JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Legger ned på Fagernes

Ledelsen i Opplysningen 1881 fornekter seg ikke. Kun et halvt år etter nedleggelsen av avdelingen på Sortland, står hele avdelingen på Fagernes i fare for å lide samme skjebne.

csd@lomedia.no

Til tross for at Opplysningen 1881 i 2007 bedyret at Telenors nedsalg i bedriften ikke ville få noen konsekvenser for arbeidsplassene, står nå avdeling nummer to i fare for å bli nedlagt. I mai i fjor vedtok Opplysningen å stenge avdelingen på Sortland. I går fikk de ansatte på Opplysningens avdeling i Fagernes samme sjokkmelding. Hvis forslaget fra administrasjonen blir vedtatt 11. februar, vil 64 faste ansatte og 53 midlertidige finne på noe annet å gjøre.

– Ingen av oss trodde at de ville avvikle kontoret her på Fagernes. Dette kontoret har gått veldig bra. Jobben har blitt ansett som både solid og trygg, og servicen har vært upåklagelig. Men det er tydeligvis ikke nok for ledelsen i Oslo, sier hovedtillitsvalgt i EL & IT klubb Opplysningen Fagernes, Wenche Bergli.

Brutalt

Bergli mottok den dystre beskjeden rett før helgen. Mandag ble det kalt inn til allmøte, og ledelsen fra Oslo serverte budskapet for de ansatte. Bergli reagerer på måten dette ble utført på.

– Det var ingen medlidenhet å spore, bare harde og brutale ord om at 1. mars har vi mest sannsynlig ingen jobb å gå til. På spørsmål om blant annet etterlønn, ble vi avfeid med at dette ikke var møtet å diskutere slike ting på, fnyser Bergli. Begrunnelsen for nedleggingen av Fagernes-avdelingen er nok en gang nedgang i trafikken, med andre ord det samme som på Sortland. Men i stedet for å kvitte seg med midlertidig ansatte, velger Opplysningen, i følge Bergli, den enkleste varianten, nemlig å kvitte seg med en hel avdeling.

– Måten de gjør dette på er så kynisk. De ser ikke på resultatene vi har fått til her på Fagernes, men argumenterer med at én avdeling i Oppland holder. Siden Otta har kart- og veiservice får vi svi. At de også fraskriver seg et hvert personalansvar med å hanke inn midlertidig ansatte, og la det gå utover lojale faste medarbeidere, er en personalpolitikk jeg og mine kollegaer ikke kan støtte, fastslår Bergli. Nå utøves det en hard kamp for å redde avdelingen på Fagernes. Hovedtillitsvalgt Hjørdis Henriksen har løpende dialog med ledelsen i Opplysningen og Bergli. Målet er å kjempe for arbeidsplassen til siste slutt.

– Men det er klart at vi er engstelige. Vi så jo hvordan det gikk med Sortland, og jeg er redd for at vi vil få den samme skjebnen som dem, avslutter Bergli.

WEB-RADIO: Hør EL & IT Forbundets Henning Solhaug kommentere saken for RadioRiks

Aldri hyggelig

Kommunikasjonsdirektør i Opplysningen 1881, Guri Wormdahl, synes det er beklagelig at Opplysningen nå trolig må kutte enda en avdeling.

– Det er likevel viktig å få fram at dette ikke er fattet noe endelig vedtak ennå, men selvsagt er det aldri hyggelig når vi må gå så drastisk til verks, sier Wormdahl.

Hun argumenterer med at samtalene til opplysningen falt med 20 prosent i 2009.

– Nedgangen i telefontrafikken er så stor at for oss som bedrift er det ikke økonomisk forsvarlig å opprettholde den slik den er i dag, mener hun.

Debatten rundt Opplysningen som kvitter seg med faste ansatte, men heller satser driften på midlertidige arbeidskraft mener Wormdahl er helt gal.

– Dette er feil. Vi har ikke flere midlertidige ansatte en det som kreves i ferieperioder og sykdomsfravær, så jeg anser ikke det som problematisk, påpeker hun.

– Dere bedyret at arbeidsplasser ikke skulle være i fare da opplysningstjenesten ble privatisert i 2007. Hva er din kommentar til det dere er i ferd med å gjøre nå?

– Jeg skjønner at folk blir fortvilet, det er jo naturlig når man får en så dramatisk beskjed at man mister jobben sin. Jeg kan likevel ikke si at jeg har opplevd mistillit fra våre ansatte, men det er klart at det kommer reaksjoner når vi må ta disse upopulære avgjørelsene, og vi må tåle å få kritikk, sier Wormdahl.

Hun vil imidlertid ikke svare på spørsmål om enda flere kontorer vil lide samme skjebne eller hvorfor valget denne gangen falt på Fagernes-avdelingen. Men hun lover at de ansatte som vil bli berørt av dette skal få den støtte og hjelp som kreves.

– Vi skal gjøre vårt beste i å hjelpe våre ansatte, både med sluttpakker og eventuelt andre tilbud i konsernet, sier hun.

Annonse
Annonse