Banenettet har mye å ta igjen
Etterslepet på vedlikehold er beregnet til å ligge på 17,9 milliarder kroner i 2015. I tillegg kan kostnadene øke som følge av nye krav og standarder ved fornying.
AKTUELT TEMA: Tilstanden på jernbanenettet er for dårlig. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier han vil hindre at etterslepet fortsetter å vokse.
Siri Hardeland
oystein.braathen@lomedia.no
Stortingspolitikerne er enige om at bevilgningene til jernbanen har vært utilstrekkelige over flere tiår. I 2009 gjorde Jernbaneverket en grundig analyse av tilstanden, og kom til at etterslepet det året var 13,9 milliarder kroner, en økning på 4,4 milliarder fra 2005.
– Det må presiseres at beregningene så langt tilbake i tid er beheftet med usikkerhet, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i svaret på et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Nils Aage Jegstad (H), som er medlem av Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité.
Usikkerheten gjelder særlig tall for årene før 2009.
For lavt
I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2015 var det satt av tre milliarder til vedlikehold og fornying. I transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan 2014-2023, anbefalte de i gjennomsnitt nesten fire milliarder årlig i perioden 2014-2017.
– Det mangler derfor nærmere 950 millioner kroner for å komme opp på faglig anbefalt nivå, skrev LO i sine kommentarer til budsjettet.
Venstre og KrF plusset på denne posten med 380 millioner kroner.
Strengere
I 2009 ble etterslepet satt til 13,9 milliarder kroner, med en jevn økning fram til neste år.
– Det er viktig å merke seg at beregninger av behovet for fornying av infrastrukturen i stor grad er basert på historiske standarder og teknologiløsninger. De tar ikke hensyn til eventuelle økte kostnader som følge av nye krav og teknologisk utvikling, skriver Solvik-Olsen.
I retningslinjene til neste Nasjonal transportplan har Samferdselsdepartementet gitt etatene i oppdrag å utrede hvilken standard som skal legges til grunn når de beregner vedlikeholdsetterslepet i sine sektorer.
Også veiene
På en konferanse om intercity-satsingen på Østlandet ble også vedlikehold et tema. Statsråden mener etterslepet er mye større på vei.
– Mens det er 17 milliarder kroner på jernbane, er det på mellom 50 og 70 milliarder kroner for vei. Vi foreslår derfor at vi begynner å hente inn vedlikeholdsetterslepet på vei neste år, mens vi for jernbane vil sikre at det ikke vokser ytterligere, sa Ketil Solvik-Olsen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.