ville koste 1.860 millioner kroner. Dette alternativet karakteriseres i rapporten som uaktuelt.

Heving av vraket og lasten eller bare heving av kvikksølvlasten vil også kreve både tildekking og landdeponi av kvikksølvet. Disse alternativene er anslått til mellom 1 og 1,3 milliarder kroner.

– Les også: Ubåtheving kan koste milliarder

Risikoen på kort sikt anses minst ved tildekking mens alle alternativene innebærer lik risiko på lang sikt. Det er mindre farefullt å heve lasten enn hele ubåten, mener konsulentene.

Vedtak i vår

Regjeringen gikk i 2007 inn for tildekking, men snudde i januar 2009 og vedtok at ubåten skal heves. En kvalitetssikringsrapport som kom i desember 2009 rettet imidlertid sterk kritikk mot hevingsalternativet. Hele prosessen ble satt på vent, og nye utredninger bestilt.

Da prosjektleder Torgersen la fram den siste rapporten onsdag, sa han at det nå ikke er behov for flere utredninger om ubåten. Nå er det opp til politikerne hva som skal skje.

– Les også: Utredning koster 77 mill.

Fiskeriminister Berg-Hansen sier at vedtaket om heving fra januar 2009, fortsatt står fast. Hun lover å ta hensyn til den frykten som folk på Fedje og i omegnskommunene føler når hun skal gi sin endelige innstilling til Stortinget. Hun håper det kan skje i løpet av våren.

Jobber for heving

Folk på Fedje er skuffet over nok en utredning som avviser heving. Folkeaksjonen for heving av ubåten har arrangert fakkeltog og markert seg på mange måter de siste årene. De akter ikke å gi seg, sier Lisbeth Stuberg i Folkeaksjonen.

- På mange måter står vi der vi sto for tre år siden da regjeringen vedtok heving. Jeg kan ikke se at det er noen grunn til at statsministeren og fiskeriministeren skal gå fra løftene sine fra den gang.

- Dette har tatt forferdelig lang tid. Vi føler at det på mange måter er en trenering som pågår. Men de skal ikke få trette oss ut, sier Stuberg.

Stortingsrepresentant Arne Sortevik (Frp) har engasjert seg sterkt for heving. Nå karakteriserer han de mange utredningene og den politiske prosessen de siste seks årene som et narrespill.

- Frp mener fortsatt at heving av ubåten og fjerning av kvikksølvlasten er den eneste akseptable løsningen, skriver han i en pressemelding. (ANB-NTB)

Video som viser ubåten U-864 utenfor Fedje i Hordaland:

<object width="700" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/blp_OqXGdgM?version=3&amp;hl=nb_NO"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/blp_OqXGdgM?version=3&amp;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="700" height="505" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>

Den tyske ubåten U-864 ble senket av en britisk ubåt 9. februar 1945. Den hadde en last på 67 tonn kvikksølv om bord. Kvikksølvet kan føre til sterk forurensning hvis det slipper ut i havet

Regjeringen Stoltenberg var først innstilt på at ubåtvraket og kvikksølvet skulle dekkes til

Etter hardt press fra folk på Fedje, miljøbevegelsen og politikere i Hordaland snudde regjeringen, og gikk i januar 2009 inn for heving

En konsulentrapport i desember 2009 hevdet at opplegget for heving var for dårlig

På bakgrunn av konsulentrapporten bestemte fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap) i mars 2010 å gjennomføre nye utredninger

Tre faginstanser leverte i løpet av høsten rapporter til Kystverket. Alle støtter anbefalingen om tildekking

Metier AS og Møreforsking Molde AS har på oppdrag fra departementet gjennomført en ekstern kvalitetssikring av Kystverkets utredning av alternativene (ANB-NTB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
25.01.2012
13:57
16.12.2013 18:12



Mest lest

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

Martin Guttormsen Slørdal

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

Privat

Endre ble nektet pensjonen han hadde rett på. Nå får han og kollegaene millionerstatning

LANG VEI: Ti år er gått siden Rune Breivik ble sykmeldt. – Jeg er klar på dagen til å teste hvor mye jeg klarer å jobbe og med hva. Jeg vil bare bli ferdig med dette, sier han.

LANG VEI: Ti år er gått siden Rune Breivik ble sykmeldt. – Jeg er klar på dagen til å teste hvor mye jeg klarer å jobbe og med hva. Jeg vil bare bli ferdig med dette, sier han.

