JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Satsing og belønning

Det er et skrikende behov for rekruttering til en del yrkesgrupper, men alle yrker har ikke en økonomisk gulrot som kan garantere at noen gidder å ta akkurat det yrkesvalget samfunnet etterspør.



29.02.2012
12:28
16.12.2013 18:30

odd.arne.olafsen@lomedia.no

Noen yrker dør ut av seg selv av forskjellige årsaker, mens andre har et godt liv tilsynelatende inn i evig tid. Slik vi har organisert samfunnet vil behovet for rekruttering til flere sektorer stå foran enorme utfordringer i årene framover.

Velferdsstaten, slik vi kjenner den, krever hundretusenvis av velkvalifiserte ansatte i et bredt spekter.

Dagens undersøkelse fra Statistisk sentralbyrå forteller at ikke alle kvalifikasjoner belønnes etter innsats og kompetanse. Undersøkelsen viser at stort behov for spesielle yrkesgrupper ikke nødvendigvis betales godt nok over et livsløp. Kort sagt: du kan gjerne skaffe deg høykvalifisert kompetanse, men i et yrkesliv over fire tiår kan du få lite igjen i lommeboka sammenliknet med mange andre.

To av de offisielle satsningsområdene det er rimelig bred politisk enighet om er hele helse-, sosial- og velferdssektoren. I tillegg har vi ambisjoner om et skoleverk og et utdanningssystem som skal gi bredest mulig kompetanse i den framtidige arbeidskraften. SSBs undersøkelse viser et stort gap mellom mål og faktisk hverdag.

Førskolelærere, sykepleiere, sosialfag og helsevern kommer dårlig ut i forventet livsløpsinntekt. Det samme gjør allmennlærere, faglærere og adjunkter. Det betyr at satsningen på velferds- og utdanningssektorene i hvert fall ikke kan friste mest økonomisk når rekrutteringen til yrkene skal sørge for tilstrekkelig arbeidskraft.

En annen morgennyhet i dag var en økende bekymring særlig nord i landet for en tiltakende mangel på rekruttering av faglærte lærerkrefter. Et tankekors er at det samme gjelder mange skoler i Oslos østlige bydel.

Mens den nordlige landsdelen har en mer “tradisjonell” sammensetning av elevbefolkningen, har Oslo øst de mest flerkulturelt sammensatte elevkullene i norsk skoleverk.

Så hvorfor så vidt forskjellige utgangspunkter står overfor samme utfordring, bør noen finne gode svar på. Kanskje har livsløpslønna en del å si, men årsakene må være flere.

En annen presentasjon i dagens medier er en Sentio-undersøkelse som har målt hvor fornøyd norske borgere er med hjemstedet sitt. Folk på bygda føler mer trygghet i hverdagen, men taper for storbyfolket når det gjelder følelsen av tilknytning og tilhørighet til egen hjemkommune. Trivsel og velvære kan måles på mange måter, men sammensetningen og kvaliteten på den lokale velferdsstaten, lokale tilbud av enhver art og et lokalt lønnsnivå må nødvendigvis ha betydning også.

Selv om noen har vært fristet til å avlyse årets tariffoppgjør før det er kommet i gang, er nettopp de årlige lønnsforhandlingene en av nøklene til å forsøke å gjøre noe med de skjevhetene det refereres til ovenfor.

Ulempen med tarifforhandlingene slik vi kjenner dem, er at vår streben etter millimeterrettferdighet lønnsmessig yrkesgruppene imellom, dreier seg om små skritt i fornuftens og moderasjonens tegn. Det er klokt på sin måte, men gjør også at utjevningen tar lang tid.

Samtidig bekreftes det at det verktøyet det norske samfunnet har gjennom de årlige lønnsforhandlingene, ikke har noen rival. Ingen har så langt klart å presentere noe bedre.

En viktig utfordring har partene i disse forhandlingene: Det dreier seg ikke bare om penger og økonomisk forhandlingsresultat. De må samtidig ha blikket langt foran seg og samarbeide nettopp om hvordan rekrutteringen av yrkesgruppene skal sikres og hvordan de i fellesskap skal finne fornuftig avlønning også til framtidas mest etterspurte arbeidskraft.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.02.2012
12:28
16.12.2013 18:30



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Marie von Krogh

Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte


Flere saker