JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Uro i havne-Norge

Havnearbeiderne finner seg ikke i at rettighetene deres blir undergravd. De har fortrinnsrett til arbeidet og viI kjempe for den.



18.03.2010
15:11
16.12.2013 12:53

vegard.holm@lomedia.no

Det er tariffavtalene som gir losse- og lastearbeiderne fortrinnsrett til arbeidet, i år har det alt vært konflikter i Fredrikstad og Ålesund.

Konflikt i Ålesund havn

I februar aksjonerte havnearbeiderne i Ålesund i mer enn ett døgn fordi en av bedriftene som har tariffavtale losset en frysebåt med andre folk enn losse- og lastearbeiderne. Skipet Ocean Fresh har mannskap fra Filippinene. Mannskapet skulle losse skipet, men det fant ikke havnearbeiderne i Ålesund seg i.

Cargo- ikke fiskebåt - Bedriften hevdet at dette er en fiskebåt og derfor kunne losses av andre enn oss. Men for oss er det helt klart at det er et skip som henter, fryser ned og leverer fisk. Det har ingenting med en fiskebåt å gjøre, derfor er det vi som skal håndtere lasten. Det nærmeste denne båten kommer en fiskebåt er de fiskestengene mannskapet måtte ha, sier Bjørn Steffensen, klubbleder for losse- og lastearbeiderne i Ålesund havn.

Noe av uenigheten mellom partene bunner i hva skipet er registrert som. I en e-post til Transportarbeiderforbundet hevder Logistikk- og Transportindustriens Landsforening (LTL) at ”Ocean Fresh er klassifisert som fiskefartøy”. Havnearbeidernes tillitsvalgte er uenig i dette.

Transportarbeiderens undersøkelser viser at båten er registret i Norge som et cargo-skip.

Uenighetsprotokoll skrevet

Ocean Fresh ble forsøkt losset uten havnearbeidere 11. februar, men arbeidet ble stoppet av medlemmer i havnearbeidernes fagforening.

Det samme skjedde neste dag, og lossingen ble blokkert fram til klokka 1500. Da skrev partene en uenighetsprotokoll som umiddelbart ble sendt inn til de to hovedorganisasjonene: Norsk Transportarbeiderforbund og Logostikk- og Transportindustriens Landsforening (LTL) i NHO.

- Vi krever sjølsagt at vi skal ha lønn for det lossearbeidet som er gjort på Ocean Fresh nå. Arbeidet skal utføres av oss losse- og lastearbeidere. Vi kan ikke akseptere at arbeidsgiverne driver slik de nå har gjort og tolker en lokal avtale som det passer dem. Fiskebåter i Ålesund havner skal også losses av havnearbeiderne framover, sier Steffensen.

Provokasjon i Fredrikstad havn

21. januar i år brukte Nor Lines i Fredrikstad andre enn de permitterte losse- og lastearbeiderne til å losse en båt. Havnearbeiderne aksjonerte og fikk stor presseomtale i distriktet.

- Nor Lines må forstå at det er komplett galt å sette inn folk fra gata samtidig som vi går permittert. Dette var en provokasjon, sier klubbleder for havnearbeiderne Tom Solgaard.

Havnearbeiderne i Fredrikstad er for tida permitterte to og to i tiukersperioder på grunn av manglende arbeid i havna.

Oppgitte og frustrerte

Havnearbeidet i Fredrikstad er organisert gjennom et losse- og lastekontor der Nor Lines er representert i styret. Solgaard synes det er merkelig at bedriften undergraver dette systemet ved å bruke billigere arbeidskraft.

Daglig leder Erik Nilsen ved Fredrikstad Losse- og Lastekontor forstår havnearbeidernes frustrasjon.

- I min rolle vil jeg holde en lav profil. Men jeg forstår jo godt at mine kolleger blir oppgitte og frustrerte. Jeg sitter i øyeblikket og skriver ut nye permitteringer samtidig som jeg kan se gjennom vinduet at andre gjør jobben deres, sa Nilsen til avisa Demokraten 23. januar.

Rettighetene undergraves

Norsk Havnearbeiderforenings leder, Terje Samuelsen, sier til Transportarbeideren at han opplever disse sakene som bevisste forsøk på å unngå organisert arbeidskraft.

- Arbeidsgiverne undergraver våre faglige rettigheter. Dette finner vi oss ikke i, sier Samuelsen.

Han minner arbeidsgiverne på at ILO-konvensjon nr. 137 gjelder i norske havner. Det går klart og tydelig fram at det er registrerte losse- og lastearbeidere som skal gjøre arbeid som det i Ålesund og Fredrikstad.

