JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Patetisk om togkaos

Det finnes ikke et eneste statsrådemne i dette landet som kan knipse togkaoset inn i historien. Det virker bare sånn når opposisjonen lukter blod.



25.02.2010
11:33
16.12.2013 12:42

odd.arne.olafsen@lomedia.no

Når bare 60 prosent av mellomdistansetogene og 70 prosent av lokaltogene klarer å holde rutetida, er toget som effektiv kollektivformidler nærmest en vits. Det bekrefter bare hvor alvorlig det står til med denne delen av det norske transporttilbudet.

Mangel på nyinvesteringer og vedlikehold slår for alvor inn i hverdagen både for passasjerer og vareleverandører. For mange har jobbreiser med tog vært en lidelse store deler av vinteren. Den siste som nå har fått nok er Posten Norge, som har varslet at store deler av godstransporten vil bli flyttet fra tog til lastebiler. Samferdselssektoren og miljømålene taper veldig mye på denne situasjonen.

For samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa er togkaoset et tungt og ubehagelig emne. Det er veldig lett å peke ut henne som syndebukk fordi hun sitter med det politiske ansvaret for togtrafikken. Samtidig er det altfor lett å gjøre nettopp det.

Når stortingsrepresentantene Ingjerd Schou (Høyre) og Knut Arild Hareide (KrF) nå melder seg til hylekoret og kaller togkaoset et nederlag for Kleppa og etterlyser politisk handlekraft for å gjenopprette tilliten til togtransporten, blir det rett og slett patetisk. Begge har statsråderfaring fra hver sin regjering og har nok kunnskaper til å vite at en statsråds ansvar for kompliserte saker ikke løses med å knipse fingrene og snu verden rundt over natta.

Schou peker til og med på at kaoset kan forklares i 50 års forsømmelse av vedlikeholdet på jernbanenettet. Fem tiår med regjeringsmakt har vært rikelig fordelt med både blå, røde, sentrumsorienterte og rødgrønne regjeringer. Det har heller ikke vært noen hemmelighet for noen på Stortinget at jernbanetransporten har skrantet i mange år. Derfor virker det voldsomme kravet om hurtigvirkende politisk handlekraft nesten for dumt.

Dessverre er både det tekniske jernbaneanlegget og kapasitetsutnyttelsen av det veldig sårbart. Nytt og gammelt om hverandre, og en stadig økning av passasjerantallet og godsmengden, vil før eller senere nå et metningspunkt. Om vi er der allerede, skal stå usagt, men det er mange tegn på at smerteterskelen er veldig nær.

Da gjenstår det kanskje bare en ting: Starte helt forfra og bygge nye, moderne jernbanestrekninger til de største byene en gang til. En uhorvelig investering som fellesskapet på lang sikt vil tjene inn igjen mange ganger. Det krever det samme langsiktige og forpliktende politiske samarbeidet som Schou lover å bli med på. Hvis alle regjeringsvarianter de siste 50 årene faktisk hadde tenkt på samme måten, kunne vi i dag hatt et kaos mindre å forholde oss til.

Når så ikke har vært tilfelle, blir det helt feil å hive seg over samferdselsministeren. Togkaoset er et stjerneeksempel på hvordan felles politisk ansvar kan forvaltes med venstrehånda over veldig lang tid. Hvis den politiske godviljen ikke har sammenheng med faktisk handling, er risikoen for avsporing ganske nær. Å få orden på togtrafikken er en kjempejobb som krever sin egen handlingsregel der fellesskapet står bak og løfter i flokk over den tida som trengs.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
25.02.2010
11:33
16.12.2013 12:42



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Stian Lysberg Solum / NTB

Pensjon: Her vil regjeringen kutte

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

Ferietillegget for dagpenger blir ikke gjeninnført – regjeringen og Frp sier nei

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

Katharina Dale Håkonsen

Mens topplønte i staten fikk 5.700 kroner mer i lønn, fikk resepsjonsvakt Marit 1.700: – Jeg ble så irritert

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Nytt om navn:

Espen Barth Eide

Espen Barth Eide

Sissel M. Rasmussen

Espen Barth Eide risikerer å miste sikker stortingsplass for Ap

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

Jan-Erik Østlie

Ikea-lederen måtte selv stoppe en tyv: – Savnet etter vekterne er stort

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Jan-Erik Østlie

Vekterne fortsetter streiken etter mislykket mekling. Nå kan det bli opptrapping

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette


Flere saker