JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Må stå sammen for innflytelse

Fagforeningene mister makt i transportbransjen. Hovedtillitsvalgt Erling Wold i logistikkavdelingen i Posten mener Forbundsalliansen og samarbeid mellom LO-forbund vil være redningen.



28.08.2012
15:39
16.12.2013 19:58

simen@lomedia.no

– Det norske trepartssamarbeidet blir satt på prøve på grunn av mer utflagging, kompliserte eierskapsstrukturer, og et stort innslag av utenlandske vikarbyråer og innleiefirmaer i transportbransjen, uttalte seniorforsker Anders Underthun ved Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) til Klassekampen mandag.

Han er en av to forskere som står bak en fersk rapport som ser på utfordringer og trender innen maritim transport, luftfart og landtransport i Norge. En bransje hvor fagforeningene får stadig tøffere vilkår i møte med globalisering av sektoren og endringer i ansettelsesforhold.

Utfordring for fagbevegelsen

Økt bruk av innleid arbeidskraft, oppsplitting av eierskap, anbudsutsetting og outsourcing har vært en trend de siste årene. Stadig flere transportarbeidere blir også selvstendig næringsdrivende. I rapporten framholdes det at disse trendene vil gjøre det vanskeligere for fagbevegelsen å få til felles representasjon, samtidig som mange arbeidere mister opparbeidede rettigheter.

– Det blir et stadig større nedadgående press på lønnsnivået i bransjen, når man får stadig flere utenlandske innleide ansatte. Vi ser også et press på mer ugunstige arbeidstider, det har vært en økning i kvelds- og nattarbeid, fortalte Underthun til Klassekampen.

Utflagging

Utflagging, som tidligere har blitt forbundet med skipsfart, har også nådd landeveiene. Rapporten slår fast at utenlandske transportselskaper og arbeidstakere i økende grad blir engasjert til å gjøre oppdrag til og i Norge. Underthun mener utfordringen for fagbevegelsen blir at de ikke kan kreve at samme tariffavtale benyttes på grunn av utflaggingen.

– Når ansvarsforholdene blir mer komplekse, blir det vanskeligere å forhandle kollektivt. Og når man ikke lenger er ansatt av den «egentlige arbeidsgiveren», blir det veldig vanskelig å få til kollektiv representasjon på arbeidsplassen, mener Underthun, som framholder at fagbevegelsen må jobbe for å påvirke regelverket som regulerer utenlandske transportselskapers muligheter til å utføre tjenester i Norge.

Faste sjåfører i Posten

Posten Norge skiller seg fra store deler av bransjen for øvrig. Det er fortsatt over 1000 fast ansatte sjåfører som kjører brev og pakker rundt i sine røde lastebiler, og organisasjonsgraden er svært høy. Over 90 prosent er organisert i Postkom, forteller Erling Wold, divisjonstillitsvalgt for logistikkansatte i Posten. Likevel er ikke alt rosenrødt. I de Posten-eide Bring-selskapene er situasjonen en annen.

– Vi som jobber i Posten Norge er heldig stilt. Vi er fast ansatt og har en helt grei overenskomst. I resten av konsernet er situasjonen en annen. Det varierer litt, men transport er i stor grad basert på innleid arbeidskraft, bruk av underleverandører eller franchise-oppdrag, forteller Erling Wold til Posthornet.

Må stå sammen

Sjåførene i Posten har vært skånet for virkeligheten mange andre transportører har fått kjenne på kroppen de siste årene. Men Wold frykter at utviklingen framover kan innhente Posten-ansatte også.

– Vi har gått fra en verden hvor vi utførte det aller meste selv, til en verden hvor Posten Norge har gjort store oppkjøp. Men datterselskapene kjøper gjerne inn transporten selv. På sikt ser jeg på det som en trussel, sier Wold.

En av utfordringene mener han ligger i at ulike LO-forbund organiserer medlemmer i samme konsern og delvis konkurrerer om samme oppdrag innad i Posten-konsernet. Wold mener samarbeid er løsningen.

– Vi har blant annet bedre ubekvemstillegg enn andre, og det blir en konkurransefordel for ansatte med dårligere eller ingen overenskomst. Hvis vi klarer å stå sammen, kan vi samkjøre bedre, i stedet for at vi i LO-familien konkurrere om de samme jobbene, mener han.

