Navarsete rører ikke Hurtigruten
Hurtigruten blir ikke utvidet til Stavanger. Samferdselsminister Liv Signe Navarsete vil ikke bruke penger på en utvidelse.
Hurtigruten har tradisjonelt seilt fra Bergen til Kirkenes og retur, hver dag og etter et visst seilingsmønster. Slik ønsker Samferdselsdepartementet at det fortsatt skal være.
På NHO Reiselivs landsmøte i Alta tirsdag gikk statsråd Liv Signe Navarsete (Sp) gjennom de viktigste forutsetninger som ligger til grunn for statens kjøp av tjenester av Hurtigruten fra neste konsesjonsrunde etter 2012.
Regjeringen vil gå inn for at konsesjonen gis til et selskap som tilbyr sammenhengende seilinger langs hele kysten fra Bergen til Kirkenes, tilbyr daglige seilinger, og et seilingsmønster som blir tilnærmet slik det er i dag.
Jobber på spreng
Samferdselsministeren sier til NTB at departementet arbeider på spreng med å få ferdig anbudsdokumentene for konsesjonen etter 2012.
– Det er en del praktiske årsaker til at vi er blitt forsinket, men jeg håper at anbudsdokumentene skal være på plass så snart som overhodet mulig. Noen spørsmål gjenstår når det gjelder lokale ønsker og satsinger. Det er derfor vi ikke er helt i mål, sier Navarsete.
Hun kan ikke si noe om det blir forsinkelser, men peker på at det skal sendes ut anbudspapirer til hele EØS-området, og at det skal gis litt tid til konkurrerende rederier som for eksempel vil kontrahere ny tonnasje til ruten.
– Så det må bli en overgangsperiode, og jeg kan ikke si når neste konsesjonsperiode egentlig vil starte, sier samferdselsministeren.
Tre opposisjonspartier foreslår i kommunalkomiteens innstilling til distriktsmeldingen at Hurtigruten skal starte i Stavanger i stedet for Bergen.
– Statens bidrag til Hurtigruten er knyttet til kjøp på ruten Bergen-Kirkenes og retur. Dersom selskapet ønsker å knytte Stavanger til ruten, må dette skje på kommersiell basis og tilpasses seilingsmønsteret, sier Navarsete.
Sentral transportør
NHO Reiseliv mener det er helt sentralt både for det nasjonale som det regionale reiselivet at myndighetene legger til rette for at Hurtigruten fortsatt skal være en sterk og sentral transportør langs kysten.
– For reiselivet er Hurtigruten en vesentlig del av den norske merkevaren. Den kan sammenlignes med våre fjorder som drar turister i store mengder til Norge, sier administrerende direktør i Knut Almquist i NHO Reiseliv til NTB.
Han mener det er viktig at det blir en god avtale mellom staten og Hurtigruten. Denne sjøreisen må sikres bærekraftige rammer, sier han. (ANB-NTB)
Mest lest
Malin Fagerli saksøkte arbeidsgivaren for å få lønn under opplæring.
Tormod Ytrehus
Malin måtte jobbe ei veke utan lønn: – Tenkte det måtte vere ein feil
Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.
Ole Martin Wold
Josefine (22): – Får følelsen av at jeg ikke blir verdsatt nok til å fortjene å pensjonere meg
Jan-Erik Østlie
SAS driver hærverk på den nordiske modellen, mener pilot-leder
Satsene offshore økes med 25.000 kroner fra 1. juni 2022, opplyser Industri Energi.
Håvard Sæbø
Ingen streik: Dette er den nye lønna til offshoreansatte i oljeservice
– At folk har stått i kampen, er grunnen til at vi har fått det såpass enkelt, mener Silje Klemetvold. Hun og Silje Heide har vært gift siden 2013.
Håvard Sæbø
Silje og Silje vil skjerme barna: – De trenger ikke vite at ikke alle aksepterer vår familie
Streikevarsel, mangel på tilsette og bygging av nytt bagasjeanlegg på Oslo Lufthamn. Det er fleire grunnar til at reisande kan oppleve forseinkingar på norske flyplassar i sommar.
Tormod Ytrehus
I sommar kan det bli meir flykaos. Her er noko av grunnen
Marte Mjøs Persen kalte inn partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tirsdag morgen.
Jan-Erik Østlie
Tvungen lønnsnemnd i flyteknikerstreiken: – Jeg har ikke noe annet valg
Hanna Skotheim
Fra 1. juli blir det enklere å bruke lønnstilskudd
LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.
Håvard Sæbø
LO har satt ned foten i krangel om lageransatte
Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus?
Anna Granqvist
Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus? Ar gausiu uždirbtą Norvegijoje pensiją, išvykęs gyventi į kitą šalį?
Jan-Erik Østlie
LO frykter flere ledige etter rentehopp: – Jeg er bekymret
Prosessoperatør Hanne Høines jobber til alle døgnets tider.
Jan Inge Haga
Hanne jobber til alle døgnets tider: – Jeg ser folk som sliter voldsomt
ALLIERTE: Unge homofile vil finne naturlige allierte på venstresiden, sier Per Østvold, tidligere leder i Norsk Transportarbeiderforbund.
Håvard Sæbø
Per var åpen homofil på arbeidsplassen: – Du måtte regne med kraftig trakassering
Voss-anlegget blir nedlagt i løpet av 2022, har Tines konsernstyre besluttet.
Erlend Angelo
Tine legger ned sitt meieri på Voss: – En trist dag
Lockout er definert i arbeidstvistloven av 2012.
Sissel M. Rasmussen
Her er en kort forklaring på hva lockout er
Over 900 SAS-piloter blir tatt ut i streik dersom ikke meklingen mellom SAS-pilotene og SAS ender i enighet innen 29. juni.
Tormod Ytrehus
Alle SAS-pilotene i Norge vil bli tatt ut i streik fra dag én
Lanseringen ble gjort midt i produksjonshallen til Rosenberg verft. Her er statsminister Jonas Gahr Støre sammen med Ap-veteran Gunnar Berge.
Helge Rønning Birkelund
Regjeringen gir inntil 60 milliarder til grønn industri
Hvordan grave en sikker grøft? De regionale verneombudene for bygg og anlegg har laget revidert veileder om dette.
Illustrasjon: Lina Raknes
Fire store endringer i det nye lovverket for grøftearbeid
STREIKEFARE: Mange av NTLs medlemmer i NRK jobber med å få sendingene på luften, blant annet i regirommene. (Arkivfoto)
nyebilder.no
Lyd og bilde kan forsvinne fra NRK i sommer – mekling denne uka
Debatt
Dessverre opplever jeg at ytelser blandes sammen og ønsket om tabloide overskrifter overskygger debatten. Dette er uheldig, skriver Sigrid Ofstad.
Hanna Skotheim