JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Store sprik om prisen på et norsk lyntognett

Da Jernbaneverket la fram lyntogutredningen i januar, snakket de om en pris på mellom 800-900 milliarder kroner for et fullt utbygd nett. Men Deutsche Bahn, på oppdrag fra Norsk Bane, mener prislappen er langt lavere.



16.05.2012
09:48
16.12.2013 19:13

nina.hanssen@lomedia.no

Selv om det er lenge til det kan vedtas, pågår fortsatt kampen om et norsk lyntognett.

Norsk Jernbaneforbunds leder, Kjell Atle Brunborg er nå utålmodig og vil ha høyhastighetsbaner til Stavanger, Trondheim og mot Sverige.

Ifølge en artikkel i Aftenposten vil nå seks norske byregioner gå for lyntog, men det er fortsatt uklart hva herligheten vil koste.

Da Jernbaneverket la fram sin lyntogutredning i januar, snakket de om en pris på mellom 800-900 milliarder kroner for et fullt utbygd nett. Men Deutsche Bahn, på oppdrag fra Norsk Bane som eies av 24 norske kommune samt Telemark fylke, mener dette vil bli langt billigere. Avhengig av hvor mange strekninger som bygges ut, varierer prisanslagene mellom 400 og 600 milliarder kroner.

Hva mener Norsk Jernbaneforbund om denne priskrigen?

– Det er nok et spørsmål hvilken forutsetninger en legger inn i beregningene. Vi forholder oss til Høyhastighetsutredningen, sier Kjell Atle Brunborg, som i disse dager gjør seg klar mekling i buss-sektoren.

Samtidig jobber forbundet med å utarbeide sine kommentarer til Nasjonal Transportplan (NTP). Men dette er ennå ikke ferdig.

Etter det LO Media kjenner til, vil det også stå en del om høyhastighetstog i forbundets innspill.

Det er forventet at antall kollektivreiser i de største byene vil øke med ca 130 prosent frem til 2030, så NJF mener det er viktig at regjeringen nå må ta et tak for å øke kollektivtilbudet.

Fra vei til bane

En kjepphest fra Jernbaneforbundet er at godstrafikken må flyttes fra vei til bane, persontrafikken må flyttes fra personbil og fly til bane, kollektivtrafikken må styrkes betraktelig.

– Jernbanen i Norge er avhengig av et paradigmeskifte for å nå det politiske målet: å overføre person- og godstransport fra vei/luft til bane, sier Brunborg.

Brunborg mener at manglende satsing på infrastrukturen er blitt det største hinderet for en videre utvikling av jernbanen.

– På tross av økte bevilgninger fra den rødgrønne regjeringen, er det langt igjen til vi har et tilfredsstillende investeringsnivå. En infrastruktur for å møte fremtiden må ha noen klare målsetninger, sier han.

ICE-triangelet

Togreiser mellom de store byene må være konkurransedyktig mot fly og bil både på tid og pris. ICE- triangelet og nærtrafikken rundt de store byene må være konkurransedyktig på daglige arbeidsreiser.

– Godstrafikken må tilbys effektive terminaler, økt driftsstabilitet og større kapasitet på sporet. Og det er også nødvendig at høyhastighetsbaner til Stavanger, Trondheim og mot Sverige må bygges ut i forlengelse av ICE-triangelet, sier Brunborg.

LES OGSÅ: * Høyhastighet kan bli lønnsomt config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt – Interessant om lyntog

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
16.05.2012
09:48
16.12.2013 19:13



Mest lest

Både kunder og taxisjåfører skal få best mulig service når Helai Sahil er på jobb ved kundesenteret til Norgestaxi AS.

Både kunder og taxisjåfører skal få best mulig service når Helai Sahil er på jobb ved kundesenteret til Norgestaxi AS.

Aslak Bodahl

Helai (24) ble arbeidsløs i koronaen. Så fikk hun en gladmelding fra Nav

Vekterstreiken

Vekterstreiken

Jan-Erik Østlie

Vekterne får ny lønn: Slik er avtalen

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

Leni Aurora Brækhus

Uføre Vibeke ville melde seg inn i Fagforbundet. Det fikk hun ikke lov til

FORHANDLET IGJEN: HK-leder Christopher Beckham og Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel har forhandlet om vilkårene for de ansatte som er omfattet av Handeloverenskomsten. Bildet ble tatt da avtalen første gang ble inngått i juni i år.

