JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mye jernbane på kongressen

Økt satsing på kollektivtransport. Mer penger til investeringer i bane. Det er noen av forslagene som er kommet inn til LOs handlingsprogram for neste fireårsperiode.

oystein@lomedia.no

I dagene 11.–15. mai samles LO-kongressen for å legge føringer for arbeidet de kommende fire årene. Et nytt handlingsprogram skal vedtas, og til dette punktet har en rekke forbund sendt inn forslag.

NJF's Landsmøte har valgt Edel Anne Grinaker, Torfinn Håverstad og Jane Brekkhus Sæthre til å representere forbundet. Tre forslag til handlingsprogrammet er sendt inn fra forbundet.

Det første går inn for å avsette minimum fire milliarder kroner per år de kommende ti årene til drift, fornyelse og vedlikehold av infrastrukturen. Begrunnelsen er å ta igjen etterslepet.

Det andre foreslår at LO skal jobbe for å få opprettet et statlig investeringsfond på minimum 50 milliarder kroner. Dette er nødvendig for å nå Norges klimamål, mener NJF.

Det tredje sier at Jernbaneverket skal ha eget drifts- og vedlikeholdsapparat, og en maskinpark som sikrer drift og beredskap.

Innstillingen fra sekretariatet er at intensjonene er ivaretatt andre steder i handlingsprogrammet.

Bredt engasjement.

NJFs Fylkeskonferanse i Sør-Trøndelag går inn for at Baneservice igjen blir en del av Jernbaneverket. Selskapet ble etablert i 2005.

– Staten er fremdeles eier. Jernbaneverket trenger i realiteten ikke å kjøpe tilbake enheten. Det er kun snakk om å føre selskapet tilbake, for å ha kontroll over maskinparken og kompetansen som Baneservice representerer, heter det i begrunnelsen.

Samme fylkeskonferanse vil opprette et investeringsfond for jernbane, og går mot selskapsdannelse og prosjektfinansiering. Den er også kritisk til salg av eiendom.

– LO skal arbeide for at arealene som nyttes til jernbaneformål i dag ikke bør omreguleres eller nyttes til andre formål, er foreslått tatt inn i programmet for 2009–20013.

Nord-Norgebanen.

Flere andre forslag dreier seg om Jernbaneverkets egen organisasjon, og opprusting av infrastrukturen. Fylkeskonferansen i Nordland går inn for å bygge jernbane videre fra Fauske til Tromsø med sidespor til Harstad.

Fra Hordaland kommer forslag om å ruste opp Bergensbanen så den kan konkurrere med fly. Fagforbundet vil at LO skal jobbe for å stanse bruken av anbud i all kollektivtrafikk.

Handlingsprogrammet skal etter planen behandles tirsdagen, og erfaringen er at det kan bli sent før debatten er avsluttet.

11.05.2009 - 15.05.2009

Folkets Hus, Oslo Kongressenter

Annonse
Annonse

11.05.2009 - 15.05.2009

Folkets Hus, Oslo Kongressenter