JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stadig nye utfordringer

Sosial dumping brer seg til stadig flere bransjer. En rapport fra AFI viser at det er store problemer i transportbransjen.



13.09.2012
12:23
16.12.2013 20:07

stig.christensen@lomedia.no

En rapport fra Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) peker på en rekke utfordringer i transportbransjen knyttet til globalisering av sektoren og endringer av ansettelsesforholdene. Utfordringene blir belyst ved hjelp av trender i tre transportnæringer, maritim transport, luftfart og landtransport. De som jobber som sjåfører får løsere tilknytning, lønningene presses og man opplever en høyere grad av fleksibilitet på arbeidsgivers premisser.

Det norske trepartssamarbeidet blir satt på prøve på grunn av mer utflagging, kompliserte eierskapsstrukturer, og et stort innslag av vikabyråer og innleiefirmaer. Trenden i det siste har vært økt bruk av innleid arbeidskraft, oppsplitting av eierskap, anbudsutsetting og outsourcing, samtidig som flere transportarbeidere blir selvstendig næringsdrivende. Når ansvarsforholdene blir mer komplekse blir det også vanskeligere å forhandle kollektivt. Dette utfordrer fagbevegelsen.

Luftfarten er en del av problemet. Flyselskapene ser stadig etter nye måter å redusere kostnadene på. Fra før har vi det fagforeningsfiendtlige Ryanar, der eksemplene på elendige forhold for de ansatte er mange. I dag har NRK oppslag om at nordmenn som jobber for selskapet ender opp som nullskatteytere. Flyselskapet har satt opp en struktur der pilotene må opprette sine egne enkeltmannsforetak, som så igjen leies inn via et kontraktørselskap registrert i England, til irske Ryanair.

Siste fra Norwegian er at de har opprettet baser for sine ansatte i Spania og leier inn piloter og kabinansatte fra utenlandskregistrerte firmaer. Spørsmålet er om de går i Ryanairs fotspor. Norwegian Pilotforening vil nå gå til sak mot Norwegian fordi de mener ledelsen bryter en avtale som begrenser vikarbruken. Ifølge foreningen blir Spania-flygerne transportert til Skandinavia for å fly ruter som har eksistert i årevis, noe som skal være et klart brudd på inngåtte kollektivavtaler.

Som om ikke dette var nok kan vi i siste Maritim Logg lese om aksjoner mot sosial dumping. Sjømannsorganisasjonene, Industri Energi og Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen ITF har dannet en felles aksjonsgruppe. Gruppa konsentrerer seg spesielt om FOC-skip, det vil si skip som seiler under bekvemmelighetsflagg. Såkalte «Special agreements» undertegnes for hvert enkelt skip for å sikre akseptabelt minimumsnivå på hyrer for internasjonale sjøfolk. Under en kontroll på et skip i Kristiansund nylig, oppdaget gruppa at rederiet ikke hadde betalt besetningen riktig hyre.

Problemene med sosial dumping er store i Norge, men ville vært atskillig større uten regjeringens tiltaksplaner. Neste fredag, 21. september, arrangerer Arbeidsdepartementet en nasjonal konferanse om trepartssamarbeid og sosial dumping. Statsminister Jens Stoltenberg taler. Det samme gjør statsråd Hanne Bjurstrøm, samt representanter fra LO og NHO. Med andre ord en topping av laget. Det er bra, ikke minst som ledd i en plan med flere tiltak. Der markedskreftene herjer med altfor lave lønninger og et utidig press på arbeidskraften, må det offentlige svare med reguleringer, kontroll og effektive sanksjoner.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
13.09.2012
12:23
16.12.2013 20:07



Mest lest

Kommentar

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Jan-Erik Østlie

«Politikere kan ikke rømme fra sin historie»

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne fikk beskjeden: «Får du jobb i Oslo, må du aldri finne på å slutte»

Håvard Sæbø

Prisene har løpt fra lønna. Nå er det kroner og øre som gjelder, ifølge Eggum

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Tri Nguyen Dinh

Hanne er permittert for tredje gang på to år. – Jeg har 2000 kroner igjen å leve for

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Håvard Sæbø

Klubbleder Lars Olav saksøker matgiganten Tine: – Oppfølginga gjorde meg syk

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Håvard Sæbø

Bedrifter har fått femdoblet strømregningen: Dette mener Norsk Industri-sjefen vi må gjøre nå

BITTER: Anne Kallset har jobbet som kontor- og arkivmedarbeider i 40 år, men avspises med NAVs minstesats for uføre.

BITTER: Anne Kallset har jobbet som kontor- og arkivmedarbeider i 40 år, men avspises med NAVs minstesats for uføre.

Ole Martin Wold

Anne (58) gikk i uførefelle: – Verden falt i grus da jeg fikk brevet fra Nav

Tonje Paulsen Solem

De ansatte har ventet på avgjørelsen i fire måneder: På tirsdag får de svar

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

Frilanser

Svensk riksdagspolitiker mener Sverige bør skamme seg over Postnord-skandalen i Norge

POLITIKARANE MÅ GRIPE INN: Staten må ta ei større del av straumrekninga og finne ei løysing med normale straumprisar, krev industriarbeidar Eric Andre Olsen.

POLITIKARANE MÅ GRIPE INN: Staten må ta ei større del av straumrekninga og finne ei løysing med normale straumprisar, krev industriarbeidar Eric Andre Olsen.

Privat

Industriarbeidar Eric Andre slit med straumrekningane: – Har aldri hatt det så trongt økonomisk

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

Tri Nguyen Dinh/Jarl Fr. Erichsen/NTB

Hundrevis av sjøfolk kan ha blitt permittert fordi regjeringen var for treige med å svare

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten

Trond Giske var invitert til årsmøtet i Byåsen Arbeiderlag for å holde innledning om den politiske situasjonen. Her fra Trøndelag Arbeiderpartis fylkesårsmøte i 2020. 

Trond Giske var invitert til årsmøtet i Byåsen Arbeiderlag for å holde innledning om den politiske situasjonen. Her fra Trøndelag Arbeiderpartis fylkesårsmøte i 2020. 

Heiko Junge / NTB

Trond Giske: Velgerne forlater oss

Tonje Paulsen Solem

Nå er det avgjort: Norgesplaster blir i Norge, men varsler endringer

Jei kontrolės metu ( žr. nuotrauką) nustatoma, kad darbuotojams nemokama tiek, kiek jiems priklauso, darbdaviui gresia iki šešerių metų kalėjimo.

Jei kontrolės metu ( žr. nuotrauką) nustatoma, kad darbuotojams nemokama tiek, kiek jiems priklauso, darbdaviui gresia iki šešerių metų kalėjimo.

Håvard Sæbø

Už darbuotojų darbo užmokesčių vagystę dabar gali būti baudžiama iki šešerių metų kalėjimu


Flere saker