Ingen blomster til Transport
Drosjegruppa i Oslo Transportarbeiderforening gjorde en stor innsats for å avdekke drosjesvindelen på 90-tallet, men det har nesten alle glemt.
stig.christensen@lomedia.no
For kort tid siden kom boka «Svindel uten grenser, en reise i svart drosjeøkonomi». Ett av kapitlene dreier seg om den innsatsen Drosjegruppa og Oslo Transportarbeiderforening gjorde for å endre kulturen med skatteunndragelser fram mot en hvit bransje der man kunne tjene opp sine pensjonspoeng.
Noen ildsjeler gikk i bresjen for å fortelle om forholdene som igjen la grunnlaget for en opprydning i bransjen. De to forfatterne av boka, Einar Haakaas og Kjetil Sæter, skriver om sjåfører som fortalte om svart kjøring og andre ulovligheter i bransjen, og som var medlem i Oslo Transport: «Disse fagforeningsaktivistene var forbannet over forholdene de og kollegene måtte jobbe under. Det var så å si umulig å kjøre drosje uten å kjøre ulovlig».
Lønns- og arbeidsforholdene i bransjen var langt fra bra. Forfatterne skriver at den offisielle lønna svingte rundt 120 000 i året, resten var svart. Alle måtte offisielt ligge på noenlunde det samme nivået, for at ikke systemet skulle bli avslørt. En del var bevisste kjeltringer, mens mange ble ført bak lyset på grunn av manglende norskkunnskaper og kanskje manglende kjennskap til lover og regler. Etterforskningen avdekket etter hvert at omfanget var stort. Den største kjeltringen var tidligere drosjeeier Mohammed Aslam som har brukt ulovlig opptjente penger i Norge til å slå seg stort opp i Pakistan. Ifølge Aftenposten i dag vil norsk politi kreve han utlevert fra Pakistan via en norsk rettskjennelse.
Oslo Transportarbeiderforening presset hardt på for å avdekke jukset på 90-tallet. Flere av medlemmene utsatte seg selv for stor risiko ved å snakke rett ut om forholdene. Noen ble banket opp og andre ble utsatt for grove trusler. Foreningen måtte også gå flere runder og bruke sterk lut overfor myndighetene. Det tok litt tid for å få hull på byllen. Ved hjelp av tall fra Statistisk sentralbyrå regnet de ut at det manglet drosjeturer for 660 millioner i Oslo. Da Skatteetaten senere regnet på det samme, kom de fram til at det manglet 670 millioner svarte kroner i drosjebransjen!
Lars Johnsen i Transportarbeiderforbundet kan fortelle at man på et tidlig tidspunkt ikke drømte om at omfanget var så stort som det viste seg å være. Sjåfører i drosjegruppa følte et ubehag ved ikke å få oppgitt full lønn. Dermed fikk de ikke opptjent de feriepenger, sykepenger og alderspensjon de egentlig hadde krav på. LO la etter hvert inn opplæring om dette feltet på sine kurs på Sørmarka, noe som i dag er videreført med et mer omfattende samarbeid mellom skatteetaten, fagbevegelsen, politiet og andre involverte for å få bukt med svart arbeid på ulike områder i arbeidslivet.
Norsk Transportarbeiderforbund føler at den innsatsen de gjorde for å avdekke drosjesvindelen på mange måter er glemt. Men boka til de to journalistene understreker fagorganisertes viktige rolle i kampen mot svart arbeid den gangen. For Transport var dette arbeidet en del av næringspolitikken og sånn sett en del av et naturlig arbeid for å få ryddige forhold i bransjen, derav akseptable lønns- og arbeidsforhold.
Mest lest
Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.
Privat
– Dette er helt jævlig. Det er kolleger som jeg har jobbet sammen med i ti år. Hva kan jeg si?
KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.
Jan-Erik Østlie
Bunnotering for Ap: – Utrolig hvordan partiet sliter, sier valgforsker
SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.
Colourbox
Kvinneleg mekanikar fekk to kundar dømt for tafsing, kiling og klaps: – Dommen har sett ein standard
Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.
Privat
Monica har snart vært permittert ett år: – Det er tøft. Bare å stå opp og vite at ingen har behov for deg
TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.
Paul S Amundsen
Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP
I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.
Leif Martin Kirknes
Kravene som kan gjøre det vanskelig for Wizz Air i Norge
OVERRASKET: Tillitsvalgt for vaktmestertjenesten, Geir Tjøstheim, og tillitsvalgt for renholdsarbeiderne, Jana John, begge for Fagforbundet, fikk ikke vite om privatiseringen før avgjørelsen var tatt.
Strandbuen/Stine Serigstad
Geir og Jana fikk sjokkbeskjed: – Jeg har tenkt at jobben min er trygg fordi jeg jobber i kommunen
Martin Håndlykken
Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren
Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.
Jan-Erik Østlie
Mette Nord rykker ut etter utspill fra fylkesleder: – Støre er Fagforbundets foretrukne statsministerkandidat
(Illustrasjonsfoto)
pressefoto, WizzAir.com
Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet
Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.
Amanda Iversen Orlich/Dagsavisen
Erik mister 9.000 kroner i støtte og kan havne på gata
– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.
Per Flakstad
Vant i retten: Nå får Elisabeth høyere pensjon og råd til å besøke mannens familie
Jonas Gahr Støre. Arkivfoto
Jan-Erik Østlie
– Skal regjeringen komme etter med enda nye innrømmelser, bør det være å gi feriepenger på dagpenger
Ole Palmstrøm
Permitterte får dagpenger til 1. oktober. Men det blir ikke feriepenger på dagpenger
Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.
Jan-Erik Østlie
Togrenholdere kjemper for å beholde lønna: – Stjerneeksempel på borgerlig politikk, mener Moxnes
Debatt
Tidligere professor i samtidshistorie ved Høgskolen i Innlandet.
Høgskolen i Lillehammer (HiL)
«Det som har skjedd, er at staten har konfiskert hele tjenestepensjonen min», skriver Paul Knutsen
Colourbox.com
Lærere har ikke fått overtidsbetalt under pandemien. Over halvparten har vurdert ny jobb
Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kommer med nye grep for arbeidsledige. (Arkivfoto)
Thomas Brun / NTB
Maksperioden på dagpenger forlenges. Se hvem det gjelder
En forhøyet dagpengesats er viktig for å sikre lavtlønte gjennom koronakrisa, ifølge tillitsvalgt Djevat Hisenai.
Håvard Sæbø
Permittere og ledige får beholde dagpengesatsen: – Nå slipper de å leve under fattigdomsgrensa
Hva blir pensjonen på? Her får du nyttig info.
Colourbox