Kampviljen styrkes

Samuelsen er lei av at arbeidsgiverne stadig kjører slike saker som i Fredrikstad og Ålesund. Losse- og lastearbeiderne i norske havner har et noe spesielt tariffsystem der de i tillegg til den generelle avtalen med arbeidsgiverne i LTL må ha en tariffavtale med den enkelte arbeidsgiver i havnene.

- Jeg stiller spørsmål om LTL anser seg som tariffpart i avtalene våre. Vi opplever oftere og oftere at LTL bevisst jobber for å unngå at arbeidsgiverne i havnene skriver under tariffavtaler i havnene, sier Terje Samuelsen.

- Dette som nå skjer styrker ikke akkurat samarbeidsklimaet foran tariffoppgjøret. Det er nå langt under pari, men styrker jo kampviljen vår, sier han.

I 1974 ble denne ILO-konvensjonen ratifisert i Norge. I konvensjonen er losse- og lastearbeiderne sikret arbeid og inntekt blant annet ved at de skal ha fortrinnsrett til arbeid.

i juni 2002 rapporterte Direktoratet for Arbeidstilsynet til Arbeids- og administrasjonsdepartementet om Norges overholdelse av ILO-konvensjon nr. 137 om havnearbeid. I rapporten heter det blant annet følgende:

"I alle offentlige havner er det en gruppe faste losse- og lastearbeidere som har tariffbestemt fortrinnsrett til å utføre losse- og lastearbeidet. I de største havnene skjer registreringen ved at den faste gruppe losse- og lastearbeidere får fast tilsetting ved et losse- og lastekontor. Losse- og lastekontoret leier ut losse- og lastearbeiderne til skipsekspeditører og andre havnebrukere. Tariffavtalene gir de tariffbundne skipsekspeditørene plikt til å bruke arbeidere fra losse- og lastekontoret ved skipsanløp.

I de mindre havnene er registreringen ivaretatt ved at tariffavtalen bestemmer at den lokale fagforening av losse- og lastearbeidere og de lokale havnebrukere i fellesskap skal bestemme størrelsen på den faste gruppe av losse- og lastearbeidere. Arbeidere i den faste gruppe har tariffbestemt fortrinnsrett til å utføre losse- og lastearbeidet. Ved skipsanløp henvender skipsekspeditørene seg til fagforeningen for bestilling av det nødvendige antall losse- og lastearbeidere fra gruppen."

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
18.03.2010
15:11
16.12.2013 12:53



Mest lest

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

Martin Guttormsen Slørdal

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist

NY PRAKSIS: Hovedverneombud ved Yara Porsgrunn, Roger Hansen, er glad for at videomøtene ikke lenger tas opp.

NY PRAKSIS: Hovedverneombud ved Yara Porsgrunn, Roger Hansen, er glad for at videomøtene ikke lenger tas opp.

Privat

Verneombud fikk stoppet opptak av videomøter: – Kan være en felle, sier advokat

– Ved å fjerne denne regelen kan en permittert jobbe så mye som mulig opp mot full stilling. Nav kan dekke det resterende. Dette vil bli billigere for Nav, sier klubbleder ved Scandic Parken i Ålesund. (Illustrasjonsfoto)

– Ved å fjerne denne regelen kan en permittert jobbe så mye som mulig opp mot full stilling. Nav kan dekke det resterende. Dette vil bli billigere for Nav, sier klubbleder ved Scandic Parken i Ålesund. (Illustrasjonsfoto)

Eirik Dahl Viggen

Permitterte må takke nei til jobb – taper dagpenger

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

Eirik Dahl Viggen

Lønna til statsansatte: Nå er meklinga i gang

Lønnsoppgjøret:

STREIK FRA SØNDAG MORGEN: Fire arbeidstakerorganisasjoner tar ut alle sine bussjåfører i Oslo og Viken i streik fra søndag morgen klokka 6. I første omgang går 3800 sjåfører ut i streik, men en ytterligere opptrapping til andre deler av landet kan komme raskt.

STREIK FRA SØNDAG MORGEN: Fire arbeidstakerorganisasjoner tar ut alle sine bussjåfører i Oslo og Viken i streik fra søndag morgen klokka 6. I første omgang går 3800 sjåfører ut i streik, men en ytterligere opptrapping til andre deler av landet kan komme raskt.

Roy Ervin Solstad

3800 bussjåfører går ut i streik

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

Lars Åke Andersen

Maria (41) blir arbeidsledig: – Jeg vet ikke helt hvordan vi skal klare oss

26.000 HK-medlemmer skal stemme over meklingsresultatet mellom Handel og Kontor og Virke – her ved HK-leder Christopher Beckham (t.v.) og Bård Westbye, forhandlingsansvarlig i Virke.

