JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

De nesten umulige prioriteringene

I hovedtariffavtalen i Staten slås det fast at dersom en arbeidstaker dør som følge av yrkesskade, så skal de etterlatte få en erstatning tilsvarende 15G. Mister du livet i internasjonale operasjoner, er beløpet forhøyet til 65G eller 5 337 930 kroner.

sym@lomedia.no

Grovt forenklet kan man si at prisen på et statsansatt liv varierer fra 1,2 til 5,3 millioner kroner. Mange tar sterk avstand fra slike prislapper. I virkeligheten foretas det hver eneste dag en mengde beslutninger om liv og død basert på økonomi. Det store problemet er at vi ikke våger å ta debatten offentlig.

«Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering i helse- og omsorgstjenesten» er ett unntak og skal bidra til at vi foretar de riktige prioriteringene innenfor ett av områdene hvor det aldri vil være nok ressurser til å dekke alle behov. Skal vi bruke millioner på å hjelpe 90-åringer til å leve litt lenger eller skal vi prioritere femåringen som har et helt liv foran seg? Hvem skal foreta valgene og ut fra hvilke kriterier?

I moderne samfunn henger det meste sammen uten at vi umiddelbart har oversikt over konsekvenser. Det kan være langt rimeligere for samfunnet å forebygge trafikkskader framfor å investere pengene i sykehusenes akuttmottak. Hindrer vi at ungdommen faller ut av skolen, kan det spare Nav for millioner i trygdeutgifter. Og høyst sannsynlig vil vi også avlaste helsevesenet for rusrelaterte skader. De samfunnsøkonomiske konsekvensene bør være en viktig del av enhver offentlig budsjettpost. Men selv der hvor vi vet at forebygging – eller fysisk vedlikehold, er lønnsomt skorter det på viljen til å handle etter kunnskapen. Det er mer stas å åpne en ny skole, framfor å pusse opp den gamle.

Like fullt må vi våge å verdisette beslutninger. Det er enkelt å si at vi trenger nye kampfly. Langt vanskeligere blir det hvis vi virkelig må vurdere fly og forsvar konkret opp mot andre viktige samfunnsoppgaver. Levetidskostnadene for 52 nye F-35 kampfly er anslått til 230 milliarder kroner. Du får mange sykehjemsplasser og kreftoperasjoner for et slikt beløp. Og skal vi tro hovedtariffavtalen i Staten tilsvarer det verdien av 176 923 statsansatte som dør av yrkesskader.

(Artikkelen sto på trykk i LO-Aktuelt nr. 20/2012)

Annonse
Annonse