JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

HRAF anker dommen om tipspenger

På et medlemsmøte med servitørene på Theatercafeen, ble det fredag bestemt at Hotell- og restaurantarbeiderforbundet anker dommen som ga ledelsen ved Hotel Continental råderett over tipsen fra gjestene.

Det var i begynnelsen av mars dommen falt i Oslo Tingrett. De 40 servitørene ved Theatecafeen tapte dermed eneretten til tipspengene. Dommen slo også fast at de må dekke saksomkostningene på 250.000 kroner.

Upløyd mark Stridens kjerne for HRAF var hvorvidt bedriften kan gå inn og bestemme at tipsen fra gjestene skal deles mellom servitør og kokk etter en bestemt fordelingsnøkkel. Striden toppet seg i fjor vår da hotell- og restauranteier Elisabeth Brochmann påla servitørene å dele tipspengene med kokkene. Av en hundrelapp skulle servitøren beholde 65 kroner, mens 35 kroner skulle tilfalle kokken. Dette fikk Hotell- og restaurantarbeiderforbundet til å stevne bedriften inn for retten.

LO-advokat Einar Stueland mener saken absolutt bør ankes, selv om HRAF og servitørene tapte på alle de viktige punktene i tingretten.

Tips er gave – Det har aldri vært en tilsvarende sak oppe ved norske domstoler. Derfor har vi heller ingen rettsavgjørelser på dette området, sa Stueland til en lydhør forsamling.

Det problematiske i denne saken, ifølge advokaten, er at arbeidsgiver nå har fått styringsrett over noe de ikke har eiendomsrett over. Domsavgjørelsen bryter både med fagbevegelsens syn på styringsretten og årelang praksis i bransjen.

– I over hundre år har det vært slik at tips er en gave fra gjesten til servitøren. Dommen i tingretten bryter fundamentalt med denne tradisjonen når den bestemmer seg for å se tipsen som resultat av gjestens helhetsopplevelse, sa Stueland.

Brudd med arbeidsavtalen

Som en følge av dommen i Oslo tingrett kan ikke gjester lenger gi tips og selv bestemme hvem som skal motta pengene.

– Hvis du som gjest ønsker å gi hundre kroner i tips til servitøren på Theatercafeen, så har du ikke lenger lov til det. Enten må du bøye av for det nye systemet eller la være å gi tips. Noe annet vil være brudd med arbeidsavtalen, sa Stueland.

Nestleder i HRAF, Clas Delp, håper ikke denne dommen og det fokuset saken har fått i mediene skal føre til at fornøyde gjester slutter å gi tips.

Tips ingen selvfølge – Tips har aldri vært og skal ikke være en selvfølge. Jeg håper heller ikke at vi skal komme dit at servitørene må kreve tips fra gjestene fordi det på forhånd er stipulert med et bestemt beløp, sier Delp, som i motsetning til Oslo tingrett tror at deling av tips mellom kokker og servitører er et resultat at godt arbeidsmiljø og ikke et virkemiddel for å få til et godt arbeidsmiljø.

Han har ikke tro på at bedriftene nå vil stå i kø for å påberope seg styringsretten over tipsen.

– Tvert imot. Jeg tror de færreste vil det fordi tipsen da må forvaltes som lønn. Og det innebærer at arbeidsgiver blant annet må betale arbeidsgiveravgift, feriepenger og pensjon av beløpet, sier Clas Delp.

Lang ventetid

Det vil ta ett år før saken kommer opp for lagmannsretten. Flere av servitørene på Theatercafeen er bekymret for hvordan dette vil påvirke arbeidsmiljøet i tiden framover.

– Saken påvirker helt klart stemningen på jobben. Gjestene vil gjerne diskutere dommen med oss og flere av oppslagene i mediene har vært med på å forsterke konflikten mellom kokker og servitører, sa tillitsvalgt Svein Pettersbakken, som likevel mener dommen ikke kan stå som den står og derfor må ankes.

Annonse
Annonse