Paul S. Amundsen

Overlegen mener Rune er for syk til å jobbe. Navs lege er uenig

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

Eirik Dahl Viggen

Lønna til statsansatte: Nå er meklinga i gang

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

Lars Åke Andersen

Maria (41) blir arbeidsledig: – Jeg vet ikke helt hvordan vi skal klare oss

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Nadia Frantsen

Tusen søkte på jobben i Nav. Lisa fikk den

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Håvard Sæbø

Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Elektrikere får ny lønn – og innleiereglene strammes inn

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Tri Nguyen Dinh

– 1.400 kroner ekstra er ikke nok for å rekruttere eller beholde sykepleiere

Arbeidsmandsforbundet har to overenskomster for anleggsarbeidere. Den ene er overenskomst for private anlegg, der motparten er BNL.  Den andre er  anleggsoverenskomsten for maskinentreprenører, der motparten er MEF . Det er anleggsarbeiderne på BNL-avtalen denne saken gjelder.

Arbeidsmandsforbundet har to overenskomster for anleggsarbeidere. Den ene er overenskomst for private anlegg, der motparten er BNL. Den andre er anleggsoverenskomsten for maskinentreprenører, der motparten er MEF . Det er anleggsarbeiderne på BNL-avtalen denne saken gjelder.

Bjørn A. Grimstad

Anleggsarbeidere får ny lønn: Minstelønna økes med 9,50 kroner per time

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Nav må betale saksomkostninger til LO-medlemmer, slår Høyesterett fast

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

Martin Guttormsen Slørdal

Tyra (25) var på gråten av glede da vekterne gikk til streik

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Håvard Sæbø

Streikende bussjåfører må klare seg med 3900 kroner i uka

Kommentar

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

«Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står»

Kommuneoppgjøret skal til uravstemning blant medlemmene i Norsk Sykepleierforbund.

Kommuneoppgjøret skal til uravstemning blant medlemmene i Norsk Sykepleierforbund.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierlederen slakter resultatet i lønnsoppgjøret, men vil ikke si hva medlemmene bør stemme

RØYKLEI: Halvor Jønsi (62) håper neste generasjon betjenter og innsatte slipper å bli fanget i passiv røyking.

RØYKLEI: Halvor Jønsi (62) håper neste generasjon betjenter og innsatte slipper å bli fanget i passiv røyking.

Eirik Dahl Viggen

Fengselet er erklært røykfritt, men fengelsbetjent Halvor (62) må puste inn røykluft hver dag

STREIKEN I 1998:  Flere hundre arge streikende transportarbeidere demonstrerte utenfor Sjølystsenteret i Oslo hvor Transportbedriftenes Landsforening holdt sin generalforsamling. Per Østvold (bildet) i Norsk Transportarbeiderforbund holdt en flammende appell til de streikende. Her knytter han neven, og er klar til kamp for saken.

STREIKEN I 1998: Flere hundre arge streikende transportarbeidere demonstrerte utenfor Sjølystsenteret i Oslo hvor Transportbedriftenes Landsforening holdt sin generalforsamling. Per Østvold (bildet) i Norsk Transportarbeiderforbund holdt en flammende appell til de streikende. Her knytter han neven, og er klar til kamp for saken.

NTB/Bjørn Halfdansen

Da bussjåførene gikk til streik for 22 år siden, overrasket de arbeidsgiverne og vant

Håvard Sæbø

Tømrar Morten (27) bygger taubane 650 meter over Romsdalsfjorden

Debatt

Det er altså ikke slik at lønnsnivået sakte men sikkert har steget fra 86 prosent til 92 prosent på disse årene, skriver Roger Hansen.

Det er altså ikke slik at lønnsnivået sakte men sikkert har steget fra 86 prosent til 92 prosent på disse årene, skriver Roger Hansen.

Birgitte Haneide/Ruter

NHO-toppen trikser med lønnstallene for bussjåfører, mener bussveteran

STØTTER STREIKEN: Silje Odden er lærling for Securitas på andre året, og er i tjeneste over hele Vestfold. Her er hun fotografert i hjembyen Sandefjord.

STØTTER STREIKEN: Silje Odden er lærling for Securitas på andre året, og er i tjeneste over hele Vestfold. Her er hun fotografert i hjembyen Sandefjord.

Atle Møller

Silje er lærling i Securitas. Hun forstår godt hvorfor vekterne streiker for henne


Flere saker