JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arbeidsgivere bryter loven

Elektroniske kjørebøker skal kun tas i bruk etter grundige drøftinger mellom arbeidsgivere og ansatte. Det står i arbeidsmiljøloven, men det er det få arbeidsgivere som tar hensyn til.



10.02.2011
14:46
16.12.2013 15:18

csd@lomedia.no

Flåtestyring, GPS og elektroniske kjørebøker blir mer og mer vanlig i dagens arbeidsliv. Disse verktøyene blir mer og mer vanlig i bransjer der tjenestebiler blir brukt. Argumentene for å ta dem i bruk har vært at de skal føre til bedre arbeidsflyt, og gjøre timeføring og faktureringer enklere.

– Disse verktøyene lagrer dataen over hvor man er, når man starter turen, hvor man kjører, hvem man er på oppdrag hos, og hvor bilen står parkert, sier Ove Skåra, informasjonsdirektør i Datatilsynet under dagens eforvaltningskonferanser. Han sier at denne informasjonen er fin for eksempel ved planlegging av kjøreruter for buss eller annen transport. I andre tilfeller kan systemet virke som en sikkerhet for sjåføren hvis noe skulle skje med kjøretøyet.

– Ved det siste tilfellet kan man spore opp kjøretøyet nettopp på grunn av den elektroniske kjøreboka, sier Skåra.

Samtidig ser Skåra at dataene kan misbrukes på det sterkeste.

Skal drøfte

Informasjonsdirektøren viser til flere saker der arbeidsgiver har brukt informasjonen mot de ansatte. Blant annet trekker han frem en sak fra i fjor, der en ansatt i et renovasjonsselskap i Nord-Troms ble truet med sparken fordi arbeidsgiver mente han hadde tatt for lange pauser. På samme tid hadde Datatilsynet flere lignende saker gående der arbeidsgivere overvåket sine ansatte via GPS-sendere. Det kan de imidlertid ikke gjøre. Arbeidsmiljøloven har klare retningslinjer for hvordan disse verktøyene skal brukes, og en bedrift kan ikke bare gå til anskaffelse av disse fordi ledelsen ønsker det. I § 9-2 står det at «arbeidsgiver plikter så tidlig som mulig å drøfte behov, utforming, gjennomføring og vesentlig endring av kontrolltiltak i virksomheten med arbeidstakernes tillitsvalgte.» Skara legger til at arbeidsgiver må ta hensyn til personopplysningsloven, og at informasjon som lagres gjennom flåtestyring ikke uten videre kan benyttes av ledelsen.

– Det er svært viktig at både arbeidsgivere og de tillitsvalgte blir enige om klare retningslinjer for hvordan systemet skal brukes og at dette gjøres skriftlig. Det er minst like viktig å ha retningslinjer for hvordan det ikke skal brukes, slår Skåra fast.

– Vi vet det skjer

Forbundssekretær i EL & IT Forbundet, Henning Solhaug, har over lengre tid gjort undersøkelser knyttet til bruken av flåtestyring og elektroniske kjørebøker. Han forteller at mange medlemmer har fått systemet levert over bordet av arbeidsgiver, med beskjed om å ta det i bruk. Dette har skjedd uten noen form for informasjon i forkant, og uten at de ansatte har fått være med på avgjørelsen om hvordan systemet skal brukes.

– Det er i disse situasjonene vi får konflikter. Systemet kan brukes direkte som overvåkning av de ansatte. Og dette vet vi også skjer i mange av medlemsbedriftene, sier Solhaug. I flere bedrifter føler de ansatte at skille mellom jobb og fritid er blitt mindre. Flere har fått større problemer til å si nei til oppdrag, og mange føler en forsterket styring fra ledelsen.

– Hva som skjer med dataen i etterkant vet vi lite om, men vi vet at informasjon er blitt brukt mot de ansatte. Mange arbeidsgivere bryter både loven og avtaleverket, sier Solhaug. Han etterlyser hardere sanksjoner mot de lederne som bryter arbeidsmiljøloven.

– Samtidig ønsker vi i forbundet å styrke de ansattes innflytelse når det gjelder verktøy som kan føre til overvåkning på arbeidsplassen, slår forbundssekretæren fast.

Vil forske på flåtestyring

EL & IT har fått finansiering fra LOs forskningsfond til et forskningsprosjekt om flåtestyring. Prosjektet styres i samarbeid med tre andre forbund, og bevilgningen er på 1,5 millioner for 2011 og det samme neste år. Senter for rettsinformatikk og Fafo skal stå for selve forskningsjobben, der målet er å ta for seg dagens teknologi for flåtestyring, elektronisk kjørebok og eventuell annen teknologi i samme gate. De vil identifisere driverne bak teknologien, og se på hvilke konsekvenser det kan få for arbeidsmiljø og personvern. Forskerne skal vurdere dagens lov- og avtaleverk og se om det gir tilstrekkelig beskyttelse for arbeidstakerne.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
10.02.2011
14:46
16.12.2013 15:18



Mest lest

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området

Jan-Erik Østlie

Dette er fagbevegelsens største seirer i regjeringas plattform

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

Ole Palmstrøm

– Bussbransjen skyter seg selv i foten


Flere saker