«Norsk» beredskap i nord
Fra 2011 vil slepebåtberedskapen i Nord-Norge kun betjenes av sjøfolk på norske lønns- og arbeidsvilkår.
roy.ervin.solstad@lomedia.no
Beredskapen vil neste år utføres av Bukser og Bergnings taubåt «Beta», NSO Shippings taubåt «NSO Crusader» og Solstad Shippings taubåt «Normand Jarl». Totalt var det ni tilbydere, men disse tre fartøyene ble valgt ut fra pris og kvalitet.
- Fartøyene er utstyrt med oljedetekterende utstyr som infrarødtkamera, oljeradar og termokamera, og har Oilrec-notasjon for nødlossing/oppsamling av olje og rescue class for behandling av skadet personell. «NSO Crusader» vil i tillegg bli utstyrt med miniubåt, skriver Kystverket på sine sider.
Avtalene mellom Kystverket og de fartøyene gjelder for 12 måneder med opsjon på 12 måneder til. Ulf Klevstad ved Kystverket i Honningsvåg sier at økonomi er årsaken til at man ikke går inn på lengre kontrakter.
- Vi må forholde oss til de bevilgningene vi får fra de politiske myndighetene. Dermed kan vi ikke ha lengre kontrakter, sier Klevstad.
- Ville ikke snudd
For ett år siden slo det ned som en bombe at det ble inngått avtaler uten norske lønns- og arbeidsvilkår for slepebåtberedskapen i Nord-Norge fra oppstart i 2010. I de nye avtalene for 2011 er dette endret. Nå var det et krav at fartøyene skulle ha norske vilkår for sine sjøfolk. Sjømannsorganisasjonene er ikke i tvil om at deres arbeid har medvirket til det.
- Uten sjømannsorganisasjonenes reaksjon ville ikke denne saken blitt satt på agendaen i det hele tatt, sier direktør i Sjøoffisersforbundet Hans Sande til Maritim Logg.
Generalsekretær Hilde Gunn Avløyp i Det norske maskinistforbund er enig.
- Min klare oppfatning er at uten politisk trykk mot både regjeringen generelt og fiskeriministeren spesielt i denne saken, så ville Kystverket og ministeren ikke snudd og krevd norske lønns- og arbeidsvilkår,
LES MER: Oljeleting i nord uten HMS
Byråkratisk glipp
Leder i Sjømannsforbundet, Jacqueline Smith mener saken ikke har svekket tilliten til fiskeriministeren.
- Dette var nok et byråkratisk «glipp» og ikke et bevisst forsøk på å undergrave norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann. Ansvaret med beredskapen er delegert til Kystverket. Da vi gjorde den politiske ledelsen oppmerksom på situasjonen, ble Kystverket bedt om å avvente tildelingen. At de unnlot å ta hensyn til departementet er et internt anliggende, sier hun.
Hans Sande fratar likevel ikke statsråden all skyld.
- At man nå snur i saken er derfor bare en konsekvens av ytre press og ikke nødvendigvis politisk vilje, understreker han.
Prinsippsak
Tidligere i år tapte Sjømannsorganisasjonene i Oslo Tingrett om retten til å boikotte slepebåtene som fikk oppdraget i 2010. Anken vil bli behandlet av lagmannsretten i august 2011, og det faktum at fartøyene nå vil gå med norske vilkår, endrer ikke det.
- Den vil gå sin gang da den er av prinsipiell betydning. Dette handler om krav om norsk hyrenivå for sjøfolk som tjenestegjør i norsk farvann siden vi anser internasjonalt lønnsnivå i norske farvann som sosial dumping, sier Jacqueline Smith.
Angår ikke oss
Striden omkring slepebåtberedskapen har vist at det har vært vanskelig å få fokus på sosial dumping til sjøs i media. Hilde Gunn Avløyp ser likevel en bedring.
- Hovedsaklig skyldes det nok at man ikke forbinder sosial dumping med skip, men kun landbaserte arbeidsplasser. Det som har vært gjort ved dekning av utflagging de siste to årene har nok økt forståelsen i media på dette og det er kun gjentatte meldinger til politikerne og fokus på enkeltsakene og enkeltfartøyene som flagges ut som vil bidra til å holde «trykket» oppe i disse sakene, sier hun.
De to andre forbundslederne tror folk flest tenker på skipsfarten som noe internasjonalt som ikke angår «oss».
- På land er det enklere når man har to arbeidere som utfører samme jobb, men har forskjellig lønns- og arbeidsvilkår, sier Smith.
Hans Sande mener folk må bevisstgjøres på konkurransesituasjonen på norsk sokkel.
- Nå tillates det at skip kommer inn med sjøfolk på hyrer fem ganger under norsk nivå, men fremdeles får de drive mellom norske havner og på norske installasjoner på norsk sokkel, sier Hans Sande.
Mest lest
Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.
Ida Bing og husleie.no
Dette «klesskapet» ble leid ut for 6.200 kroner i måneden: – Leiemarkedet blir bare verre og verre
STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.
Lene Svenning
Nytt korona-sjokk: Tusenvis av ansatte i varehandelen på Østlandet står i fare for å bli permittert
SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.
Jan Inge Haga
Hege Berit fikk hakeslepp da bedriften ville fjerne sluttpakken: – Respektløst overfor oss ansatte
SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.
Aina Fladset
Frank Robert ble fratatt sykelønn da bedriften permitterte ansatte: – Overraskende
TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.
Paul S Amundsen
Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP
Ole Palmstrøm
Permitterte får dagpenger til 1. oktober. Men det blir ikke feriepenger på dagpenger
– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.
Per Flakstad
Vant i retten: Nå får Elisabeth høyere pensjon og råd til å besøke mannens familie
Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.
Amanda Iversen Orlich/Dagsavisen
Erik mister 9.000 kroner i støtte og kan havne på gata
Håvard Sæbø
Arbeidstilsynet sladder lønna på underbetalte arbeidere. Nå må Røe Isaksen svare på hvorfor
Kjersti Stenseng
Jan-Erik Østlie
Arbeiderpartiet har mistet over 5.000 medlemmer
Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.
Jan-Erik Østlie
Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen
(Illustrasjonsfoto)
pressefoto, WizzAir.com
Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet
Tormod Ytrehus
Klubbleder Adrian fikk sparken. Nå får han penger fra LO for å ha noe å leve av fram til rettssaken starter
Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.
Ida Bing
Afaransis (28) får ikke økonomisk hjelp hjemmefra: – Jeg er sjanseløs på boligmarkedet
Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.
Jan-Erik Østlie
Meieriansatte får ny lønn: Her er resultatet
Erlend Wiborg (Frp) er leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget
Sissel M. Rasmussen
Frp ville ikke være med på å forlenge AAP-perioden
Debatt
LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.
Jan-Erik Østlie
«Har LO vendt Arbeiderpartiet ryggen?»
Colourbox.com
Lærere har ikke fått overtidsbetalt under pandemien. Over halvparten har vurdert ny jobb
Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.
Lise Åserud / NTB
FHI-ansatte jobbet over 300 timer overtid i 2020 – ledere fikk millioner i kompensasjon
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum
Jan-Erik Østlie