Og et samarbeid kan fort bli en realitet. Neste sommer blir det bestemt om Forbundsalliansen blir et faktum – en sammenslåing av LO-forbundene Postkom, Norsk Transportarbeiderforbund, Norsk Arbeidsmannsforbund og Industri Energi.

– Jeg tror et av de viktigste virkemidlene er å slå seg sammen med andre forbund. Da går vi ikke i veien for hverandre, og vi bli sterkere sammen, fastslår Wold.

Utenlandske sjåfører

Konkurranse fra utenlandske selskaper er i dag ikke en stor utfordring for Posten-sjåførene, men for mange norske transportører er det blitt hverdagen. Roger Hansen, leder i Norsk Transportarbeiderforbund, sier til Klassekampen at forbundets innflytelse blir mindre som følge av at utenlandske selskaper har tatt over mye av transporten i Norge. Han mener myndighetene må gjøre mer for å hindre overtredelser av regler som skal begrense utenlandske aktørers muligheter for å drive transport i Norge.

– Vi merker at det blir færre oppdrag for norske transportører. Og vi vet at de utenlandske transportørene kjører med sine nasjonale lønninger som er betydelig dårligere enn det vi har i dette landet, de såkalte 1000 Euro-sjåførene som har cirka 8000 kroner i månedslønn, sier Hansen.

–Kravet er at alle sjåfører som kjører i Norge skal ha norske lønns- og arbeidsvilkår. Men det er ikke lett, påpeker Hansen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
28.08.2012
15:39
16.12.2013 19:58



Mest lest

Den reduserte skatten før jul er resultat av en slags tvungen sparing i løpet av året, slik at du totalt sett betaler så mye skatt du har plikt til. (Illustrasjonsfoto)

Den reduserte skatten før jul er resultat av en slags tvungen sparing i løpet av året, slik at du totalt sett betaler så mye skatt du har plikt til. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox

Dette bør du vite om «halv skatt» i desember

Neste år har du kun krav på 255 kroner dagen for de dagene du er i arbeidsmarkedstiltak. I dag er «lønna» på 411 kroner.

Neste år har du kun krav på 255 kroner dagen for de dagene du er i arbeidsmarkedstiltak. I dag er «lønna» på 411 kroner.

Hanna Skotheim. Innfelt: Leif Martin Kirknes

Nav-ansatte fortviler over regjeringas kutt: – Vil skyve folk over på sosialhjelp, mener Rødts Mimir Kristjánsson

BER OM REGEL-ENDRING: Dagens AFP-regler kan føre til at FLT-medlemmet mister alt.

BER OM REGEL-ENDRING: Dagens AFP-regler kan føre til at FLT-medlemmet mister alt.

Colourbox

Arbeidsløse «Per» (55) advarer alle som mistet jobben under korona: Du kan tape den gullkantede AFP-pensjonen

Kommentar

Leif Martin Kirknes

«Politikerne har fått strømsjokk», skriver Kjell Werner

Leif Martin Kirknes

Slik vil LO-toppen kutte strømregninga

Saken om lønnstrekk er oppe for Høyesterett i Oslo i disse dager.

Saken om lønnstrekk er oppe for Høyesterett i Oslo i disse dager.

Leif Martin Kirknes

Kan en arbeidsgiver trekke deg i lønn, bare for at det står i arbeidsavtalen? Høyesterett avgjør saken snart

LO-leder Peggy Hessen Følsvik svarte på utfordringen fra NNN-leder Anne Berit Aker Hansen, og gikk gjennom problemene knyttet til AFP da hun innledet på NNN-landsmøte tirsdag.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik svarte på utfordringen fra NNN-leder Anne Berit Aker Hansen, og gikk gjennom problemene knyttet til AFP da hun innledet på NNN-landsmøte tirsdag.

Håvard Sæbø

AFP-pensjonen kan bli utsatt til 2024. LO-lederen innrømmer at det er komplisert

GÅR UT OVER MEDLEMMENE: Forbundslederne Jørn Eggum (Fellesforbundet), Mimmi Kvisvik (Fellesorganisasjonen) og Christoffer Beckham (Handel og Kontor) er bekymret for at de høye strømprisene vil føre til at medlemmene får mindre penger å kjøpe for.

GÅR UT OVER MEDLEMMENE: Forbundslederne Jørn Eggum (Fellesforbundet), Mimmi Kvisvik (Fellesorganisasjonen) og Christoffer Beckham (Handel og Kontor) er bekymret for at de høye strømprisene vil føre til at medlemmene får mindre penger å kjøpe for.

