JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Vi får hvile mens vi kjører

En personalundersøkelse i svenske Posten har avdekket stor vantrivsel blant de ansatte. – Vi har mistet all tillit til arbeidsgiveren, sier Helena Larsson i Gøteborg. Forbundet fortviler over tilstanden.

Helena Larsson har hviledag. Det betyr at hun kjører ut postsekker med bil, og kan hvile beina mellom stoppene. Andre dager bærer hun ut posten til fots og med sykkel, men dagene blir stadig lengre og tøffere.

– Det finnes ruter med 120 trappeoppganger, men få orker et slikt kjør, sier hun.

Svenske brevinnkast sitter dessuten i dørene, så postbudene må helt til topps i hver oppgang.

– Ledelsen tyner grensene for hva vi tåler. Det er som å være prøvekanin i et eksperiment, sier hun.

Trives ikke

Nå har det det svensk-danske konsernet PostNord, der Posten AB inngår, presentert en personalundersøkelse som gir 52 poeng av 100 mulige for trivsel på arbeidsplassen.

– Dette er katastrofale tall, men de forbauser oss ikke. Vi har lenge fått samme signaler, sier forbundsleder Alf Mellström i SEKO-Posten.

Mistrivselen er størst blant postbudene. Flere enn halvparten har ikke lenger tillit til sin arbeidsgiver. Helena Larsson kjenner seg igjen.

– Det er tragisk, men sånn er det. Jeg ser ikke lenger fram til å gå på jobb, sier hun.

Alf Mellstrøm mener Posten AB presser fram en effektiviseringsprosess som går på helsa løs.

– Postbudene får ta smellen, og samtidig som man sparker de ansatte, tar man inn vikarer fra bemanningsbyråer, sier han.

Jörgen Björklund er tillitsvalgt ved Masthamnens sorteringssentral i Gøteborg. Han ser hvordan den lokale ledelsen systematisk bruker overtid for å presentere gode resultater.

– Ledelsen kan med kort varsel beordre overtid. Det har de rett til ifølge tariffavtalen, men den retten misbrukes. Vi vet aldri når vi kommer hjem, sier han.

Arbeider gratis

Arbeidsdagen slutter klokken fem. For å rekke henting av barn og andre avtaler, kutter mange ned på lunsjen.

– Vi har en time ubetalt pause midt på dagen, men mange kaster i seg maten og fortsetter å jobbe. Det betyr at de arbeider gratis, for vi får ikke skrive opp overtid som tas fra lunsjpausen, sier Jörgen Björklund.

– Vi gjør oss selv en bjørnetjeneste, for dermed tror ledelsen at vi klarer jobben på utsatt tid.

Produksjonssjef Peter Brännström i Posten AB sier til svenske aviser at han tror de ansattes mistrivsel hører sammen med den forandringsprosessen som konsernet befinner seg i.

– Mange ansatte kjenner ikke igjen den gamle Posten. Vi har ikke vært flinke nok på å beskrive hva forandringene innebærer, og at det faktisk finnes en framtid i Posten.

– Ledelsen har misforstått. Ifølge Alf Mellström, har konsernledelsen en skeiv virkelighetsoppfatning.

– Jeg tror ikke man skjønner hvordan man skal kommunisere med sine ansatte. Ledelsen gjør mistrivselen til et spørsmål om informasjon, sier han til Posthornet.

– Da har de misforstått våre problemer! Vi forstår at det skjer forandringer, men vi forstår ikke hvorfor det må gjennomføres på den måten det gjøres.

Helena Larsson setter seg inn i bilen etter å ha levert noen postsekker til en matvarebutikk. Hun har arbeidet som postbud i 26 år og har sett hvordan dialogen med arbeidsgiveren har forandret seg.

– De lytter ikke lengre på oss. Jeg mistenker at ledelsen er ute etter å skvise oss fast ansatte ut, men jeg håper jeg tar feil, sier Helena Larsson.

LES OGSÅ: Danske postbud har det bedre

Annonse
Annonse