JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Store sprik om prisen på et norsk lyntognett

Da Jernbaneverket la fram lyntogutredningen i januar, snakket de om en pris på mellom 800-900 milliarder kroner for et fullt utbygd nett. Men Deutsche Bahn, på oppdrag fra Norsk Bane, mener prislappen er langt lavere.

nina.hanssen@lomedia.no

Selv om det er lenge til det kan vedtas, pågår fortsatt kampen om et norsk lyntognett.

Norsk Jernbaneforbunds leder, Kjell Atle Brunborg er nå utålmodig og vil ha høyhastighetsbaner til Stavanger, Trondheim og mot Sverige.

Ifølge en artikkel i Aftenposten vil nå seks norske byregioner gå for lyntog, men det er fortsatt uklart hva herligheten vil koste.

Da Jernbaneverket la fram sin lyntogutredning i januar, snakket de om en pris på mellom 800-900 milliarder kroner for et fullt utbygd nett. Men Deutsche Bahn, på oppdrag fra Norsk Bane som eies av 24 norske kommune samt Telemark fylke, mener dette vil bli langt billigere. Avhengig av hvor mange strekninger som bygges ut, varierer prisanslagene mellom 400 og 600 milliarder kroner.

Hva mener Norsk Jernbaneforbund om denne priskrigen?

– Det er nok et spørsmål hvilken forutsetninger en legger inn i beregningene. Vi forholder oss til Høyhastighetsutredningen, sier Kjell Atle Brunborg, som i disse dager gjør seg klar mekling i buss-sektoren.

Samtidig jobber forbundet med å utarbeide sine kommentarer til Nasjonal Transportplan (NTP). Men dette er ennå ikke ferdig.

Etter det LO Media kjenner til, vil det også stå en del om høyhastighetstog i forbundets innspill.

Det er forventet at antall kollektivreiser i de største byene vil øke med ca 130 prosent frem til 2030, så NJF mener det er viktig at regjeringen nå må ta et tak for å øke kollektivtilbudet.

Fra vei til bane

En kjepphest fra Jernbaneforbundet er at godstrafikken må flyttes fra vei til bane, persontrafikken må flyttes fra personbil og fly til bane, kollektivtrafikken må styrkes betraktelig.

– Jernbanen i Norge er avhengig av et paradigmeskifte for å nå det politiske målet: å overføre person- og godstransport fra vei/luft til bane, sier Brunborg.

Brunborg mener at manglende satsing på infrastrukturen er blitt det største hinderet for en videre utvikling av jernbanen.

– På tross av økte bevilgninger fra den rødgrønne regjeringen, er det langt igjen til vi har et tilfredsstillende investeringsnivå. En infrastruktur for å møte fremtiden må ha noen klare målsetninger, sier han.

ICE-triangelet

Togreiser mellom de store byene må være konkurransedyktig mot fly og bil både på tid og pris. ICE- triangelet og nærtrafikken rundt de store byene må være konkurransedyktig på daglige arbeidsreiser.

– Godstrafikken må tilbys effektive terminaler, økt driftsstabilitet og større kapasitet på sporet. Og det er også nødvendig at høyhastighetsbaner til Stavanger, Trondheim og mot Sverige må bygges ut i forlengelse av ICE-triangelet, sier Brunborg.

LES OGSÅ: * Høyhastighet kan bli lønnsomt config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt – Interessant om lyntog

Annonse
Annonse