JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Rjukanbanen settes i stand

Med over seks millioner kroner fra staten blir Norsk Hydros transportåre kjørbar igjen. I august markeres dagen for starten på trafikken mellom Notodden og kunstgjødselfabrikken.



29.06.2009
15:15
16.12.2013 10:40

oystein@lomedia.no

Hundre år etter at Haakon VII sto for den høytidelige åpningen, blir det jubileumstur med statsråder om bord langs hele strekningen.

Først tre mil fra Notodden til Tinnoset, så cirka tre mil med ferge til Mæl, og til slutt 16 kilometer med tog igjen til Såheim, der produksjonen foregikk.

– Alt går etter planen, men vi har kort tid på oss og mye skal klaffe, forteller Øystein Haugan, daglig leder i Stiftelsen Rjukanbanen.

Etter mange år med svært trange budsjetter løsnet det i år, da arbeidet med å få denne delen av norsk historie inn på Unescos verdensarvliste kom i gang samtidig som jubileet nærmer seg.

Tiltaksmidler fra Riksantikvaren og Regjeringens utgjør til sammen 6,5 millioner kroner, mens Tinn kommune støtter med 1 million.

Ødeleggelser.

På strekningen mellom Notodden og Tinnoset rydder Jernbaneverket skog, rensker stikkrenner og sjekker fjellsider for å forebygge ras. Videre må det gjøres noen signaltekniske arbeider, og kontaktledningen skal sikres.

I juni skal det kjøres målevogn. Til jubileet må det brukes damp eller diesel. Anlegget er så skadet at det ikke blir mulig å kjøre elektriske tog.

– Kobbertyver har nylig vært på ferde enda en gang. Nå klippet de ned 100 meter ledning. Det betyr mer å sikre for oss, og forsinker framdriften noe, forteller Arnt Ripegutu i Jernbaneverket som leder arbeidet.

Det er funnet DNA-spor etter gjerningsmennene, så han håper politiet følger opp og at hærverket får konsekvenser.

Dette er ikke første gang.

I oktober i fjor gikk tyver løs på kontaktledningen sør for Tinnoset, og skar i tillegg ned en stolpe for å få lettere tilgang til metallet. Politiet aksjonerte etter tips fra publikum, og fant tre personer sovende i en bil like ved.

– Alle er gamle kjenninger, og pågripelsen var udramatisk, var den korte meldingen fra politiet den gang.

Lite vedlikehold.

I Rjukan er det også en del å utbedre.

– Sporet var en del gjengrodd, men vegetasjonen er fjernet. Nå har firmaet Baneteknikk foretatt målinger, og konklusjonen er at banelegemet er betydelig bedre enn på andre museumsbaner her i landet, sier Haugan.

Hydro startet trafikken i 1910 og la den ned i 1991.

Med fem daglige avganger i 80 år må strekningen være den best gjødslete her i landet, mener stiftelsen. Nå har den sendt en formell invitasjon til statsrådene i Kulturdepartementet og Miljøverndepartementet, fordi disse har ansvaret for å ta vare på tekniske og industrielle kulturminner.

Regjeringen har etablert 2009 som kulturminneår, og innsatsen på Tinnosbanen er ett av Jernbaneverkets bidrag.

Langsiktig.

De to fergene, ”Ammonia” og ”Storegut”, blir etter alt å dømme fredet av Riksantikvaren som også leder innsatsen for å få denne delen av norsk industrihistorie inn på Unescos liste. Dette prosjektet går fram mot 2012.

Unesco-arbeidet omfatter både kraftgatene ned fra Møsvatn, kraftstasjonen, Rjukans arkitektur, fergene på Tinnsjøen, stasjonsbygningene ved de to kaianleggene og selve banestrekningen.

– Men jernbanen er det viktigste enkeltobjektet, forteller Haugan.

– Denne saken er viktig ikke bare for Rjukan, men for hele Telemark. Rjukanbanen spilte en viktig rolle for industrireisningen i Norge, uttalte representanter for stiftelsen da de deltok under et møte i fylkestinget.

– Dette handler om en transporthistorisk åre, poengterer Riksantikvaren, som anser hele strekningen Notodden–Saaheim som viktig.

Skal Rjukanbanen i drift for turister, trengs fortsatt støtte både fra stat, kommune og fylkeskommune.

Full overhaling.

Flere forsøk måtte til for å få den 1200 tonn tunge ”Storegut” opp på land. De fleste steder brukes tørrdokk når så store fartøy skal vedlikeholdes og repareres, men her brukes slippen like ved fergeleiet og Tinnoset stasjon.

Slippen ble satt i stand tidligere i år. Nå er bunnventiler, maskineri, propeller og annet sjekket slik at alt tilfredsstiller Sjøfartsdirektoratets krav.

