Patetisk om togkaos
Det finnes ikke et eneste statsrådemne i dette landet som kan knipse togkaoset inn i historien. Det virker bare sånn når opposisjonen lukter blod.
odd.arne.olafsen@lomedia.no
Når bare 60 prosent av mellomdistansetogene og 70 prosent av lokaltogene klarer å holde rutetida, er toget som effektiv kollektivformidler nærmest en vits. Det bekrefter bare hvor alvorlig det står til med denne delen av det norske transporttilbudet.
Mangel på nyinvesteringer og vedlikehold slår for alvor inn i hverdagen både for passasjerer og vareleverandører. For mange har jobbreiser med tog vært en lidelse store deler av vinteren. Den siste som nå har fått nok er Posten Norge, som har varslet at store deler av godstransporten vil bli flyttet fra tog til lastebiler. Samferdselssektoren og miljømålene taper veldig mye på denne situasjonen.
For samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa er togkaoset et tungt og ubehagelig emne. Det er veldig lett å peke ut henne som syndebukk fordi hun sitter med det politiske ansvaret for togtrafikken. Samtidig er det altfor lett å gjøre nettopp det.
Når stortingsrepresentantene Ingjerd Schou (Høyre) og Knut Arild Hareide (KrF) nå melder seg til hylekoret og kaller togkaoset et nederlag for Kleppa og etterlyser politisk handlekraft for å gjenopprette tilliten til togtransporten, blir det rett og slett patetisk. Begge har statsråderfaring fra hver sin regjering og har nok kunnskaper til å vite at en statsråds ansvar for kompliserte saker ikke løses med å knipse fingrene og snu verden rundt over natta.
Schou peker til og med på at kaoset kan forklares i 50 års forsømmelse av vedlikeholdet på jernbanenettet. Fem tiår med regjeringsmakt har vært rikelig fordelt med både blå, røde, sentrumsorienterte og rødgrønne regjeringer. Det har heller ikke vært noen hemmelighet for noen på Stortinget at jernbanetransporten har skrantet i mange år. Derfor virker det voldsomme kravet om hurtigvirkende politisk handlekraft nesten for dumt.
Dessverre er både det tekniske jernbaneanlegget og kapasitetsutnyttelsen av det veldig sårbart. Nytt og gammelt om hverandre, og en stadig økning av passasjerantallet og godsmengden, vil før eller senere nå et metningspunkt. Om vi er der allerede, skal stå usagt, men det er mange tegn på at smerteterskelen er veldig nær.
Da gjenstår det kanskje bare en ting: Starte helt forfra og bygge nye, moderne jernbanestrekninger til de største byene en gang til. En uhorvelig investering som fellesskapet på lang sikt vil tjene inn igjen mange ganger. Det krever det samme langsiktige og forpliktende politiske samarbeidet som Schou lover å bli med på. Hvis alle regjeringsvarianter de siste 50 årene faktisk hadde tenkt på samme måten, kunne vi i dag hatt et kaos mindre å forholde oss til.
Når så ikke har vært tilfelle, blir det helt feil å hive seg over samferdselsministeren. Togkaoset er et stjerneeksempel på hvordan felles politisk ansvar kan forvaltes med venstrehånda over veldig lang tid. Hvis den politiske godviljen ikke har sammenheng med faktisk handling, er risikoen for avsporing ganske nær. Å få orden på togtrafikken er en kjempejobb som krever sin egen handlingsregel der fellesskapet står bak og løfter i flokk over den tida som trengs.
Mest lest
Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.
Privat
– Dette er helt jævlig. Det er kolleger som jeg har jobbet sammen med i ti år. Hva kan jeg si?
SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.
Colourbox
Kvinneleg mekanikar fekk to kundar dømt for tafsing, kiling og klaps: – Dommen har sett ein standard
TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.
Paul S Amundsen
Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP
I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.
Leif Martin Kirknes
Kravene som kan gjøre det vanskelig for Wizz Air i Norge
Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.
Amanda Iversen Orlich/Dagsavisen
Erik mister 9.000 kroner i støtte og kan havne på gata
OVERRASKET: Tillitsvalgt for vaktmestertjenesten, Geir Tjøstheim, og tillitsvalgt for renholdsarbeiderne, Jana John, begge for Fagforbundet, fikk ikke vite om privatiseringen før avgjørelsen var tatt.
Strandbuen/Stine Serigstad
Geir og Jana fikk sjokkbeskjed: – Jeg har tenkt at jobben min er trygg fordi jeg jobber i kommunen
– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.
Per Flakstad
Vant i retten: Nå får Elisabeth høyere pensjon og råd til å besøke mannens familie
Martin Håndlykken
Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren
Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.
Jan-Erik Østlie
Mette Nord rykker ut etter utspill fra fylkesleder: – Støre er Fagforbundets foretrukne statsministerkandidat
(Illustrasjonsfoto)
pressefoto, WizzAir.com
Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet
Ole Palmstrøm
Permitterte får dagpenger til 1. oktober. Men det blir ikke feriepenger på dagpenger
Colourbox.com
Lærere har ikke fått overtidsbetalt under pandemien. Over halvparten har vurdert ny jobb
Debatt
Tidligere professor i samtidshistorie ved Høgskolen i Innlandet.
Høgskolen i Lillehammer (HiL)
«Det som har skjedd, er at staten har konfiskert hele tjenestepensjonen min», skriver Paul Knutsen
Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kommer med nye grep for arbeidsledige. (Arkivfoto)
Thomas Brun / NTB
Maksperioden på dagpenger forlenges. Se hvem det gjelder
Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.
Jan-Erik Østlie
Meieriansatte får ny lønn: Her er resultatet
Hva blir pensjonen på? Her får du nyttig info.
Colourbox
Nær halvparten vet ikke hva de får eller trenger i pensjon
Trygve Slagsvold Vedum
Jan-Erik Østlie
Fagforbundet-tillitsvalgt fra Rogaland mener det er OK om Vedum blir statsminister
Bjørn Inge Bergestuen/Frp
Frp skeptisk til feriepenger for dagpenge-mottakere
Carina Bogen Sleveland (f.v.), Monica Bøe, Jon Y. Olsen, tillitsvalgt Daniel Hjellestad og Bonita Hanson streiker for bedre lønn.
Bente Owren/FO
Flere tatt ut i streik. Reagerer på lønnsforskjell på opp mot 100.000 kroner: – Absurd, mener tillitsvalgt
HOVEDTILLITSVALGT: Lærer Christian Holstad Lilleng ble fratatt 6.000 i lønn ved tap av funksjonstillegg etter kommunesammenslåing mellom kommunene Haram og Ålesund. Han nekter å godta kuttet.
Privat