Krafttak for gåande og syklande
Storstilt satsing på vegar for gåande og syklande kan betre folkehelsa, trur Ole Høydal.
Mesteparten av bilkøyringa i Norge i dag skjer i ein radius på 2,5 km rundt heimen. Ein veit at kvardagsaktiviteten går ned og livsstilsjukdommar som følgje av overvekt og mindre fysisk aktivitet aukar. Fylka har overtatt ansvaret for det som tidlegare heitte riksvegar og dermed vegar for gåande og syklande langs desse. Kommunane har frå årsskiftet fått utvida ansvar for førebyggande helsearbeid gjennom Samhandlingsreforma. Det må satsast på å byggje ut vegar for gåande og syklande både i og utanfor tettbygde strok.
Utbygging av fleire gang- og sykkelvegar er ein effektiv måte som kan stimulere til auka fysisk aktivitet og dermed betre folkehelse. I tillegg kjem gevinsten av auka bulyst i buområde både i byar og i bygder fordi gang- og sykkelvegar gir muligheit for enkel og bilfri framkomst som gjer det lettare å kunne bruke naturen.
Argumenta for eit krafttak for å bygge vegar for gåande og syklande over lengre strekningar er mange:
– Trafikktryggingsomsyn: Vegar for gåande og syklande gir tryggare framkomst for mjuke trafikantar
– Miljøomsyn: Vegar for gåande og syklande reduserer bilbruken og dermed forureining
– Helseomsyn: Vegar for gåande og syklande er lågterskeltilbod som stimulerer til fysisk aktivitet
– Omsyn til born og unge: Mange born blir køyrd til skulen fordi skulevegen er farleg. Å kunne kome seg trygt på skulen for eiga maskin vil gi born gode vanar og auka fysisk aktivitet i kvardagen
– Fører med seg auka butrivsel
Bygging av vegar for gåande og syklande har tradisjonelt vore eit tema innan trafikktrygging, altså samferdsel. Samferdsel har avgrensa løyvingar og politikarar har hatt ein lei tendens til å prioritere større veg- og tunnellprosjekt og dermed «stele» midlar frå gang- og sykkelvegutbygging fordi pengane kjem frå same pott.
Men framover bør ikkje samferdsel ha «monopol» på planlegging og bygging av vegar for gåande og syklande. Spesielt må helsesektoren bli ein viktigare aktør på dette området.
No når kommunane og fylka har fått meir ansvar på viktige område som samferdsel og førebyggande helsearbeid, vil det vere viktig å utarbeide ein nasjonal plan for utbygging av vegar for gåande og syklande. Planen bør innehalde «gulrøtter» som stimulerar til samhandling og auka utbygging.
For framtida må ein bygge vegar for gåande og syklande samtidig med bygging av vegar. Det blir kostbart å byggje ut i fleire etappar med mindre det er naturleg med ulike traséval.
Mange bilistar ergrar seg over syklistar som syklar i vegbana. Dersom ein utvidar vegbana med cirka 1 meter på utsida av kvitstripa, vil ein enkelt gi tryggare tilhøve for syklistane og betre flyten i trafikken.
(Artikkelen sto på trykk i LO-Aktuelt nr. 6/2012)
Mest lest
SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.
Aina Fladset
Frank Robert ble fratatt sykelønn da bedriften permitterte ansatte: – Overraskende
TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.
Paul S Amundsen
Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP
Ole Palmstrøm
Permitterte får dagpenger til 1. oktober. Men det blir ikke feriepenger på dagpenger
– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.
Per Flakstad
Vant i retten: Nå får Elisabeth høyere pensjon og råd til å besøke mannens familie
Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.
Amanda Iversen Orlich/Dagsavisen
Erik mister 9.000 kroner i støtte og kan havne på gata
(Illustrasjonsfoto)
pressefoto, WizzAir.com
Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet
Håvard Sæbø
Arbeidstilsynet sladder lønna på underbetalte arbeidere. Nå må Røe Isaksen svare på hvorfor
Kjersti Stenseng
Jan-Erik Østlie
Arbeiderpartiet har mistet over 5.000 medlemmer
Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.
Ida Bing
Afaransis (28) får ikke økonomisk hjelp hjemmefra: – Jeg er sjanseløs på boligmarkedet
Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.
Jan-Erik Østlie
Meieriansatte får ny lønn: Her er resultatet
Debatt
LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.
Jan-Erik Østlie
«Har LO vendt Arbeiderpartiet ryggen?»
Tormod Ytrehus
Klubbleder Adrian fikk sparken. Nå får han penger fra LO for å ha noe å leve av fram til rettssaken starter
Colourbox.com
Lærere har ikke fått overtidsbetalt under pandemien. Over halvparten har vurdert ny jobb
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum
Jan-Erik Østlie
Sp lover norsk vaksineproduksjon
Bent Høie
Leif Martin Kirknes
Skjenkereglene endres: – For tidlig, mener Bent Høie
HOVEDTILLITSVALGT: Lærer Christian Holstad Lilleng ble fratatt 6.000 i lønn ved tap av funksjonstillegg etter kommunesammenslåing mellom kommunene Haram og Ålesund. Han nekter å godta kuttet.
Privat
Lønnskutt for lærere: Viktig møte avgjør
Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.
Jan-Erik Østlie
Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen
Bjørn Inge Bergestuen/Frp
Frp skeptisk til feriepenger for dagpenge-mottakere
FERDIG: Deni Taramov er ferdig for student for denne gang. Nå søker han jobber.
Marius Fiskum
Deni ble permittert uten dagpenger og så seg nødt til å slutte på studie: – Jeg følte på en skam
Erlend Wiborg (Frp) er leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget
Sissel M. Rasmussen