JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Uro i havne-Norge

Havnearbeiderne finner seg ikke i at rettighetene deres blir undergravd. De har fortrinnsrett til arbeidet og viI kjempe for den.

vegard.holm@lomedia.no

Det er tariffavtalene som gir losse- og lastearbeiderne fortrinnsrett til arbeidet, i år har det alt vært konflikter i Fredrikstad og Ålesund.

Konflikt i Ålesund havn

I februar aksjonerte havnearbeiderne i Ålesund i mer enn ett døgn fordi en av bedriftene som har tariffavtale losset en frysebåt med andre folk enn losse- og lastearbeiderne. Skipet Ocean Fresh har mannskap fra Filippinene. Mannskapet skulle losse skipet, men det fant ikke havnearbeiderne i Ålesund seg i.

Cargo- ikke fiskebåt - Bedriften hevdet at dette er en fiskebåt og derfor kunne losses av andre enn oss. Men for oss er det helt klart at det er et skip som henter, fryser ned og leverer fisk. Det har ingenting med en fiskebåt å gjøre, derfor er det vi som skal håndtere lasten. Det nærmeste denne båten kommer en fiskebåt er de fiskestengene mannskapet måtte ha, sier Bjørn Steffensen, klubbleder for losse- og lastearbeiderne i Ålesund havn.

Noe av uenigheten mellom partene bunner i hva skipet er registrert som. I en e-post til Transportarbeiderforbundet hevder Logistikk- og Transportindustriens Landsforening (LTL) at ”Ocean Fresh er klassifisert som fiskefartøy”. Havnearbeidernes tillitsvalgte er uenig i dette.

Transportarbeiderens undersøkelser viser at båten er registret i Norge som et cargo-skip.

Uenighetsprotokoll skrevet

Ocean Fresh ble forsøkt losset uten havnearbeidere 11. februar, men arbeidet ble stoppet av medlemmer i havnearbeidernes fagforening.

Det samme skjedde neste dag, og lossingen ble blokkert fram til klokka 1500. Da skrev partene en uenighetsprotokoll som umiddelbart ble sendt inn til de to hovedorganisasjonene: Norsk Transportarbeiderforbund og Logostikk- og Transportindustriens Landsforening (LTL) i NHO.

- Vi krever sjølsagt at vi skal ha lønn for det lossearbeidet som er gjort på Ocean Fresh nå. Arbeidet skal utføres av oss losse- og lastearbeidere. Vi kan ikke akseptere at arbeidsgiverne driver slik de nå har gjort og tolker en lokal avtale som det passer dem. Fiskebåter i Ålesund havner skal også losses av havnearbeiderne framover, sier Steffensen.

Provokasjon i Fredrikstad havn

21. januar i år brukte Nor Lines i Fredrikstad andre enn de permitterte losse- og lastearbeiderne til å losse en båt. Havnearbeiderne aksjonerte og fikk stor presseomtale i distriktet.

- Nor Lines må forstå at det er komplett galt å sette inn folk fra gata samtidig som vi går permittert. Dette var en provokasjon, sier klubbleder for havnearbeiderne Tom Solgaard.

Havnearbeiderne i Fredrikstad er for tida permitterte to og to i tiukersperioder på grunn av manglende arbeid i havna.

Oppgitte og frustrerte

Havnearbeidet i Fredrikstad er organisert gjennom et losse- og lastekontor der Nor Lines er representert i styret. Solgaard synes det er merkelig at bedriften undergraver dette systemet ved å bruke billigere arbeidskraft.

Daglig leder Erik Nilsen ved Fredrikstad Losse- og Lastekontor forstår havnearbeidernes frustrasjon.

- I min rolle vil jeg holde en lav profil. Men jeg forstår jo godt at mine kolleger blir oppgitte og frustrerte. Jeg sitter i øyeblikket og skriver ut nye permitteringer samtidig som jeg kan se gjennom vinduet at andre gjør jobben deres, sa Nilsen til avisa Demokraten 23. januar.

Rettighetene undergraves

Norsk Havnearbeiderforenings leder, Terje Samuelsen, sier til Transportarbeideren at han opplever disse sakene som bevisste forsøk på å unngå organisert arbeidskraft.