FORHANDLET IGJEN: HK-leder Christopher Beckham og Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel har forhandlet om vilkårene for de ansatte som er omfattet av Handeloverenskomsten. Bildet ble tatt da avtalen første gang ble inngått i juni i år.

Ylva Seiff Berge

Deltidsansatte i varehandelen får bedre vilkår

VELFORTJENT: – Veldig fint at kolleger over hele landet våknet til denne gladnyheten. 2020 har vært et år preget av mye hardt arbeid, smittefare, lange dager og omstilling, sier tillitsvalgt Mali Solvang (t.v.). Her sammen med kolleger fra Home Delivery-avdelingen på Hamar-terminalen.

VELFORTJENT: – Veldig fint at kolleger over hele landet våknet til denne gladnyheten. 2020 har vært et år preget av mye hardt arbeid, smittefare, lange dager og omstilling, sier tillitsvalgt Mali Solvang (t.v.). Her sammen med kolleger fra Home Delivery-avdelingen på Hamar-terminalen.

Alf Ragnar Olsen

Alle postansatte får 5000 kroner i «korona-bonus»

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

NYTT KUTT: Budsjettavtalen fir nye kutt i statsforvaltninga, noe NTL-leder Kjersti Barsok og LO Stat-leder Egil André Aas advarer sterkt mot.

NYTT KUTT: Budsjettavtalen fir nye kutt i statsforvaltninga, noe NTL-leder Kjersti Barsok og LO Stat-leder Egil André Aas advarer sterkt mot.

Anders Hauge-Eltvik / Ole Palmstrøm

Regjeringa øker kuttene i staten: – Prioriterer snus foran bedre velferd

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

Colourbox.com

Vannkraft er ikke bærekraftig, mener EU. Det kan norske vannkraftverk få svi for

KUTTER BEMANNING: Tom Svarva, Joar Haug og Lena Ellingsen er bekymret for sikkerhet og miljøarbeid på høysikkerhet.

KUTTER BEMANNING: Tom Svarva, Joar Haug og Lena Ellingsen er bekymret for sikkerhet og miljøarbeid på høysikkerhet.

Eirik Dahl Viggen

Kutter bemanningen i høyrisikofengsel: De ansatte frykter for liv og helse

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Håvard Sæbø

Dette er bransjene som vil slite hardt etter koronaen

Siv Jensen og Frp har forhandlet med regjeringen om et nytt statsbudsjett. Tirsdag ble de enige.

Siv Jensen og Frp har forhandlet med regjeringen om et nytt statsbudsjett. Tirsdag ble de enige.

Stian Lysberg Solum / NTB

Alkohol, snus, sukker og økt minstepensjon: Her er sakene Frp fikk inn i statsbudsjettet

Jan Inge Arnø og Rune Martinsen.

Jan Inge Arnø og Rune Martinsen.

Håvard Sæbø

Jan Inge og Rune måtte kjempe for å få yrkesskadeerstatning: – På et punkt var jeg helt i kjelleren

Trygve Slagsvold Vedum løfter Senterpartiet til historiske høyder

Trygve Slagsvold Vedum løfter Senterpartiet til historiske høyder

Senterpartiet

Ny måling: Senterpartiet er Norges største parti

Jan-Erik Østlie

Nytt forslag på bordet i vekterstreiken

Arbeids- og sosialminister Henrik Asheim

Arbeids- og sosialminister Henrik Asheim

Jan-Erik Østlie

Regjeringen foreslår å heve aldersgrensen for statlige ansatte fra 70 til 72 år

Vekterne i Arbeidsmandsforbundet er nå inne i sin tiende streikeuke. Konflikten med arbeidsgiversida tilspisser seg.

Vekterne i Arbeidsmandsforbundet er nå inne i sin tiende streikeuke. Konflikten med arbeidsgiversida tilspisser seg.

Jan-Erik Østlie

Securitas er ikke interessert i å finne en løsning på streiken, hevder vekterne

Jan-Erik Østlie

Dette skjedde i vekterstreiken den siste uka

Eirik Dahl Viggen

Ansatte frykter regjeringen vingeklipper Husbanken: – Et nytt lavmål

Debatt

Arrogant og provoserende av Siv Jensen og Frp, skriver Jon Oddvar Holthe.

Arrogant og provoserende av Siv Jensen og Frp, skriver Jon Oddvar Holthe.

Jan-Erik Østlie

«Siv Jensen er ikke til å stole på», skriver forbundssekretær i Skolenes landsforbund

Simen Strømme

Går vekterstreiken mot slutten?


Flere saker