26.000 HK-medlemmer skal stemme over meklingsresultatet mellom Handel og Kontor og Virke – her ved HK-leder Christopher Beckham (t.v.) og Bård Westbye, forhandlingsansvarlig i Virke.

Erlend Angelo

Lønnsoppgjøret: Dette skjer om medlemmene stemmer nei

Tommelen opp hos Tom Jacobsen, hovedtillitsvalgt, hos Norcem i Brevik.

Tommelen opp hos Tom Jacobsen, hovedtillitsvalgt, hos Norcem i Brevik.

Trond Elstad

Tom (63) kunne blitt pensjonist, men så kom gladmeldingen fra Erna. Nå tar han fire nye år

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Elektrikere får ny lønn – og innleiereglene strammes inn

Lønnsoppgjøret:

Bussjåførene ved Norgesbuss Ekspress på Rommen i er kampklare fra første streikedag. Der er det full oppslutning om kravet om høyere lønn. Fra venstre Carlos Nunez, Ole-Arnstein Røang, Rune Hanssen, John Arild Hole, Isam Wabi Bakir, Per ole Melgård og Habte Kebreab.

Bussjåførene ved Norgesbuss Ekspress på Rommen i er kampklare fra første streikedag. Der er det full oppslutning om kravet om høyere lønn. Fra venstre Carlos Nunez, Ole-Arnstein Røang, Rune Hanssen, John Arild Hole, Isam Wabi Bakir, Per ole Melgård og Habte Kebreab.

Håvard Sæbø

Busstreiken trappes opp med over 4.500 nye sjåfører: Se lista

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Nadia Frantsen

Tusen søkte på jobben i Nav. Lisa fikk den

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Nav må betale saksomkostninger til LO-medlemmer, slår Høyesterett fast

STÅR FRAM: Målfrid J. Frahm Jensen ble utsatt for omfattende gjengjeldelser da hun varslet. Nå håper hun flere får bedre kompetanse og kunnskap om varsling og varslingens krefter.

STÅR FRAM: Målfrid J. Frahm Jensen ble utsatt for omfattende gjengjeldelser da hun varslet. Nå håper hun flere får bedre kompetanse og kunnskap om varsling og varslingens krefter.

Marie von Krogh

Målfrid varslet om forhold på jobben. Så vurderte sjefen å få henne innlagt

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Håvard Sæbø

Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd

Lønnsoppgjøret:

Freddy Kulblik og de 140 streikende bussjåførene i Sarpsborg er lei av å vente på den lønna som ble avtalt for 13 år siden. Nå er de villige til å streike lenge for å sette makt bak kravene.

Freddy Kulblik og de 140 streikende bussjåførene i Sarpsborg er lei av å vente på den lønna som ble avtalt for 13 år siden. Nå er de villige til å streike lenge for å sette makt bak kravene.

Arash A. Nejad/Nyebilder

Bussjåførene er lei: – Det får ta den tiden det trenger

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Tri Nguyen Dinh

– 1.400 kroner ekstra er ikke nok for å rekruttere eller beholde sykepleiere

Hans Ole Rian er skuffet over at stønadsordningen for selvstendige, frilansere og lærlinger fjernes 1. november.

Hans Ole Rian er skuffet over at stønadsordningen for selvstendige, frilansere og lærlinger fjernes 1. november.

Helge Rønning Birkelund

Regjeringen vil kutte 2,2 milliarder i krisestøtten til selvstendige og frilansere: – Veldig skuffende, sier forbundsleder

Lønnsoppgjøret:

STREIKEVAKT: Tillitsvalgt for Fellesforbundet i Unibuss sin avdeling på Alnabru i Oslo, Annstein Garnes, var på plass med streikevester klokka seks søndag morgen. – Vi må få det vi har blitt lovet helt siden 2006, sier Garnes.

STREIKEVAKT: Tillitsvalgt for Fellesforbundet i Unibuss sin avdeling på Alnabru i Oslo, Annstein Garnes, var på plass med streikevester klokka seks søndag morgen. – Vi må få det vi har blitt lovet helt siden 2006, sier Garnes.

Roy Ervin Solstad

Busstreiken er i gang: – Vi må få det vi har blitt lovet

MARKERER: Marit Sauge, klubbleder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening i Fagforbundet, har ikke fått kjeft fra passasjerene for å streike.

MARKERER: Marit Sauge, klubbleder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening i Fagforbundet, har ikke fått kjeft fra passasjerene for å streike.

Bjørn A. Grimstad

Bussjåfør Marit streiker: – Vi har måttet gi opp lønnsøkning for å få lov til å gå på do

Kommentar

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

«Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står»


Flere saker