- Arbeidsgiverne undergraver våre faglige rettigheter. Dette finner vi oss ikke i, sier Samuelsen.

Han minner arbeidsgiverne på at ILO-konvensjon nr. 137 gjelder i norske havner. Det går klart og tydelig fram at det er registrerte losse- og lastearbeidere som skal gjøre arbeid som det i Ålesund og Fredrikstad.

Kampviljen styrkes

Samuelsen er lei av at arbeidsgiverne stadig kjører slike saker som i Fredrikstad og Ålesund. Losse- og lastearbeiderne i norske havner har et noe spesielt tariffsystem der de i tillegg til den generelle avtalen med arbeidsgiverne i LTL må ha en tariffavtale med den enkelte arbeidsgiver i havnene.

- Jeg stiller spørsmål om LTL anser seg som tariffpart i avtalene våre. Vi opplever oftere og oftere at LTL bevisst jobber for å unngå at arbeidsgiverne i havnene skriver under tariffavtaler i havnene, sier Terje Samuelsen.

- Dette som nå skjer styrker ikke akkurat samarbeidsklimaet foran tariffoppgjøret. Det er nå langt under pari, men styrker jo kampviljen vår, sier han.

I 1974 ble denne ILO-konvensjonen ratifisert i Norge. I konvensjonen er losse- og lastearbeiderne sikret arbeid og inntekt blant annet ved at de skal ha fortrinnsrett til arbeid.

i juni 2002 rapporterte Direktoratet for Arbeidstilsynet til Arbeids- og administrasjonsdepartementet om Norges overholdelse av ILO-konvensjon nr. 137 om havnearbeid. I rapporten heter det blant annet følgende:

"I alle offentlige havner er det en gruppe faste losse- og lastearbeidere som har tariffbestemt fortrinnsrett til å utføre losse- og lastearbeidet. I de største havnene skjer registreringen ved at den faste gruppe losse- og lastearbeidere får fast tilsetting ved et losse- og lastekontor. Losse- og lastekontoret leier ut losse- og lastearbeiderne til skipsekspeditører og andre havnebrukere. Tariffavtalene gir de tariffbundne skipsekspeditørene plikt til å bruke arbeidere fra losse- og lastekontoret ved skipsanløp.

I de mindre havnene er registreringen ivaretatt ved at tariffavtalen bestemmer at den lokale fagforening av losse- og lastearbeidere og de lokale havnebrukere i fellesskap skal bestemme størrelsen på den faste gruppe av losse- og lastearbeidere. Arbeidere i den faste gruppe har tariffbestemt fortrinnsrett til å utføre losse- og lastearbeidet. Ved skipsanløp henvender skipsekspeditørene seg til fagforeningen for bestilling av det nødvendige antall losse- og lastearbeidere fra gruppen."

Annonse
Annonse

i juni 2002 rapporterte Direktoratet for Arbeidstilsynet til Arbeids- og administrasjonsdepartementet om Norges overholdelse av ILO-konvensjon nr. 137 om havnearbeid. I rapporten heter det blant annet følgende:

"I alle offentlige havner er det en gruppe faste losse- og lastearbeidere som har tariffbestemt fortrinnsrett til å utføre losse- og lastearbeidet. I de største havnene skjer registreringen ved at den faste gruppe losse- og lastearbeidere får fast tilsetting ved et losse- og lastekontor. Losse- og lastekontoret leier ut losse- og lastearbeiderne til skipsekspeditører og andre havnebrukere. Tariffavtalene gir de tariffbundne skipsekspeditørene plikt til å bruke arbeidere fra losse- og lastekontoret ved skipsanløp.

I de mindre havnene er registreringen ivaretatt ved at tariffavtalen bestemmer at den lokale fagforening av losse- og lastearbeidere og de lokale havnebrukere i fellesskap skal bestemme størrelsen på den faste gruppe av losse- og lastearbeidere. Arbeidere i den faste gruppe har tariffbestemt fortrinnsrett til å utføre losse- og lastearbeidet. Ved skipsanløp henvender skipsekspeditørene seg til fagforeningen for bestilling av det nødvendige antall losse- og lastearbeidere fra gruppen."