Erelnd Angelo/Ole Palmstrøm/Leif Martin Kirknes

Slik kan strømprisen påvirke lønnsoppgjøret, ifølge forbundslederne

Håvard Sæbø

Tillitsvald fekk skriftleg åtvaring: – Aldri kjekt å bli herja med

Colourbox.com

De aller rikeste har en fordel. Derfor øker ulikheten

Gry Espeland og de ansatte ved Figgjo AS får nå likevel feriepenger på dagpengene de mottok i 2021.

Gry Espeland og de ansatte ved Figgjo AS får nå likevel feriepenger på dagpengene de mottok i 2021.

Jan Inge Haga

Klubbleder Gry jubler for feriepenger på dagpenger: – Vi har ikke så mye fra før av

Arbeidsminister Hadia Tajik (Ap). Arkivfoto

Arbeidsminister Hadia Tajik (Ap). Arkivfoto

Jan-Erik Østlie

Det skal bli vanskeligere å ansette midlertidig. Nå vil regjeringa endre loven

Jan-Erik Østlie

Øker snittprisen på strøm med 10 øre, vil det koste bedriften Stian jobber i 300 millioner mer i året

LO ber regjeringa forberede en lønnsstøtteordning, som kan rulles ut raskt hvis det er nødvendig.

LO ber regjeringa forberede en lønnsstøtteordning, som kan rulles ut raskt hvis det er nødvendig.

Jan-Erik Østlie

Bedriftene må få korona-støtte for å holde folk i jobb, krever LO

ENDRET PRAKSIS: Coop Hordaland vil ikke lenger betale deltidsansatte dobbel lønn for å jobbe de siste tre søndagene før jul. Illustrasjonsbilde.

ENDRET PRAKSIS: Coop Hordaland vil ikke lenger betale deltidsansatte dobbel lønn for å jobbe de siste tre søndagene før jul. Illustrasjonsbilde.

Erlend Angelo

Coop-ansatte får dårligere betalt for søndagsarbeid enn før

Arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik (Ap) sier til VG at regjeringen likevel vil innføre pensjon fra første krone fra 1. januar 2022. 

Arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik (Ap) sier til VG at regjeringen likevel vil innføre pensjon fra første krone fra 1. januar 2022. 

Jan-Erik Østlie

Alle får pensjon fra første krone neste år, ifølge Tajik

VI MÅ SNAKKE SAMMEN: Bjørn Bakerød (foran), Guttorm Rue (til venstre) og Svein Ivar Stordalsvold har som topptillitsvalgte i Hæhre og Isachsen tett kontakt. De skulle ønske at flere anleggsfolk turte å lufte vanskelige følelser med andre.

VI MÅ SNAKKE SAMMEN: Bjørn Bakerød (foran), Guttorm Rue (til venstre) og Svein Ivar Stordalsvold har som topptillitsvalgte i Hæhre og Isachsen tett kontakt. De skulle ønske at flere anleggsfolk turte å lufte vanskelige følelser med andre.

Ole Palmstrøm

Som anleggsarbeider så Bjørn ofte kollegaer i krise. Felles for dem var at de ikke skjønte det selv

I 2019 ble drift og vedlikehold skilt ut som et eget selskap i Bane Nor – Spordrift. Nå er de ansatte spente på hva som vil skje videre med konkurranseutsettingen.

I 2019 ble drift og vedlikehold skilt ut som et eget selskap i Bane Nor – Spordrift. Nå er de ansatte spente på hva som vil skje videre med konkurranseutsettingen.

Morten Hansen

Jernbaneansatte kan juble: Nå stopper Støre anbudskonkurransen på drift og vedlikehold

Alt i alt trappet Arbeidsmandsforbundet opp streiken åtte ganger.

Alt i alt trappet Arbeidsmandsforbundet opp streiken åtte ganger.

Jan-Erik Østlie

Vekterne streiket for å komme ut av lavlønnsfella. Slik er status ett år etter

Forbundsadvokat Børge Benum tok saken for barne- og ungdomsarbeideren til arbeidsretten.

Forbundsadvokat Børge Benum tok saken for barne- og ungdomsarbeideren til arbeidsretten.

Per Flakstad

Hun ble nektet foreldrepermisjon med lønn. Slik gikk det da Fagforbundet og LO tok saken


Flere saker