JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

«Kong Lars» – off the record

Få politikere har fjernet seg så mye fra anonymiteten som Lars Sponheim. Med tunge labber og vidåpen munn har han lagt spor etter seg som mange kan misunne ham. En uautorisert biografi blir derfor bare et skuldertrekk før han selv skriver bok om sin rolle i politikken.



05.03.2010
11:12
16.12.2013 12:45

To journalister fra Vestlandet har skrevet en såkalt uautorisert biografi om Lars Sponheim. Fordelen med mangel på autorisasjon er at det som havner mellom permene ikke nødvendigvis må forholde seg til fakta. Det blir synsing og ganske frie tolkninger av et menneske som best kan oppklares inni hans eget hode.

Ganske tidlig ble han i mitt hode «kong Lars», både for sin væremåte og framtoning. Språkvalget ga ham en pangstart inn i rikspolitikken. Jeg vet ikke om noen andre politikere som har vært så sleivkjefta i egne veddemål at han måtte bite i seg tapet og faktisk gå fra Vestlandet til Oslo. Men han gjorde det faktisk, og spanderte noen par joggesko på turen. Mens de fleste andre ville lært av bommerten og holdt en lavere profil, var det i Sponheims tilfelle et varsel om at det ville komme mye mer. Litt brautende og pompøs kunne han virke irriterende og underholdene på en og samme gang. Å forholde seg nøytral til Sponheim har stort sett vært komplett umulig.

Etter valgnederlaget sist høst der Sponheim etter å ha misset på stemningen i velgermassen forsvant ut av Stortinget, var en av karakteristikkene jeg leste i en avis at han var kjent for å være «litt for løsmunnet». På vanlig norsk kan det for eksempel bety at ordflommen har et litt for stort forsprang på tankene. Han er i så fall ikke den eneste som bærer på den lyten. Problemet i hans tilfelle er at fallhøyden som rikspolitiker blir så mye større enn om glippen skulle skje i litt mer private forhold.

Privat burde det også vært da han etter en fjelltur med en venn og statsminister enten tenkte høyt, gjorde en glipp eller bevisst åpnet munnen igjen. Det som burde vært en fortrolig samtale om mulige regjeringskonstellasjoner de to imellom, havnet plutselig helt på vidda på avisenes forsider. Jeg vet ikke om de to fortsatt går tur sammen, men jeg tviler på det.

Det er heller ikke mange politikere forunt å forhandle seg fram til flere statsråder i en sentrumsregjering enn han hadde med seg som stortingsrepresentanter inn på «tinget». Sponheim klarte det, og framsto som statsråd på en måte som om han skulle ha den største partigruppa bak seg av regjeringskollegene. På mange måter fornøyelig, men samtidig også irriterende ambisiøst.

Han virket både sår og bitter da valgnederlaget i høst var et faktum. Mange trodde vel at da returen gikk til Vestlandet for godt, så var Sponheim et avsluttet kapittel. Det er i så fall litt overmodig tenkt. Etter mye rart i Norsk Tipping ble Sponheim hentet inn som ny styreleder for å rydde opp. Om noen skulle finne skjult ugress i spilleselskapet og deretter utbasunere for alle oss andre hva han måtte mene om det i beste tv-tid, er han rett mann på rett plass. Mens han venter på å bli den fylkesmannen i Hordaland som han mener fylket fortjener.

Den som måtte tro at Sponheim har gått tilbake til de anonymes rekker, må bare tro om igjen. Derfor blir en uautorisert biografi om mannen et lite skuldertrekk. Før eller senere kommer hans egen bok der han selv forklarer hvilken rolle han mener han har spilt i rikspolitikken. Det blir mye morsommere, for da kan alle vi som lot oss underholde og irritere sammenligne vår oppfatning av mannen med hans eget bilde av seg selv som menneske og politiker. Helt autorisert.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
05.03.2010
11:12
16.12.2013 12:45



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

Ole Palmstrøm

Avinor-ansatte stålsetter seg: De første oppsigelsene er ventet allerede i høst

Arne Viste

Arne Viste

Ole Berg-Rusten / NTB

Arne Viste ga papirløse jobb. Nå er firmaet hans konkurs


Flere saker