JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO kritiserer regjeringen

LO er svært kritisk til at regjeringen tillater dårlige lønnsvilkår på to innleide slepebåter i nord.

kjell.werner@anb.no

De to båtene har utenlandsk besetning og er hyret inn av Kystverket.

– Dette er sosial dumping, sier LO-nestleder Gerd Kristiansen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Det er mest pinlig for Kystverket, men fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen har jo ansvaret for denne sektoren. Derfor må det være pinlig også for henne, sier LOs nestleder.

Boikottrussel

Norsk Sjømannsforbund har truet med boikottaksjoner mot de to slepebåtene som har utenlandsk mannskap uten godkjent tariffavtale.

Slepebåtene er registrert i Panama og Bahamas.

Det er norske kapteiner og styrmenn om bord, men ellers er det polakker og annen utenlandsk besetning på slepebåtene.

Får LOs støtte

– LO backer opp Sjømannsforbundet i denne saken. Det må være norske lønns- og arbeidsvilkår på disse to slepebåtene som jo opererer fra Norge. Vi er veldig kritisk til måten Kystverket har opptrådt på, sier LO-nestlederen.

– Det skurrer når det stilles svakere krav til slepebåtene i nord enn det som har vært stilt til slepebåtene i sør. Mens det har vært krevd skandinavisk språk for sjøfolkene på slepebåtene i sør, stilles ikke det samme kravet i nord. Språk er utrolig viktig av sikkerhetsmessige grunner, sier Kristiansen.

– Det er betegnende at det norske rederiet Solstad tapte kampen om kontrakt om disse to slepebåtene i nord. 24 norske sjøfolk har dermed blitt permittert, poengterer hun.

En pinlig sak

– Er dette sosial dumping?

– Ja, så lenge Kystverket ikke har stilt krav om norske lønns- og arbeidsvilkår på de to slepebåtene, så er det ikke tvil om at dette er sosial dumping.

– Er det ikke pinlig for den rødgrønne regjeringen som lover aktiv kamp mot sosial dumping?

– Jo, regjeringen må bli tydeligere på dette.

LOs nestleder etterlyser klare signaler fra fiskeriministeren.

Kristiansen gjør det klart at ministeren i det minste må flagge at regjeringen vil forlange norske arbeids- og lønnsvilkår ved neste korsvei.

Kontrakten på den ene slepebåten går i et halvt år fra 1. januar i år, mens den andre slepebåten er hyret inn for et helt år. Hvis det er mulig å bryte de inngåtte kontaktene, så bør også det gjøres, mener Kristiansen.

Hun har forståelse for at Sjømannsforbundet vurderer boikottaksjoner mot slepebåtene.

– Dette er en sak som må kjøres gjennom Namsmannen dersom det er grunnlag for en lovlig boikott, sier Kristiansen. (ANB)

Kystverket hyret i fjor høst to slepebåter for beredskap utenfor kysten av Nord-Norge

Bahamas-registrerte «Ocean Supplier» og Panama-båten «North Crusader» fikk oppdraget

Det ble ikke stilt krav om norske lønns- og arbeidsvilkår på de to

Norsk Sjømannsforbund truer med boikottaksjoner og har vært i flere møter med Fiskeridepartementet for å få hevet kontraktene

Politisk ledelse i Fiskeridepartementet har ikke villet kommentere saken overfor ANB

Annonse
Annonse

Kystverket hyret i fjor høst to slepebåter for beredskap utenfor kysten av Nord-Norge

Bahamas-registrerte «Ocean Supplier» og Panama-båten «North Crusader» fikk oppdraget

Det ble ikke stilt krav om norske lønns- og arbeidsvilkår på de to

Norsk Sjømannsforbund truer med boikottaksjoner og har vært i flere møter med Fiskeridepartementet for å få hevet kontraktene

Politisk ledelse i Fiskeridepartementet har ikke villet kommentere saken overfor ANB