JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Frykten på frammarsj

Søndagens valg i Finland er preget av en irrasjonell frykt hos «den lille mann», noe populistpartiet Sannfinländarna trekker veksler på.



15.04.2011
11:19
16.12.2013 15:56

nina.sandaas@lomedia.no

To dager før riksdagsvalget er lett å slå fast to fakta. To seierherrer vil stå fram. Den første er Jyrki Katainen, leder for det konservative Samlingspartiet og i dag finansminister. I alle meningsmålinger i vinter og vår har Samlingspartiet fått størst oppslutning blant velgerne; i den siste rykker partiet fra ytterligere og passerer 22 prosent. Dermed vil Katainen få i oppdrag å danne ny regjering.

LES: Bakgrunn om valget i Finland: «Overraskelse fra naboen»

Den andre seierherren vil være Timo Soini, den uhyre populære partilederen for Sannfinländarna (SF). Hvor stor seieren blir, er i dag det mest spennende ved hele valget. Det kan avgjøre om han blir tatt inn i varmen som regjeringsparti. For tre uker siden hadde SF over 18 prosent av velgerne og var nest største parti. Nå har partiet en støtte på 15,4 prosent. Uansett vil det betraktes som en stor framgang. SF som i dag har fem representanter i riksdagen kan få over 30.

Hva skyldes denne framgangen? Politisk analfabetisme er ett opplagt svar. Blant SFs egne tilhengere tror 20 prosent at partiet sitter med i Finlands regjering. Andre stikkord er protest mot de etablerte partiene, frykt for framtiden og mismot blant folk som har mistet jobben. Arbeidsledigheten føk i været med finanskrisen og ligger fortsatt over 8 prosent, mye høyere i øst og nord, der hjørnesteinsbedrifter i skogs- og verkstedindustrien er blitt lagt ned. Nesten 700 000 finlendere av 5,3 millioner defineres som fattige, det vil si at de tjener 60 prosent eller mindre enn medianinntekten i landet. Brødkøer er ikke god PR for dagens regjering med senterpartiets Mari Kiviniemi som statsminister.

Frykt for det nye, det ukjente, det fremmede og kanskje utfordrende er absolutt en fellesnevner blant tilhengerne. Alt var bedre før er den råde tråden i deres tankegang. Alt var tryggere før Finland ble EU-medlem og slapp å bidra med milliarder til alskens garantifonder for land som har uorden i økonomien. Statlig bistand til uviklingsland og midler til krisehåndtering ute i verden bør avvikles, ifølge partiprogrammet. Den internasjonale klimapolitikken er noe herk og Finland har egentlig nok med sitt og sine. Det beste med gamle dager var at grensene var stengt for innvandrere. Da sto den finske enhetskulturen sterkt og slik bør det helst være, mener SF som har markante nasjonalistiske trekk.

En demonstrasjon utenfor riksdagshuset i forrige er illustrerende og tankevekkende. Voldsomt sinne, ja direkte hat, sto ut av øynene på SF-tilhengerne som hadde møtt opp for å protestere mot det de kaller tvangssvensk. På plakatene sto «Pakkoruotsi on terrorismi», som betyr «Tvangssvensk er terrorisme». Det er et utbredt standpunkt blant finsktalende at de skal slippe å lære seg svensk, landets andre nasjonalspråk. Regelen ble innført med grunnskolen på 1970-tallet og betyr at de finsktalende leser svensk som fremmedspråk fra sjuende klasse. Den svensktalende minoriteten lærer finsk fra tredje klasse.

Populistiske partier er ikke noe nytt fenomen i Finland. Allerede 1970 gjorde Veikko Vennamos landsbygdsparti et brakvalg og fikk 18 representanter med seg i riksdagen. Han var samtidig med Mogens Glistrup i Danmark og sto på en lignende politisk plattform. Timo Soini har visst å spille på de samme kreftene og grumsete holdningene i folkedypet.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.04.2011
11:19
16.12.2013 15:56



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

Ole Palmstrøm

Avinor-ansatte stålsetter seg: De første oppsigelsene er ventet allerede i høst

Arne Viste

Arne Viste

Ole Berg-Rusten / NTB

Arne Viste ga papirløse jobb. Nå er firmaet hans konkurs


Flere saker