JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lyser ut NSB Meny

Avtalen med leverandøren av mat og drikke til togpassasjerene går snart ut, og en anbudskonkurranse nærmer seg. Annonseteksten åpner for at den nye kontrakten kan omfatte serveringspersonalet.

Interesserte har frist ut august for å komme i betraktning. Deretter avgjør NSB om selskapet som velges også skal stille med eget personale om bord på togene.

– Dette er det foreløpig ikke tatt stilling til, men blir vurdert når vi ser hvem som ønsker å legge inn tilbud, sier Pål-Henrik Tindberg i NSB Persontog.

Kritiske.

NJF er motstander av å sette arbeidsoppgaver ut til underleverandører, og vil at NSB skal bruke eget personell. I 2006 fikk alle fast ansatte servicemedarbeidere tilbud om å etterutdanne seg til konduktører, og de aller fleste takket ja, uten at de ble ansatt nye til å fylle opp ledige stillinger.

– Dermed mangler det folk til å servere om bord. Vi mener dette er et eget og viktig yrke, derfor er det nødvendig å ha en grunnbemanning til å ta hånd om tilbudet, sier Audun Sør-Reime, leder i Konduktørenes landsråd som organiserer servicepersonalet.

Da trengs det flere enn i underkant av 50 som NSB har nå, selv om omsetningen varerier veldig, med topper i ferier og helger.

Fem år.

Verdien på den treårige avtalen er anslått til 250 millioner kroner, inkludert opsjon på inntil to år.

– Eventuelle kostnader for lokaler og servicepersonell kommer i tillegg, heter det i utlysningen.

Kontrakten gjelder fra juni 2010 og omfatter leveranser til både kafévognene og automatene med kioskvarer og drikke. Større grupper kan forhåndsbestille mat ut fra en egen meny.

De ansatte har vært igjennom turbulens tidligere. Fram til 2002 het arbeidsgiveren Narvesen. Da overtok NSB, som umiddelbart startet med kostnadskutt og nedbemanning. Senere har omsetningen tatt seg opp og økonomien bedret seg. Begrunnelsen for å tilby alle fast ansatte å ta etterutdanning til konduktør, var at de da hadde flere muligheter og kunne veksle mellom konduktøroppgaver og servering i roligere perioder.

Annonse
Annonse