«Norsk» beredskap i nord
Fra 2011 vil slepebåtberedskapen i Nord-Norge kun betjenes av sjøfolk på norske lønns- og arbeidsvilkår.
roy.ervin.solstad@lomedia.no
Beredskapen vil neste år utføres av Bukser og Bergnings taubåt «Beta», NSO Shippings taubåt «NSO Crusader» og Solstad Shippings taubåt «Normand Jarl». Totalt var det ni tilbydere, men disse tre fartøyene ble valgt ut fra pris og kvalitet.
- Fartøyene er utstyrt med oljedetekterende utstyr som infrarødtkamera, oljeradar og termokamera, og har Oilrec-notasjon for nødlossing/oppsamling av olje og rescue class for behandling av skadet personell. «NSO Crusader» vil i tillegg bli utstyrt med miniubåt, skriver Kystverket på sine sider.
Avtalene mellom Kystverket og de fartøyene gjelder for 12 måneder med opsjon på 12 måneder til. Ulf Klevstad ved Kystverket i Honningsvåg sier at økonomi er årsaken til at man ikke går inn på lengre kontrakter.
- Vi må forholde oss til de bevilgningene vi får fra de politiske myndighetene. Dermed kan vi ikke ha lengre kontrakter, sier Klevstad.
- Ville ikke snudd
For ett år siden slo det ned som en bombe at det ble inngått avtaler uten norske lønns- og arbeidsvilkår for slepebåtberedskapen i Nord-Norge fra oppstart i 2010. I de nye avtalene for 2011 er dette endret. Nå var det et krav at fartøyene skulle ha norske vilkår for sine sjøfolk. Sjømannsorganisasjonene er ikke i tvil om at deres arbeid har medvirket til det.
- Uten sjømannsorganisasjonenes reaksjon ville ikke denne saken blitt satt på agendaen i det hele tatt, sier direktør i Sjøoffisersforbundet Hans Sande til Maritim Logg.
Generalsekretær Hilde Gunn Avløyp i Det norske maskinistforbund er enig.
- Min klare oppfatning er at uten politisk trykk mot både regjeringen generelt og fiskeriministeren spesielt i denne saken, så ville Kystverket og ministeren ikke snudd og krevd norske lønns- og arbeidsvilkår,
LES MER: Oljeleting i nord uten HMS
Byråkratisk glipp
Leder i Sjømannsforbundet, Jacqueline Smith mener saken ikke har svekket tilliten til fiskeriministeren.
- Dette var nok et byråkratisk «glipp» og ikke et bevisst forsøk på å undergrave norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann. Ansvaret med beredskapen er delegert til Kystverket. Da vi gjorde den politiske ledelsen oppmerksom på situasjonen, ble Kystverket bedt om å avvente tildelingen. At de unnlot å ta hensyn til departementet er et internt anliggende, sier hun.
Hans Sande fratar likevel ikke statsråden all skyld.
- At man nå snur i saken er derfor bare en konsekvens av ytre press og ikke nødvendigvis politisk vilje, understreker han.
Prinsippsak
Tidligere i år tapte Sjømannsorganisasjonene i Oslo Tingrett om retten til å boikotte slepebåtene som fikk oppdraget i 2010. Anken vil bli behandlet av lagmannsretten i august 2011, og det faktum at fartøyene nå vil gå med norske vilkår, endrer ikke det.
- Den vil gå sin gang da den er av prinsipiell betydning. Dette handler om krav om norsk hyrenivå for sjøfolk som tjenestegjør i norsk farvann siden vi anser internasjonalt lønnsnivå i norske farvann som sosial dumping, sier Jacqueline Smith.
Angår ikke oss
Striden omkring slepebåtberedskapen har vist at det har vært vanskelig å få fokus på sosial dumping til sjøs i media. Hilde Gunn Avløyp ser likevel en bedring.
- Hovedsaklig skyldes det nok at man ikke forbinder sosial dumping med skip, men kun landbaserte arbeidsplasser. Det som har vært gjort ved dekning av utflagging de siste to årene har nok økt forståelsen i media på dette og det er kun gjentatte meldinger til politikerne og fokus på enkeltsakene og enkeltfartøyene som flagges ut som vil bidra til å holde «trykket» oppe i disse sakene, sier hun.
De to andre forbundslederne tror folk flest tenker på skipsfarten som noe internasjonalt som ikke angår «oss».
- På land er det enklere når man har to arbeidere som utfører samme jobb, men har forskjellig lønns- og arbeidsvilkår, sier Smith.
Hans Sande mener folk må bevisstgjøres på konkurransesituasjonen på norsk sokkel.
- Nå tillates det at skip kommer inn med sjøfolk på hyrer fem ganger under norsk nivå, men fremdeles får de drive mellom norske havner og på norske installasjoner på norsk sokkel, sier Hans Sande.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin