JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

GM-streiken over

Streiken blant 73.000 amerikanske bilarbeidere er midlertidig hevet etter at Bilarbeiderforbundet og General Motors ble enige om en intensjonsavtale i morges.

Mandag ettermiddag tok United Auto Workers 73.000 ansatte ved GMs fabrikker i USA ut i den første landsomfattende streiken på flere tiår. Forhandlingene mellom forbundet og GM fortsatte imidlertid også etter at streiken var et faktum, og ved nitiden i morges (norsk tid) ble partene enige om en intensjonsavtale. Avtalen er enstemmig anbefalt av Bilarbeiderforbundets forhandlingsutvalg.

Ville trygge arbeidsplassene

Forbundets leder, Ron Gettelfinger, sa på en pressekonferanse i morges at han har tro på å at avtalen vil sikre at antall arbeidsplasser i GM i USA vil være ”omtrent uendret, eller litt høyere” de neste årene.

For Bilarbeiderforbundet har nettopp trygghet for arbeidsplassene vært et helt sentralt tema i årets forhandlinger, etter at GM har kuttet 30 000 arbeidsaplsser i USA de siste årene.

Pensjons- og helsefond

Intensjonsavtalen innebærer også at det økonomiske ansvaret for de ansattes pensjons- og helseforsikringer overføres til et fond. Det er tidligere anslått at denne løsningen vil spare GM for årlige utgifter på tre milliarder dollar.

Avtalen inneholder også lønnstillegg, men Bilarbeiderforbundet har foreløpig ikke villet si noe om hvor store tillegg det er snakk om.

Styrket konkurranseevne

GMs administrerende direktør, Rick Wagoner, sa i morges at avtalen betyr en betydelig styrking av selskapets konkurranseevne og at den vil gjøre det mulig å opprettholde en betydelig produksjon i USA.

Bilarbeiderforbundet understreker at streiken kan bli gjenopptatt dersom intensjonsavtalen ikke blir godkjent av medlemmene i uravstemningen som nå skal avvikles.

Helsefond - solvent i 80 år

Partene har ikke offentliggjort avtalen, men kilder som siteres av amerikanske medier hevder at avtalen blant annet innebærer at det opprettes et helsefond – et såkalt VEBA ( voluntary employee beneficiary association). Det er ikke oppgitt hvilke midler GM setter av i dette fondet, men bilarbeiderforbundets leder, Ron Gettelfinger, hevder at fondet vil være solvent i 80 år.

Over og ut for et offentlig system?

Slike helsefond er omstridt i USA. Med et system for helseforsikringer som ikke fungerer for svært mange innbyggere, arbeider mange for et offentlig helsesystem.

En av brekkstengene for å få innført et offentlig helsesystem er de store bilfabrikkene, som alene har forpliktelser for mer enn 100 milliarder amerikanske dollar. Med en avtale om helsefond for bilfabrikkene, mister forkjemperne for et offentlig forsikringssystem en av sine poteniselt viktige alliansepartnere.

Fagbevegelsen med ansvaret?

Også innen fagbevegelsen er helsefond omstridt. For det første mener man at det settes av for lite midler til disse fondene. Det som nå er foreslått mellom UAW og GM er ikke det første. Det er tidligere opprettet en rekke slike fond i andre avtaler.

For det andre risikerer fagbevegelsen å sitte med ansvaret for å måtte gjennomføre nedskjæringer i ytelsene dersom midlene ikke strekker til. Dette kan være ødeleggende for forbundene i fremtiden.

Lavere lønn til nyansatte?

Videre antas avtalen å inneholde bestemmelser som gir GM anledning til å gi nyansatte lavere lønn og dårligere vilkår, endre lønns- og arbeidsvilkårene til stillinger som ikke er innen kjerneområdet - definert som de som ikke tar i en bil i sitt arbeid, en bonus på USD 3000 til alle arbeidere, en arbeidsplassgaranti og til sist, ingen lønnstillegg. Imidlertid ligger det tilsynelatende en bestemmelse om årlige bonuser i avtalen, som løper i fire år.

Lover betydelige investeringer

Ifølge GMs toppsjef Rick Wagoner har forhandlingene vært blant de vanskeligste noensinne, men han sa at avtalen rydder vei for at bilfabrikken skal kunne bedre sin konkurranseevne betraktelig.

Bilarbeiderforbundets leder Ron Gettelfinger skriver i en uttalelse at avtalen sikrer arbeidsplassene og produksjonen i USA og baner vei for betydelige investeringer i fremtiden. Han sa videre at han trodde medlemmene ville bli positivt overrasket over avtalen, og han er rimelig sikker på at den vil få flertall.

Annonse
Annonse