JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Posten kjøper Nor-Cargo

Posten Norge AS har inngått avtale om å kjøpe Nor-Cargo Holding ASA for 850 millioner kroner. Posten blir dermed totalleverandør av logistikktjenester og styrker sin kjernevirksomhet.

Oppkjøpet er det største Posten har gjort i sin 356-årige historie, heter det i en pressemelding fra Posten Norge. Kjøpet ble offentliggjort tirsdag 9. mars klokka 1900.

Det er Det Stavangerske Dampskibsselskab ASA (DSD) og Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskap ASA (OVDS) som selger til Posten Norge.

Nor-Cargo vil bli opprettholdt som et eget datterselskap og inngå i Postens logistikk-divisjon. Merkenavnet vil bli videreført for virksomheten innen stykkgods og partilast.

Frykter slakt Bernt Hellesøe, som er fungerende konserntillitsvalgt i Nor-Cargo for de fagorganiserte i Transportarbeiderforbundet, er svært skeptisk til salget.

- Det er skammelig at vi ikke ble informert om dette før i kveld klokka 1845, kun 15 minutter før offentliggjøringen. Dette gjør meg ekstra skeptisk til oppkjøpsprosjektet, sier Hellesøe til Transportarbeideren. Han frykter slakt av Nor-Cargo.

- De 850 millionene Posten har brukt til oppkjøpet skal tjenes inn. Sjøl om Posten sier at Nor-Cargo skal bestå., frykter jeg at Termotransport raskt kan bli solgt ut. Det er ikke sannsynliggjort at Termotransport inngår i det Posten skal drive med i framtida.

- Jeg frykter også at Postens bedriftspakke-segment sluker det gamle Pakketrans som i dag heter Nor-Cargo Bedriftspakker. Dessuten vil Posten få til stordriftsfordeler så fort som mulig og da vil det bety sammenslåinger av terminaler på stykkgodssida, tror Hellesøe.

Stopper ikke her - Hva kan dere gjøre nå?

- Vi vil kjempe for arbeidsplassene våre, blant annet for at det fortsatt skal være en type deling av godssektoren i det nye selskapet. Posten bør holder seg til privatkundene, mens Nor-Cargo kan fortsette å håndtere det kommersielle bedriftsmarkedet, mener Hellesøe.

Hellesøe frykter også at de Nor-Cargo ansatte vil havne på tariffavtalen til de ansatte i Posten, som han anser som dårligere enn den de har i dag. Det er bare et tidsspørsmål før utenlandsk storkapital også eier Posten Norge, mener han.

- Det blir framheva som positivt at Nor-Cargo blir kjøpt opp av et norsk selskap. Jeg er overbevist om at dette oppkjøpet kun er for å gjøre seg lekker for utenlandske interesser, og tror at Posten Norge vil være, helt eller delvis, kjøpt opp av utenlandsk storkapital i løpet av inneværende år, sier Hellesøe til Transportarbeideren.

Forbundsleder Per Østvold i Transportarbeiderforbundet er enig med Hellesøe i at også Posten Norge vil ha behov for en utenlandsk hel- eller deleier i framtida. Og han sier dette oppkjøpet aktualiserer sammenslåingsdebatten mellom seks forbund i service og transportsektoren.

- Denne saken viser oss at de gamle organisasjonsgrensene ikke lenger holder. Den aktualiserer forbundssammenslåingene i samferdsels og servicesektoren, for skal vi matche kapitalkreftene ved slike oppkjøp trengs det sterkere og større fagforbund, sier Østvold.

Positive i Postkom I en pressemelding fra Postkom sier forbundsleder Odd Chistian Øverland at oppkjøpet er et skritt i riktig retning for å gjøre Posten til en konkurransedyktig norsk totalleverandør av logistikkløsninger.

- Med fallende brevvolum og synkende fortjenestemarginer, må Posten søke nye løsninger for å sikre og styrke selskapets posisjon i markedet. Liberaliseringen av postmarkedet vil forsterke utfordringene for postansatte de nærmeste årene, og vi er derfor positive til tiltak som gjør at Posten styrker sin posisjon i markedet.

- Dette er et skritt i riktig retning for å utvikle Posten til en konkurransedyktig, stor norsk totalleverandør av logistikkløsninger. Posten må tilby sine kunder helhetsløsninger dersom selskapet skal lykkes på sikt, sier Øverland.

- Nor-Cargos alternative kjøpere har alle store utenlandske selskaper på eiersiden. I de fleste tilfellene er disse utenlandske postselskap. Dersom et av disse selskapene fikk kjøpe Nor-Cargo, ville det representere en sterk konkurrent til Posten Norge i et framtidig deregulert norsk postmarked, sier forbundsleder Øverland i Postkom.

Utfyller hverandre

Konsernsjef Kaare Frydenberg i Posten Norge sier i pressemeldingen at de to selskapene utfyller hverandre, mens styreleder Folke Hermansen i Nor-Cargo Holding begrunner salget med at Posten representerer en norsk industriell løsning.

- Kjøpet av Nor-Cargo er et ledd i Postens offensive satsing mot å bli totalleverandør av logistikktjenester i det norske markedet, og gir Posten mulighet til å møte den kraftige konkurransen fra internasjonale aktører. Virksomhetene utfyller hverandre godt, og det er lite markedsmessig overlapp. Stordriftsfordeler vil i tillegg gi oss mulighet til å bedre lønnsomheten, sier konsernsjef Kaare Frydenberg.   - OVDS og DSD har funnet det riktig å selge aksjene til Posten fordi selskapet representerer en norsk, industriell løsning. Nor-Cargo ASA alene risikerer å bli for små i den tiltagende konkurransen fra internasjonale aktører, sier Folke Hermansen.

Annonse

Flere saker

Annonse