JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kjellermenneskene

Vanskelige og lite samarbeidsvillige fanger må klare seg på egen hånd i fengslene våre. Sånn har vel også noen arbeidstakere i arbeidslivet det?



15.01.2013
11:10
16.12.2013 21:28

jan.erik@lomedia.no

KROM-konferansen, seminaret hvor også noen håndplukkede fanger får permisjon for å diskutere kriminalomsorgens situasjon og framtid, tok i år blant annet opp fangenes progresjonssoning. Tanken er at fangene gjennom soningens løp skal få en bedre og bedre tilværelse sånn at de er best mulig forberedte til løslatelsen.

Konferanseflertallet mente at i dag er det sånn at de mest ressurssterke fangene prioriteres, stikk i strid med intensjonene. Mønsterfangene belønnes, den vanskelige fangen sanksjoneres.

For ordens skyld: Ikke alle er enige i at det er sånn. Norsk Fengsels- og Friomsorgsforbund har for eksempel et mye mer nyansert syn på saken. Men det er en lang og komplisert debatt.

Jeg har vært på hundrevis av konferanser i mitt liv. Om noen av dem gir et usminket bilde av virkeligheten, så er det de årlige KROM-konferansene. Her blir du kjent med samfunnets kjellerdyp som pensjonert høyesterettsdommer Ketil Lund denne gangen så utmerket sa det.

Et fengsel er også en arbeidsplass hvor det jobber ansatte i et hierarkisk mønster, akkurat som på andre arbeidsplasser. Noen få er sjefer og ledere, de fleste er vanlige ansatte, underordnet arbeidslivets ordinære regler, skrevne og uskrevne koder.

Det største skillet i fengslene går imidlertid mellom fangene og de ansatte, mellom de ufrie og de frie. Det er dette forholdet som i denne spesielle institusjonen ligner mest på forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i det ordinære arbeidslivet.

Noen vil kanskje mene at denne sammenligningen er søkt, at moderne arbeidstakere i dag ikke er som de proletarene Karl Marx skriver om i Det kommunistiske manifest, de som ikke har noe annet å miste enn sine lenker. Den uenigheten får stå sin prøve.

Men om det er sånn at vanskelige fanger, de som tillater seg å stille spørsmål om skrevne og uskrevne regler og koder må være sånn de alltid har vært, blir dårlig likt og sanksjoneres – ja, så ser jeg klare paralleller til arbeidslivet.

For ingen skal fortelle meg at «vanskelige» arbeidstakere, ofte såkalte ressurssterke i den grad de både har mot og meninger, blir premiert og belønnet på en gjennomsnittlig norsk arbeidsplass. Det beste, om du vil ha et godt renommé både hos bedriftsledelsen og hos de fleste av dine kolleger, er som hovedregel å holde kjeft om det aller meste. Å bry seg om ve og vel på jobben gir svært få bonuspoeng.

Historiene om arbeidslivets etter hvert flere og flere varslere er gode indikasjoner på hvordan det dessverre står til på jobben hos folk flest. Når til og med den modige siemens-varsleren Per-Yngve Monsen, som til alt overmål vant saken sin på de aller fleste punkter, ikke ville gjort det han gjorde om igjen, så er vi i deep shit.

At folk på arbeidsplasser landet rundt, enten de er tillitsvalgte eller har andre funksjoner, blir uglesett og frosset ut når de tar opp kritikkverdige forhold på jobben, er en skam for arbeidslivet og HMS-arbeidet.

At arbeidsgivere flest ikke liker «brysomme» arbeidstakere, og er mer enn villige til å sanksjonere dem, er jeg redd vi må leve med veldig lenge i et arbeidsliv som er organisert sånn som vårt. Dette er ikke god bedriftsledelse, men den er dessverre tradisjonell, godt innarbeidet og seiglivet.

Men at så mange andre arbeidstakere heller ikke liker disse brysomme arbeidstakerne som ikke vil samarbeide om hva som helst, er langt mer problematisk. For de er nemlig med på å gjøre arbeidslivet kjemisk fri for opposisjonelle elementer. De sementerer en reaksjonær praksis. Og det er farlig.

For det som på sikt skjer med disse brysomme kjellermenneskene, både i arbeidslivet og i fengslene, er at når de ikke en gang får kollegial støtte, så trekker de seg gradvis tilbake til sine egne rom. Og blir der. De blir i sin nye taushet og passivitet det arbeidsgiverne antagelig vil kalle «samarbeidsvillige». Det er ingen tjent med. Heller ikke norsk arbeidsliv.

Min beste trøst til kjellermenneskene finner jeg hos Mikael Wiehe, nest siste vers av «En sång till modet»:

Här är en sång till alla

som vägrar att ge opp

Till dom som kämpar vidare

fast livet är så hårt

Till alla som vågar längta

till nåt, dom aldrig sett

Som inte låter kuva sej

men håller på sin rätt

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.01.2013
11:10
16.12.2013 21:28



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Marie von Krogh

Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte


Flere saker