En godkjenning gjelder i fem år. Uten er det ikke tillatt å ha med passasjerer. Det er også snakk om å sertifisere ”Ammonia”.

Å få tunge vogner av og på fergene krevde årvåkenhet og gode rutiner. Vannstanden kunne variere med flere meter.

– Vi var mange som tørket svetten og pustet lettet ut etter en slik tørn. Men det var også de i NSB som mente at du ikke var skikkelig jernbanemann før du hadde vært på Tinnoset og deltatt i skiftingen med Tinnsjø-fergene, fortalte Kjell Sanni til forfatterne av boken ”Rjukanbanen – på sporet av et industrieventyr”.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.06.2009
15:15
16.12.2013 10:40



Mest lest

Bjørnar Moxnes

Bjørnar Moxnes

Jan-Erik Østlie

Rødt vil senke sperregrensa – Ap-politiker vil øke den

Debatt:

Roald Arentz

Roald Arentz

Tormod Ytrehus

Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere, skriver Roald Arentz

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

Colourbox

Helsefagarbeideren fikk sparken etter å ha snoket i en pasientjournal. Nå går saken til Høyesterett

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Flere unge uføre under Erna Solbergs regjering. Her er hennes jobb-løsning

Kari Elisabeth Kaski

Kari Elisabeth Kaski

Jan-Erik Østlie

Laksemilliardær advarte mot formuesskatt: – Uhorvelig frekt, svarer SV

Med arbeidstreningen Daniel Jernskjegg-Mathisen får i butikken VI på torvet har han fått en grunn til å stå opp om morgenen.

Med arbeidstreningen Daniel Jernskjegg-Mathisen får i butikken VI på torvet har han fått en grunn til å stå opp om morgenen.

Hanna Skotheim

Med en hullete CV slet Daniel (25) med å se framover: – Jobben i butikken har bevist at jeg klarer å være voksen

Jonas Gahr Støre

Jonas Gahr Støre

Helge Rønning Birkelund

Støre om Sp-angrep: – Vi er konkurrenter, men ikke motstandere

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

LO/Trond Isaksen (pressefoto)

Ulovlig overvåking og manglende kontrakter: Her er funnene fra LOs sommerpatrulje

Agenda-leder Trygve Svensson går hardt ut mot statsminister Erna Solbergs uttalelse om at forskjellene er små i Norge.

Agenda-leder Trygve Svensson går hardt ut mot statsminister Erna Solbergs uttalelse om at forskjellene er små i Norge.

Jan-Erik Østlie og Leif Martin Kirknes

Erna Solberg mener det er små forskjeller i Norge: – Skremmende kunnskapsløst, svarer Agenda-sjefen

Erna Solberg er ikke like bekymret for ulikhetene i Norge som LO og venstresiden i norsk politikk.

Erna Solberg er ikke like bekymret for ulikhetene i Norge som LO og venstresiden i norsk politikk.

Helge Rønning Birkelund

Norge er verdensledende på små forskjeller, mener Erna Solberg. Hun vil nyansere debatten om ulikhet

Per Sandberg gikk av som fiskeriminister og nestleder i Fremskrittspartiet i august 2018. I mars 2021 ble han enstemmig valgt som førstekandidat for Liberalistene i Oslo ved stortingsvalget til høsten.

Per Sandberg gikk av som fiskeriminister og nestleder i Fremskrittspartiet i august 2018. I mars 2021 ble han enstemmig valgt som førstekandidat for Liberalistene i Oslo ved stortingsvalget til høsten.

Jan-Erik Østlie

Liberalistene får en halv million i pengegave fra Bahamas

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Tri Nguyen Dinh

Kilder: Sp-veto mot SV kan gi ren Ap-regjering

Audun Lysbakken

Audun Lysbakken

Jan-Erik Østlie

Lysbakken: Arbeidsfolk har betalt prisen for krisen

Amazon

Amazon

Wikimedia Commons

Amazon-ansatte i USA kan juble: Får etterbetalt millionbeløp

De fem partilederne på venstresida har mer grunn til å glede seg over juli-tallene enn motstanderne på høyresida.

De fem partilederne på venstresida har mer grunn til å glede seg over juli-tallene enn motstanderne på høyresida.

Stortinget

Juli-tallene: Klart flertall for regjering med Ap, Sp og SV

Sissel M. Rasmussen

Nye tall: En av fem har ikke råd til å gå til tannlegen

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Solberg: Høyresiden har ikke mer ansvar for oppgjør med høyreekstremisme

Erlend Angelo

Sjømatbedriftene krever null moms på sjømat

Ørjan Takle

Ørjan Takle

Håvard Sæbø

«Anbud er i ferd med å ødelegge bussnæringen», skriver Ørjan Takle

Kommentar

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

Skattelette for unge vil øke forskjellene, skriver Stein Sneve


Flere saker