JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ber Norge satse mer på jernbane

Göteborgs populære ordfører ber Norge satse mer på jernbane. Han vil ha dobbeltspor fra Oslo til Göteborg.

– Jernbanen er i ferd med å få en renessanse i hele Europa. Derfor er det på høy tid å satse mer på toget i både Norge og Sverige, sier sosialdemokraten Göran Johansson i Göteborg til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB). Etter 20 år som fargerik politisk leder gir han seg nå ved nyttår som ordfører. Men han har fortsatt klare politiske visjoner og ivrer spesielt for bedre jernbanetilbud.

– Så nå må norske politikere gå inn for nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski pluss krysningsspor flere steder?

– Ja, men jeg tror ikke det vil rekke med krysningsspor. I Sverige bygger vi nå nytt dobbeltspor mellom Göteborg og Trollhättan. En tredel av denne jobben er allerede ferdig. På sikt må det derfor bli dobbeltspor på hele strekningen mellom Oslo og Göteborg, sier Johansson og viser til klimatrusselen.

Det haster

Byrådslederen i Oslo og fylkesordførerne i både Akershus og Østfold har den siste tiden engasjert seg for å få bygd enda ett dobbeltspor mellom Oslo og Ski. Regjeringen vil ta stilling til dette spørsmålet når den nye transportplanen legges fram like på nyåret.

Göran Johansson mener det haster med å få utbedret jernbanesporet mellom Oslo og Göteborg.

– Ellers vil vi ikke kunne klare å få det tunge godset tilbake på jernbanen. Også for persontransporten må vi finne en rask løsning. Norge og Sverige må ligge på Danmark slik at vi får en linje fra Oslo via Göteborg og Helsingborg til Hamburg. Det blir ikke så lett å få med danskene, for det må bygges en ny jernbanetunnel i Helsingborg. Men her må vi legge an et europeisk perspektiv, sier han og viser til at Spania og Frankrike satser på hurtigtog.

– Da er det viktig at Norden henger med og ikke blir for konservative slik vi har en tendens til, sier han.

Raskere tog

Johansson ser for seg at man i første omgang må holde seg til å utbedre skinnegangen langs dagens trase framfor å satse på lyntog.

– Man kan kjøre ganske raskt på vanlig jernbane. En fart på 250 kilometer i timen vil hjelpe mye, sier Johansson og peker på at toget i dag bruker fire timer mellom Oslo og Göteborg.

– Nå kjører jeg fortere med bilen, sier den profilerte ordføreren.

Han peker videre på at det nå går en trailer hver minutt over Svinesundsbrua.

– Det er ikke holdbart i lengden, sier han og peker på at Oslo ikke vil utvide containerhavna samtidig som Göteborg er Skandinavias største havn.

– Göteborg er i praksis Oslos containerhavn, mens tunge laster går på gummihjul til Oslo. Slik kan vi ikke ha det, sier han og legger vekt på at det nå kan investeres ekstra siden det er finanskrise og lavkonjunktur.

Henger etter

– Det forundrer mange i Sverige at Norge har satset såpass lite på infrastruktur. Jeg hører at mine norske kolleger er misunnelige på oss svensker. Samtidig klarer altså ikke Sverige å henge med Europa ellers, sier han.

Göran Johansson mener det nytter å kjempe for jernbanen og viser til at strekningen Göteborg-Jönköping-Stockholm nå tilbakelegges på to timer og ti minutter. Han mener Skandinavia har noe å lære av Frankrike som har satset på hurtigtog mellom Lyon og Paris.

– Hele denne korridoren har blitt en vekstkorridor. Det samme kan bli tilfelle mellom Göteborg og Oslo, sier Johansson.

God begynnelse

Han mener det vil være en god begynnelse dersom norske politikere vedtar å bygge nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski.

– Hittil har de norske politikerne bare satset på bedre jernbane på vestsiden av Oslo. Det er helt avgjørende at de nå følger opp på østsiden med nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski. Og så må dobbeltsporet fortsette videre sørover, sier Johansson.

– Göteborg er ingen stor by. Det er heller ikke Oslo. Derfor må vi samarbeide i hele regionen slik at vi kan styrke hverandre. Og så bør vi dra til London eller Shanghai når vi skal tenke utvikling i Vest-Sverige og Øst-Norge. Først da får vi det riktige perspektivet for oss. Vi må ta helt nye grep for å klare oss i en globalisert verden.

Har penger

– Så både Norge og Sverige har råd til å ta et krafttak for jernbanen?

– Ja, jeg mener at vi har bedre råd enn hva våre politikere hevder, sier Johansson og påstår at han har kjempet mot sterke personligheter innad i det svenske sosialdemokratiet.

– Så Göran Persson hørte bare på et halvt øre?

– Knapt nok det.

– Hva med dagens partileder Mona Sahlin?

– Hun har hørt bedre etter. Vi må finne fram til nye metoder, men det er ikke lett så lenge vi sitter fast i et system der økonomene styrer for mye. Hvis vi ikke klarer å finansiere en kraftig satsing på jernbane nå, så vil vi svikte framtidige generasjoner. Vi må bli mer visjonære når det gjelder vårt jernbanesystem, sier Johansson. (ANB)

Annonse
Annonse