JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

To the arabs




29.09.2009
14:44
16.12.2013 11:22

Drosjesjåføren skjønner ikke hvor vi skal. Jeg gjentar navnet og gateadressa. Jeg viser han utskriften av hotellreservasjonen. Det er midnatt, og mørkt i drosja. Vi er på vei fra Ben Gurion-flyplassen, Tel Aviv, og kjører mot Jerusalem. Skiltene er på hebraisk, arabisk og engelsk. Veiene er brede. Landskapet kupert. Drosjesjåføren ringer opp andre, det jeg antar er familie og venner. Det ropes og diskuteres. Jeg angrer på bestillinga, at jeg prioriterte et billig overnattingssted, et lite og ukjent hotell. Navnet på gata og hotellet blir etterspurt igjen, misforståelser oppstår og oppklares, men sjåføren vår veit fremdeles ikke hvor i Jerusalem hotellet vårt ligger. Han ber meg gjenta navnet. Jeg gjentar navnet. Sjåføren snur seg i setet og utstøter: To the arabs?

Utafor hotellet vårt summer det på hebraisk. Og i gata vandrer unge gutter med høye hatter og lange lokker. I hotellresepsjonen sier vi ingenting om at vi skal til Ramallah. Vi har fått navnet på en arabisk drosjesjåfør som kan ta oss dit. Han bor i Øst-Jerusalem. Har dere hørt om Moskowitz? sier han. Vi har ikke hørt om Moskowitz. Den amerikanske milliardæren Irving Moskowitz finansierer bosettinger i Jerusalem, og Ateret Cohanim – en organisasjon med mål å fordrive palestinske familier. Metoden er å okkupere palestinske hus, for så å få aksjonen legalisert av bystyret. Al-Masrifamilien fikk i sommer beskjed om at huset deres ville bli ødelagt i løpet av juli, fordi det ifølge israelske myndigheter er oppført uten byggetillatelse. Å få byggetillatelse, er så å si umulig, sier sjåføren vår. Og hvis du har fått tillatelse, kan du regne med, når huset er bygd, at de israelske myndighetene mener at du har bygd for høyt eller for stort i forhold til byggetillatelsen, og så river de hele huset.

De som utgjør hovedvaktholdet ved grenseovergangene, er unge gutter og jenter i førstegangstjenesten. De utfører ordre, stiller spørsmålene og sjekker bilen slik de har lært det. Men fordi vår arabiske sjåfør har vestlige passasjerer, kjører vi lett igjennom.

Neste dag skal vi besøke nabolandsbyen Al Ram. Sjåføren vår er forsinka, han ble stoppa ved grenseovergangen. I tillegg er kjøreturen vår fra Ramallah til Al-Ram dobla i tid: Vi må kjøre rundt muren.

Muren er, på det verste, 8 meter høy. Det meste av muren er et elektrisk gjerde, 3 meter høyt, med kjørevei for militære patruljer på israelsk side. På palestinsk side er det ei grøft på 2 meter. Muren er omgitt av sand for å avsløre fotavtrykk fra inntrengere, og ytterst på begge sider ligger en 1,8 meter høy kveil av piggtråd. Til sammen utgjør denne avsperringa 40–100 meter i bredde. For hver 400 meter er det vakttårn.

Vi har fire dager med sjåføren vår. På vei til flyplassen, sier han at vi ikke må vise at vi kjenner han. Han ber oss innstendig om å ikke fortelle at vi har vært i Ramallah, eller Betlehem. Mine medpassasjerer nikker, de har vært der før og veit hva det medførte sist, da de var ærlige og sa hvor de hadde vært.

Den første vaktposten ligger et stykke utafor flyplassen. Vi blir stansa av en ung gutt i militæruniform, sjåføren vår hilser på hebraisk og finner fram legitimasjon og drosjeløyve. Den unge gutten ser igjennom papirene, stiller sjåføren spørsmål, og kommer rundt på min side. Han ber meg rulle ned vinduet. Den unge guttene stiller spørsmålene mekanisk, det er som om han spiller av en båndopptaker. Så går han til den andre sida av bilen, og spør medpassasjeren min om det samme. Vi har samsvarende historier. Den unge gutten ber oss gå ut av bilen og peke ut bagasjen vår, bekrefte at alt i bagasjerommet tilhører oss.

Utafor flyplassen blir det en hastig avskjed med sjåføren vår, han vil ikke bli sett pratende med oss.

Kofferten min blir gjennomlyst og plukka ut til en grundigere undersøkelse. I kofferten ligger ei bok på arabisk. Den arabiske utgaven av Per Pettersons bok I kjølvannet. What is this book about? En ung mann som mister familien sin, sier jeg. Snakker du arabisk? sier gutten. Han tilkaller en annen vakt, og enda en. Jeg blir spurt hvor jeg har vært. Jeg sier Jerusalem og ved Dødehavet. Og må forklare enda en gang at jeg tok med meg boka, fordi jeg kjenner forfatteren, og syntes det var artig å ha den arabiske oversettelsen. Next time you should try some hebraic books, sier den sist ankomne vakta før jeg slippes videre til innsjekkinga, men jeg er ansett som mistenkelig og håndveska mi må til spesialgjennomlysing før jeg kan slippe inn på avgangsområdet. Overalt på flyplassen snakkes det hebraisk, og amerikansk. Det er ingen arabere her.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.09.2009
14:44
16.12.2013 11:22



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Colourbox / innfelt skjermdump

Kor mykje får permitterte i dagpengar? Sjekk kalkulatoren

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

I fem år kjørte Emilian for Bring på slovakisk lønn. Helt greit, har retten nå slått fast

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

Jan-Erik Østlie

Kristian og Monika er eksperter på å være «usynlige». Nå må de kjempe for å bli sett

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Per Olaf Lundteigen

Per Olaf Lundteigen

Jan-Erik Østlie

Sp mener SV og Frp har valgt en for dårlig modell for pensjonistene

Kommentar:

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Jan-Erik Østlie

«Vedum bør avklare»

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

FERSK I JOBBEN: Gro Bakstad har vært konserndirektør i Vy i drøyt to måneder. Den første tiden har hun brukt på å reise rundt for å bli kjent med virksomheten.

FERSK I JOBBEN: Gro Bakstad har vært konserndirektør i Vy i drøyt to måneder. Den første tiden har hun brukt på å reise rundt for å bli kjent med virksomheten.

Morten Hansen

Gro er fersk Vy-sjef, men har sett det før: – Jeg synes jeg kjenner igjen stoltheten fra Posten

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen


Flere saker