JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Rød løper for syklister

Regjeringen vil være med på spleiselag for satsing på sykkel og kollektivtrafikk, sier statsminister Jens Stoltenberg. Mandag åpnet han en ny sykkelvei i Trondheim.

– Jeg har aldri før åpnet en sykkelvei. Det var på tide, sa Stoltenberg, før han og samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) fikk utlevert hver sin sprayboks med hvitmaling for å male sykkelsymboler på den røde asfaltstripa gjennom Trondheim sentrum.

Ordfører Rita Ottervik (Ap) kaller den en rød løper for syklister.

– Vi er den eneste byen i landet som har en sammenhengende sykkelvei gjennom sentrum, sier hun.

– Les også: Krafttak for sykkelveier

Sykkelveiene er et resultat av den såkalte miljøpakken for utbygging av transportnettet i og rundt Trondheim. Den forutsetter at det skal gå like mye til kollektiv, miljø og trafikksikkerhet som til nye bilveier. Miljøpakken er et spleiselag mellom kommunen, fylket og staten – samt bompenger fra bilistene. Den inneholder også belønningsmidler fra staten.

Hele pakken er på 9,6 milliarder kroner fram til 2025. Av det går 1,3 milliarder til hovednett for sykkel.

Både statsminister Jens Stoltenberg og samferdselsminister Marit Arnstad framhever Trondheim som en foregangskommune.

– Trondheim har klart å øke kollektivtrafikken med nesten 40 prosent på noen år. Ingen andre har gjort det bedre, sier Arnstad.

– Les også: Til jobb på sykkelmotorvei

Hun sier at belønningsmidler er brukt som gulrot også overfor andre byer, og at regjeringen er innstilt på å være med på flere slike spleiselag. Lokalpolitikere fra andre områder har vært i Trondheim for å lære av storsatsingen på transportnettet.

– Trondheim har satt seg realistiske mål, og samtidig vist vilje til å nå dem. Det har gitt redusert biltrafikk og økt kollektivtrafikk. Realistiske mål og gjennomføringsevne vil telle i dialogen om statlige belønningsmidler til for eksempel Buskerud og Grenland, sier Arnstad.

Også statsministeren skryter av Trondheims satsing på sykkel og kollektivtrafikk, og understreker at staten er villig til å bidra på tilsvarende måte i andre byområder.

Åpningen av den nye sykkelveien i Trondheim skjedde like ved Gamle Bybro, også kalt Lykkens portal. Den går over Nidelva til den gamle trehusbebyggelsen på Bakklandet. På 1960-tallet ville byens samferdselspolitikere rive denne bydelen til fordel for en firefelts motorvei.

– Jeg er glad det ikke gikk slik, sier Stoltenberg. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse